Media & Advertising

Romania, tara cu cele mai multe inscrieri la Golden Drum

23.09.2005, 15:45 16

Anul acesta, Romania participa la festivalul de publicitate Golden Drum cu 22 de agentii si o televiziune. Este tara cu cele mai multe lucrari inscrise in concurs, 245 la numar, din peste doua mii, in total.

Pe primul loc se situeaza agentia McCann-Erickson, urmata de Leo Burnett si gmp/MAP. Lotul care isi face bagajele cu lucrari pentru inceputul lunii octombrie are in componenta finalistii de la Ad''Or, dar si cateva agentii mai mici care au ales sa joace direct pe cai mari. Le-am luat pulsul inainte de a pleca spre Slovenia, pentru a vedea ce asteapta de la festivalul de la Portoroz, programat pentru intervalul 2-7 octombrie.

Bogdan Naumovici, CEE Regional Creative Director Leo Burnett, spune ca majoritatea lucrarilor inscrise de agentia sa sunt cele care au castigat la Ad''Or, plus lucrari mai recente.

"Acoperim destul de multe categorii, asa cum am facut-o si anul trecut, dar nu am trimis decat lucrarile despre care credem ca au sanse reale sa prinda macar nominalizari. Bergenbier are sanse reale si la spot TV in categoria Bauturi Alcoolice si la Campanii, la fel, de acum consacratul Prigat, care a luat premii la ultimele doua editii la Portoroz. Cred ca si Altex, Tide sau Eukanuba vor face o figura frumoasa in Slovenia", spune Naumovici.

Alexandru Dumitrescu, head of copy McCann Creative Services, are si el incredere in entry-urile de la Portoroz din acest an, desi, spune el, e greu de intuit optiunea juriului: "Ne punem sperante in lucrarile care au confirmat deja la alte festivaluri - campania "Voteaza" si cea pentru Rom, de exemplu. Dar am invatat in toti acesti ani ca juriile sunt destul de imprevizibile si pronosticurile pot fi usor rasturnate". In ceea ce priveste agentiile de la noi, Dumitrescu spune ca au sanse de reusita cei de la Graffiti/BBDO - campaniile pentru Whiskas si Dosarele Istoriei, iar de la Leo, cateva dintre executiile pentru Bergenbier.

Leo Burnett e pe buzele tuturor, atunci cand vine vorba de premii si festivaluri. Mihai Coliban, director de creatie Lowe & Partners, este de parere ca va lua ceva "balena lui Prigat si Tide, cu animatia aia aberanta cu colosul de piatra". Cat despre McCann, Coliban a fost ceva mai direct: "Baietii nu s-au lasat nici anul asta, productia de material de festival merge struna".



McCann a ingrasat porcul in ajun de festival

Un spot care a facut valuri chiar de la lansare este cel intitulat "Porcul", realizat de McCann pentru MTV si lansat cu doar o zi inainte de a expira termenul in care spoturile inscrise trebuia mediatizate. Anatoli Ciucurovschi, senior copywriter Saatchi & Saatchi, spune ca i-ar placea ca acest spot sa ia ceva premii. "Porcul are mari sanse", arata el. In ceea ce priveste agentia pe care o reprezinta, Ciucurovschi spune ca "promotia la Ciuc este un spot foarte bun pe alcoolice, dar din pacate nu stiu ce spoturi mai sunt in categorie si nu stiu daca va fi degustat de juriu in traducere. Pe print, cam tot ce am trimis noi are sanse si, evident, tot ce poate Romania sa ia. Mizez pe Saatchi, a sosit timpul sa luam si noi ceva".

Cohn & Jansen are patru entry-uri la Portoroz si ceva mai mult curaj.

"Consideram ca toate lucrarile inscrise au sanse de castig. Altfel nu le-am fi inscris. Credem ca atuurile lor sunt prospetimea ideilor, insight-urile pe care se bazeaza si promisiunea clara a fiecaruia dintre branduri", spune Cristina Jansen, managing partner.

Graffiti/BBDO a avut o perioada buna de cand a lansat campania Dosarele Istoriei, cu care a luat argintul la New York Festivals 2005. Pe langa aceasta, directorul de creatie al agentiei, Adrian Preda, a pariat si pe lucrarea Guinness - calendarul, aratandu-se si el increzator in "Porcul" celor de la McCann: "Eu zic ca 25% din lucrarile castigatoare la Ad''Or vor lua ceva si la sloveni, dar trebuie sa luam in seama si lucrarile aparute dupa Ad''Or. Iar prima care-mi vine in minte este deliciosul porc MTV si povestea lui".

Rezolvari surprinzatoare si curate ale mesajelor care erau de transmis. Pe asta mizeaza, la randul lor, creativii de la Propaganda. Dan Moldovan, creative director, spune ca vor avea un cuvant la Portoroz varfurile de la Ad''Or 2005, Share Free, plus cateva lucrari de la GMP.

"Dupa ce anul trecut a ratat la mustata, Leo Burnett Romania are cele mai mari sanse sa fie agentia anului. Nu as exclude-o insa nici pe McCann din ecuatie. Au lucrari foarte bune. Sper insa si la o prezenta in bloc a agentiilor romanesti pe podium, astfel incat sa ne situam foarte sus, chiar cel mai sus, si in clasamentul pe tari. Pe langa cele doua consacrate, sa vina din spate si alte agentii mai mici, mai vechi, cele care nu s-au prezentat la Ad''Or", precizeaza Moldovan.

Totem este una dintre agentiile care intra in categoria castigatorilor Ad''Or. Ramane de vazut daca va avea loc si in cele 25% estimate mai sus.

"Ma astept ca agentiile din Romania sa se apropie destul de mult de podiumul de premiere - poate chiar de un mare premiu. Pentru agentia noastra, sper la o nominalizare la categoria spoturi sociale", spune Raluca Teodoru, client service director.

Pentru prima data participanta la un festival de publicitate international, Imager are sapte lucrari inscrise la trei categorii. "Ne dorim sa sporim sansele Romaniei pentru castigarea marelui premiu si prin nominalizari ale lucrarilor noastre, continuand astfel trendul ascendent din acest an al agentiei, incununat de castigarea a sase clienti noi", spun reprezentantii agentiei.



Naumovici va face lobby din juriu

Prezentele romanesti la Golden Drum ar putea avea un aliat in creativul Leo Burnett, Bogdan Naumovici, intrucat el va face parte din juriul festivalului, la sectiunea TV, print si radio.

"Ca membru in juriu am sa incerc sa sustin lucrarile romanesti valoroase, atat prin explicarea eventualelor referinte locale, cat si prin vot", a declarat Naumovici.

Pe de alta parte, el este de parere ca Leo Burnett ar putea lua premiul pentru Agentia Anului si ca McCann Romania va lua un loc, cel putin intre primii cinci.

"Eu cred ca anul asta batalia pentru Agentia Anului in Europa Centrala si de Est va fi aceeasi de la Ad''Or. Sunt la curent cu multe dintre lucrarile din tarile vecine si as spune ca nu au avut un an prea bun. Romania poate face un salt spectaculos in topul tarilor prezente la Golden Drum", a conchis Naumovici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO