Media & Advertising

Publicitatea pe net

21.10.2005, 18:08 4

Pe Internet, lumea se simte libera. Uneori prea libera. Si, in unele cazuri, atat de libera incat stocheaza milioane de frustrari, enervari, "eliberari" de toate felurile. E un haos minim organizat. Haos la care contribuie si publicitatea, cum poate...

Deschizi un site favorit si, dintr-o data, te trezesti ca toata fereastra intra sub acoperire verde-Connex timp de secunde bune. Alta data, o iconita cu un loc de inchidere misterios (plasat foarte discret in vreun colt de ecran sau lipsind cu desavarsire...), reprezentand o masina sau o superoferta sau cine stie ce altceva, incepe sa-ti alunece dupa propriile legi agasante pe monitor! Mai sunt apoi acele bannere cuminti plasate in spatiul virtual, dupa traditia print-ului, acele anunturi care nu te agaseaza in nici un fel, dar nici cine stie ce efect nu au!... Din categoria "cele mai enervante reclame de pe net" trebuie sa amintim doua: ferestrele care-ti sar in ochi neanuntate de nimic si in cantitati mult prea mari; si sa nu uitam sacaiala "e-mailata" cu mii de oferte si anunturi de toata jena. Un sfat cu totul particular: sa nu aveti sonorul dat la maximum cand colindati pe net. Puteti ajunge intamplator pe un site unde sa explodeze vreun anunt publictar care sa va asurzeasca.

Sunt foarte putine reclame pe Internet cu adevarat inovatoare. O sa dau un singur exemplu: cel la o marca de masini americane pe yahoo.com. Deschideai celebrul portal si aparea o mica masinuta pe care o puteai manevra cu sagetile peste intreaga fereastra. Asta numai daca aveai chef de joaca! In general, reclamele legate de joc (adica o ocupatie draga internautului de pretutindeni) sunt si cele mai eficiente. Iar cele mai evoluate in aceasta zona sunt campaniile de promovare a unor filme celebre (gen Matrix sau Star Wars).

In rest, Internetul este un soi de epoca de piatra virtuala, cu tot ce implica asta. Pe net poti spune vrute si nevrute, unele imposibil de auzit pe tv si radio. Dar majoritatea sunt exprimate in forme brute, complet neprelucrate, "din topor", ca sa spun asa. De ce ar face publicitatea o exceptie? Este ca in bazar - fiecare incearca sa traga de tine cum poate, cum il tin curelele. Iar publicitatea romaneasca este, si din cauza banilor inca foarte putini, inca foarte primitiva... Nu in realizare, ci in credinte! Inca se crede ca un tip obisnuit cu netul ar putea sa fie "vrajit" de publicitate traditional-agresiva precum in celelalte medii de comunicare. Este o iluzie. Internautul are nevoie de "subiect", nu neaparat de imagine - publicitatea trebuie sa-i ofere informatie, consistenta, continut, altfel nu va sta niciodata sa admire reclame in forma traditionala...

**

Noua campanie "Cristim": personajele lipsite de vlaga sunt trase prin vazduh de fluturi sau nu pot tine un furtun in mana... Este un soi de varianta "negativa" (nu-i pot banui de spirit polemic) a campaniei "Prigat". In cea din urma apareau personaje firave cu o forta incredibila oferita de bautura miraculoasa. In campania Cristim se vorbeste, in schimb, despre efectele provocate de lipsa produsului respectiv: la o stare intre lesin si supravietuire. Drumul consecintei extreme este insa foarte previzibil, mai ales dupa ce a mai fost parcurs cam prin aceleasi puncte-cheie. Sunt realizari sensibil asemanatoare, iar algoritmul creativ difera doar in ramificatia finala: cand consumi produsul Prigat esti prea puternic, cand nu consumi sunca Cristim esti mult prea slab! Chiar nu se poate gasi o cale de mijloc!?



Inca un exces de zel din partea CNA - interzicerea spotului "Invinge apele" facut de TVR cu Traian Basescu. Motivatia presedintelui Ralu Filip a fost una extrem de ciudata si de fortata: aceea ca Basescu ar strange capital electoral prin aceasta reclama. Cand, de fapt, lucrurile se cam intampla invers - oamenii doreau sa atraga atentia folosindu-se de imaginea, aflata deocamdata la cote foarte bune, a lui Traian Basescu.



* Costi Rogozanu este redactor-sef al revistei ApropoTV, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO