Media & Advertising

Publicitatea romaneasca continua sa galopeze

29.07.2005, 18:58 14

Publicitatea romaneasca din prima jumatate a acestui an si-a mentinut tendinta de crestere inregistrata in ultimii cinci ani, televiziunea ramanand principalul canal in care advertiserii au ales sa investeasca.

Publicitatea in principalele mass-media romanesti a crescut in primele sase luni ale lui 2005 cu aproape 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut, o crestere semnificativa, daca luam in calcul faptul ca anul acesta a fost foarte sarac in evenimente care sa adune audiente importante. In comparatie, in prima jumatate a anului trecut se desfasura Campionatul European de Fotbal, eveniment cu sponsori principali importanti si audiente pe masura.

Conform monitorizarilor Alfacont Mediatrack, veniturile brute (la rate card) din publicitate ale canalelor clasice mass-media (televiziune, radio, presa scrisa) au fost de aproximativ 1.150 de milioane de euro pe primul semestru al acestui an. Aceasta reprezinta o crestere de 3,8% fata de semestrul precedent si de 37,8% fata de semestrul corespunzator al anului 2004.

In functie de sumele brute investite, cei mai importanti cinci clienti de publicitate au fost Procter&Gamble (65,5 milioane de euro, reprezentand 5,7% din totalul investitiilor), Danone (44,5 milioane de euro, 3,9%), Unilever (40,3 milioane de euro, 3,5%), Kraft Foods Romania (35,7 milioane de euro, 3,1%) si Coca-Cola (33,1 milioane de euro, 2,9%).

Brandurile in promovarea carora s-au investit cele mai mari sume pe canalele clasice au fost: Orange (15,3 milioane de euro brut), Connex (12,3 milioane de euro), Zapp Mobile (11,3 milioane de euro), Jacobs Kronung Traditional & Instant (9,9 milioane de euro) si Ursus Premium (9,7 milioane de euro).

Televiziunile au obtinut cu 41% mai multi bani din publicitate in semestrul I al anului 2005, comparativ cu semestrul corespunzator al anului precedent, suma totala investita (calculata la rate card) pe acest canal ajungand la 1.032 milioane de euro. Posturile cu cele mai mari venituri brute au fost: Pro TV (191,9 milioane de euro), Prima TV (164,7 milioane de euro), Antena 1 (114,3 milioane de euro), TVR 1 (113,3 milioane de euro) si Acasa (98,2 milioane de euro).

Radiourile au obtinut 18,7 milioane de euro in semestrul abia incheiat, cu 17,4% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Cele mai mari sume au fost atrase de Kiss FM (5,6 milioane de euro brut), Europa FM (4,9 milioane de euro), Radio 21 (3,2 milioane de euro), Pro FM (2,6 milioane de euro) si Romania Actualitati (0,9 mil. euro).

Investitiile in presa scrisa au crescut cu 13%, ajungand la 99,2 milioane de euro. Liderii veniturilor brute realizate din publicitate au fost: Libertatea (5,05 milioane de euro), Ziarul Financiar (3,98 milioane de euro), Jurnalul National (3,95 milioane de euro),

B-24-FUN (2,98 milioane de euro) si Romania libera (2,95 milioane de euro).

Categoriile de produse pentru care s-au investit cei mai multi bani in primul semestru al acestui an au fost: produse pentru igiena si cosmetica (147,7 milioane de euro), bauturi alcoolice (96,2 milioane de euro), dulciuri - ciocolata, guma de mestecat, jeleuri etc. (94 milioane de euro), produse chimice pentru gospodarie (84,4 milioane de euro) si bauturi nealcoolice (79,5 milioane de euro).



Ritm de crestere constant pana la sfarsitul anului

Presedintele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR), Adrian Dura, precizeaza ca este pentru prima oara cand investitiile din semestrul unu depasesc investitiile semestrului precedent. "Cum sezonalitatea investitiilor in publicitate nu pare sa se schimbe radical, ma astept la acelasi ritm de crestere si pentru a doua jumatate a anului 2005. Trebuie tinut cont de faptul ca 15 septembrie - 30 noiembrie reprezinta perioada cu cele mai mari investitii pe parcursul unui an. Octombrie aduce investitii cu 20% mai mari decat mai, de exemplu", explica Adrian Dura.

El adauga ca numarul total de GRP30sec livrati de statiile TV in primele 6 luni este cu cel mult 15% mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta crestere s-a suprapus cresterii tarifelor practicate de principalele statii si efectul cumulat a dus la majorari de 30-35% ale investitiilor nete totale. "Daca in lunile octombrie/noiembrie ne vom confrunta din nou cu situatii de sold out, ma astept la o noua ajustare, in sensul cresterii CPP. Cresterea investitiilor in radio si print este substantiala, dar sub nivelul cresterii din 2004 vs 2003", adauga presedintele UAPR.

La randul sau, Maria Tudor, Managing Director al agentiei Zenith Media, este de parere ca suntem intr-o piata de media efervescenta, in care dinamismul e dat atat de diversitatea de mijloace de comunicare media si de continua fragmentare a pietei prin aparitia de noi suporturi (statii TV si radio, generale sau de nisa, noi publicatii, in special reviste acoperind diverse zone de interes), dar si de componenta de investitii in publicitatea mass-media. "Aici, avem noi advertiseri, dar sesizam consolidari de pozitii, lansari de noi branduri si extinderi de portofoliu", arata Maria Tudor.

La acestea se adauga cresteri la categorii cum ar fi medicamentele, masini, retail (generalist, specializat etc.), dar si la produse de uz general. In plus, campaniile sunt mai bine integrate, pe mai multe suporturi TV si non-TV, si se constata o diversificare a mixului media si a campaniilor. La randul ei, cercetarea este din ce in ce mai prezenta in procesul de comunicare, de la intelegerea/segmentarea consumatorului pana la evaluarea rezultatelor unor campanii.

Cum vede Maria Tudor piata romaneasca de publicitate? "O piata care creste pe TV, relativ constanta pe presa (sa nu uitam ca am avut anul trecut an electoral). O piata cu formate mari/speciale pe outdoor (inclusiv vacute), cu televiziuni de nisa, cu product placement si sponsorizari, cu proiecte in reviste si un online in miscare. Jucatori vizibil agresivi: Danone sau Altex. Categorii competitive: bere, masini, bauturi racoritoare".

"Estimari? Ne-am uitat la net-uri. Daca anul trecut, conform cifrelor noastre (verificate si cu principalii jucatori de pe piata de media), am avut o crestere de circa 40% (incluzand si influenta monedei media euro vs. USD), la inceputul acestui an circa 23%, un nivel total al pietei de circa 275.000.000 USD. Cresterea e diferit repartizata pe medii, televiziunea si Internetul avand cele mai mari procente (dar cu valori semnificativ diferite). Nu am reusit sa facem o revizie a acestor estimari inca, vom face in perioada imediat urmatoare si mai vorbim", concluzioneaza Maria Tudor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO