Media & Advertising

Publisherii descopera noi cai de a-i atrage pe tinerii cititori

22.10.2004, 00:00 10



S-ar putea ca, in sfarsit, industria cartii sa fi gasit o cale de a capta atentia celei mai eluzive categorii de cititori, si anume cea constituita de americanii cu varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani, arata Wall Street Journal.



Publisherii s-au bazat ani la rand pe apetitul ridicat de lectura al celor din generatia de dupa al doilea razboi mondial, iar canalele traditionale de marketing, in primul rand reclame printate in mod sporadic, au reprezentat o metoda eficienta de a le starni interesul acestora. Totusi, cititorii mai tineri sunt in ultimul timp mai greu de cucerit, iar acest lucru se intampla in parte datorita alternativelor media pe care le au acestia, incluzand DVD-urile, Internetul si jocurile video.



Acum, doua din cel mai bine vandute titluri din Statele Unite in aceasta toamna reusesc sa cucereasca multimea celor cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani, in parte datorita unor descoperiri ce tin de marketing.



Un ghid al relatiilor deschise, "He's Just Not That Into You: The No-Excuses Truth to Understanding Guys", inspirat de un episod al "Sex and the City" realizat de HBO, a ajuns pe prima pozitie in topul vanzarilor Amazon.com. Iar o satira politica scrisa de actorul/realizatorul de talk-showuri Jon Stewart, intitulata "America (The Book)", a detronat cartea intitulata "The Family: The Real Story of the Bush Dynasty," semnata de Kitty Kelley, ocupand pozitia de varf la categoria bestseller non-fiction in America, conform unei liste publicate recent de New York Times.



Generatia celor nascuti dupa al doilea razboi mondial, in ciuda faptului ca este o generatie TV, a contribuit la dezvoltarea maxima cunoscuta de editiile paperback in anii '60 si '70. "Acestia aveau mai putine alternative media," spune Albert N. Greco, profesor in cadrul Fordham Graduate School of Business din New York ce studiaza industria cartii.



Ce vor cei din generatia noua? Industria de publishing era de multa vreme reticenta fata de cartile bazate pe showuri TV. A lega un titlu de un film realizat la Hollywood era mai avantajos, insa televiziunea parea sa aiba mai putine legaturi cu literatura.



"He's Just Not That Into You", semnata de Greg Behrendt si Liz Tuccilo, este primul titlu ingrijit de o noua companie de publishing, Simon Spotlight Entertainment, ce este parte a Viacom. Titlul se adreseaza exclusiv persoanelor cu varste intre 18 si 34 de ani. Behrendt a fost consultant la realizarea serialului "Sex and the City", iar Tuccillo a fost executive story editor. Amandoi au participat la discutiile legate de realizarea episodului ce a inspirat cartea.



"Cititorii nostri urmaresc cu ardoare cel putin un show reality TV, au un iPod, si iubesc televiziunea," spune Jen Bergstrom, publisher in cadrul companiei.



Pentru a scoate pe piata cartea "America" a lui Stewart, Warner Books, parte a Time Warner Inc., a colaborat activ in vederea promovarii cartii cu reteaua de televiziune prin cablu Comedy Central a companiei Viacom, retea ce gazduieste showul "The Daily Show with Jon Stewart". Recent, in cadrul unei sesiuni de autografe organizate la un magazin Borders din New York City, Stewart a atras atat de multi fani, majoritatea parand sa se incadreze in categoria de 20 de ani, incat magazinul a vandut toate exemplarele cartii sale.



In acelasi timp, Warner Books a cumparat spatiu publicitar in cadrul unui numar de 28 de ziare de colegiu, si a oferit exemplare gratuite pe 25 de posturi de radio al caror public era constituit in principal din tineri. Pe viitor, corespondenti din cadrul "The Daily Show" vor acorda interviuri prin telefon unor posturi de radio universitare. "In mod normal, este greu sa starnesti interesul acestei categorii de varsta," spune Ivan Held, associate publisher.



In cazul Little, Brown & Co., parte a Time Warner, editorii au incercat sa confere exemplarelor unui roman scris de Cecily von Ziegesar, "Gossip Girl", destinat tinerilor adulti, un look a la "Sex and the City". Astfel, coperta exemplarelor infatiseasca tinere femei chic. Fiind un succes in prezent, cartile sunt afisate de multe magazine atat in sectiunea destinata adolescentilor, cat si in cea mai cuprinzatoare, denumita "chick lit". "Personajele feminine sunt puternice, si ne-am gandit ca au o sensibilitate de genul celei a personajelor din "Sex and the City", spune Megan Tingley, editor-sef al Little, Brown Books for Young Readers.



De asemenea, publisherii recurg la Internet intr-un mod mult mai agresiv, avand in vedere web site-uri mai ezoterice. In cadrul campaniei marketing pentru romanul "Shopaholic & Sister" semnat de Sophie Kinsella, Dial Press, parte a Bertlesmann AG, a cumparat spatiu publicitar pe dailycandy.com pe langa spatiile achizitionate in revista Lucky. Kelly Leonard, director executiv al departamentului de online marketing din cadrul Time Warner Book Group, spune ca jocurile online si concursurile sunt mai avantajoase decat bannerele si reclamele pop-up. "Oamenii vor acorda mai multa atentie unei reclame ce este integrata intr-un site," adauga aceasta.



Tinerii cititori descopera din ce in ce mai multe genuri de carti ce sunt pe placul lor. Del Rey, compania de publishing apartinand Bertelsmann va publica anul viitor un numar dublu de manga, sau romane grafice de origine japoneza, decat intentionase initial. Aceste titluri atrag cititori adolescenti si tineri de 20 de ani.



Publisherii realizeaza in acelasi timp ca trebuie sa gaseasca noi canale de retail pentru a ajunge mai usor la tinerii cititori. Acestia au descoperit ca cei din aceasta categorie de varsta, ce cumpara CD-uri cu muzic de la Strbucks, sunt la fel de dispusi sa cumpere o carte dintr-un loc in care cartile nu sunt comercializate in mod traditional. Din acest motiv, lantul de articole vestimentare hip Urban Outfitters comercializeaza si carti. Pe langa "He's Just Not That Into You," retailerul mai comercializeaza si alte titluri cum ar fi "The Underground Guide to Los Angeles," de Pleasant Gehman, "Wanderlust", de Troy M. Litten, si "How to be Popular," de Jennifer McKnight-Trontz. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO