Media & Advertising

Publicitatea romaneasca a pus mana pe creion

09.12.2005, 20:52 20

Uneori lumea publicitatii poate deveni neincapatoare, mai ales pentru ideile creative. Cei care simt ca nu mai au loc sa se miste in lumea aceasta s-au pus pe desenat, fiecare dupa gust si imaginatie: 2D, 3D, manga... Cu atat mai bine, ar spune unii advertiseri, pentru ca este chiar mai ieftin.

Ultimele saptamani au adus cate un spot animat pentru mai multe categorii de produse din Romania. Pornind de la un exemplu tipic de produs adresat copiilor - Santal Kids, trecand la dulciuri ca Finetti si broscoii care se transforma in printi, boabele de cafea Jacobs care se joaca de-a v-ati ascunselea, povestea Energy Holding si relansata cafea Elite Selected, animatia este din ce in ce mai utilizata in publicitatea de la noi.

Emilian Olaru, Art Director la Cohn & Jansen, spune ca este vorba de "nevoia de diversitate".

"Este ca si cum ai manca in fiecare zi cartofi pai si la un moment dat te saturi, mai vrei si altceva. Spoturile animate au o caldura aparte fata de spoturile reale. Patrunzi intr-o lume imaginara simpla si este mult mai usor si placut de receptat. Cred ca aproape toti iubesc desenele animate. Si atunci, cand intre alte cinci spoturi subtile, cu poanta la sfarsit, la care trebuie sa "te prinzi", apare un personaj haios, desenat, care culege fructe, asemenea personajului Mario sau o vaca haioasa "cu capu-n nori", oamenii le prefera pe acestea. Sunt mai usor de digerat", explica Olaru.

Dan Panaitescu, Senior Art Director Odyssey, considera ca animatia - desenul animat 2D sau 3D - este mai folosita doar in campaniile pentru copii, iar in ceea ce priveste animatia ca imitatie fidela a realitatii el spune ca popularitatea acesteia se datoreaza unui fenomen natural determinat de evolutia tehnologica.

Altii ar putea spune insa ca spoturile animate apar de fiecare data cand o cere brief-ul, pentru ca nu exista o reteta care sa poata fi aplicata in orice situatie pentru un anume produs. Depinde de scopul comunicarii.

Asa crede si Bogdan Gheorghiu, Creative Director Scala JWT: "Cred ca fiecare caz in parte are motivatiile sale sau cel putin asa ar trebui sa fie. Aceasta optiune stilistica trebuie sa acopere o nevoie specifica a briefului de comunicare".

Creativii spun ca este un lucru bun ca sunt mai multe spoturi animate printre cele romanesti.

"E bine ca piata noastra cere si spoturi 100% animate, pe langa micile insertii de cateva secunde din spoturile clasice. Mai ales cand ele, animatiile, sunt de calitate - si nu doar o solutie de compromis, strict legata de buget", crede Sorin Tranca, Creative Director Friends Advertising. In plus, vorba lui Dan Panaitescu: "Daca macar statistic este vorba de o crestere, eu cred ca e de bine. Cu cat mai multe lucruri noi, cu atat mai bine". De acord este si Emilian Olaru de la Cohn & Jansen, care spune ca orice schimbare spre altceva nou este de bine: "Chiar daca uneori este mai putin reusita. Poate fi luata ca un experiment".

Punctul pe "i" il pune Bogdan Gheorghiu: "Cu cat mai multe spoturi facute in aceasta maniera, cu atat experienta castigata este mai mare".

Una dintrele companiile care fac animatie in Romania este They Live.

"La noi exista animatie si atat, pe cand in afara sunt doua extreme, una ar fi cartoon (gen "Incredibles", "Toy Story"), iar extrema cealalta e ultrarealism, efecte speciale prin care incepi sa ilustrezi foarte real un personaj fantastic. Vrei sa arati un val care acopera pamantul ca in Deep Impact, trebuie sa-l faci 3D, n-ai alta varianta. Arata atat de bine, incat te face sa te intrebi daca nu cumva ai fost acolo sa-l filmezi", explica Bogdan Lazar, director de creatie la They Live.

Intre cele doua extreme exista alte tehnici, intre caricatura din ziar si realism - o imagine caricaturizata. "Un bun exemplu e acel spot in care niste masini imense paroase joaca un meci. Tot la aceasta categorie de miljloc intra si Gollum, intre cartoon si realism", explica Lazar.

"Trendy" in domeniul filmului si publicitatii, dupa cum spune el, este sa se vizualizeze benzile desenate.

"Vedem personaje ca Hellboy, Electra, la mult timp dupa ce au aparut in benzi desenate. La fel, marile povesti ale lumii incep sa fie vizualizate. Specificul 3D e sa vezi lucruri grandioase. Sa faci o masina care danseaza, cum e in cazul Citroa??n, asta e posibil doar datorita 3D-ului. Acum creativii din agentii pot sa gandeasca idei mult mai fanteziste. Pot sa gandeasca o lume de gheata pentru un pahar de vodca. Toata lumea foloseste 3D. Pana si spotul adidas, cand se joaca fotbal pe un teren suspendat, are elemente 3D. La Pepsi, cand Roberto Carlos loveste mingea cu capul, mingea e facuta 3D. Eu pot spune ca toti clientii care au vrut sa faca 3D au avut un mare curaj, desi au fost si cazuri in care clientul agreeaza un proiect animat, dar agentia decide sa nu-l faca, pentru ca e prea riscant", mai spune Bogdan Lazar.

Costul unui spot animat variaza foarte mult in functie de numarul de personaje, decoruri si complexitatea lor. Vlad Lungu, CEO Longneck, o alta companie care face animatie, spune ca un spot animat bun ajunge si la 50.000 de euro. El precizeaza ca, totusi, productia este mai ieftina decat in cazul reclamelor filmate profesional. "In mod firesc, o cutie de lapte care se misca putin sau o periuta de dinti sunt mult mai usor de realizat si costa mult mai putin decat crearea unor personaje care sa se miste realistic, cu masa musculara simulata, par, expresii faciale", a mentionat Lungu.

Unii ar putea spune ca apetitul pentru animatie a crescut in randul oamenilor de publicitate din Romania, datorita exemplelor de afara si a premiilor castigate de spoturi precum "Grrr".

"Cred ca succesul spoturilor animate de afara a avut o influenta asupra culturii publicitarilor romani", spune Dan Panaitescu de la Odyssey. "Este pacat insa ca in majoritatea cazurilor admiratia pentru acest mod de exprimare nu vine dintr-o cultura cartoon-ista, ci dintr-un imitationism, dintr-o dorinta de a fi trendy, specifica noua. Miaunel isi doreste sa fie ca Garfield."

Olaru de la Cohn & Jansen nu este atat de critic: "Este posibil sa fie si o inspiratie de afara, dar mai degraba cred ca-i vorba de nevoia de ceva proaspat".

Cat despre Bogdan Gheorghiu (Scala JWT), el spune ca optiunea pentru animatie ar trebui sa aiba o motivatie mai adanca decat cea ca afara se practica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO