Media & Advertising

Publicitatea in strada

18.11.2005, 19:32 12

Ce bine e in strada! Acolo unde nu conteaza decat un singur lucru: cat de mare si de bine expus este mesajul si produsul! Cui ii pasa ca in stanga ai un balon bine umflat reprezentand un pahar de iaurt si in dreapta zace o punga gigantica cu junk food? Sa vorbim despre publicitatea stradala.

Primarul Videanu si reprezentantii International Advertising Association (IAA) s-au intalnit sa discute posibilitati de reglementare a publicitatii stradale in Bucuresti. Una dintre concluzii a fost ca trebuie micsorat spatiul pentru publicitate (si, implicit, scumpit). O concluzie normala. Nu intrebati de ce vine tocmai acum. Dar e un bun prilej sa aruncam o privire peste Romania si sa vedem starea natiunii publicitare.

Cladiri vechi, unele cu importanta istorica, meshuri care acopera capodopere arhitecturale (sau, dimpotriva, hidosenii comuniste), cearsafuri puse in fereastra la etajul sase cu "Gica Compex SRL".

Telefonie mobila verde, rosie sau portocalie care fagociteaza incet si sigur griul blocurilor. Publicitatea stradala trebuie reglementata, bineinteles, dar in unele locuri, in asa-numitele "cartiere-dormitor", publicitatea, oricat de haotica, da un plus de veselie zonei.

Apoi, pentru un oras intunecat, de foarte multe ori publicitatea este o binecuvantare. Am trecut prin unele orasele in care municipalitatea uitase de iluminarea strazilor pe timp de noapte. Ei bine, acolo o firma luminoasa (e-adevarat, kitsch!) devenea o oaza de civilizatie intr-o mare de intuneric.

Cam acesta ar fi paradoxul romanesc. Haosul publicitar a civilizat cumva fortat, cu prost gust in multe cazuri, spatiul public romanesc. Ceea ce nu e putin lucru. Am vazut cartiere complet gri, ceausiste suta la suta, in care un "butic" amarat, cu doua trei panouri luminate cu Lucky Strike sau Coca-Cola, inveselea peisajul pe raza de zeci de metri.

In acelasi timp, centrul Bucurestiului, atat cat a mai ramas din el dupa reveriile arhitectonice ceausiste (cu marele aport al marilor arhitecti de partid si de stat pe care nu i-am auzit vreodata cerandu-si scuze...), nu are totusi nevoie de plombe publicitare... O casa din Piata Romana, desi este veche, desi este scorojita, trebuie lasata la vedere pentru ca nimic nu poate compensa eleganta pe care o da locului.

Foarte ingenioase sunt reclamele din (sau de pe) mijloacele de transport. Cele mai "de efect" sunt imprimate pe autobuze ca o banda desenata (am vazut o astfel de reclama pentru un detergent). Din exterior sunt acceptabile; din interior... nu prea vezi nimic pe geam (ceea ce e nedrept, o lipsa de respect fata de calator afisata de agentii si clienti). Sigur e ca zona centrala a Bucurestiului nu are nevoie de baloane colorate in fata Teatrului National sau a Universitatii, astfel de locuri trebuie curatate complet de orice fel de bruiaj vizual. In schimb, multe cartiere cenusii au nevoie de cat mai multa culoare posibil.

O discutie despre publicitatea stradala, asadar, trebuie sa iasa din vesnicele clisee precum "publicitatea strica fata orasului". In unele cazuri, publicitatea inseamna o gura de aer civilizat, in alte cazuri obstructioneaza civilizatii vechi, mult mai puternice estetic...

S-au inmultit reclamele (iarasi!) la diverse "leacuri" impotriva impotentei, pentru hemoroizi si multe altele de acest fel. Calitatea e sub orice critica. Mai toate alifiile si substantele vandute sunt "naturiste", apar la televizor in intervalele sau la televiziunile cu audienta mica.

Dimineata, la Realitatea TV, puteti vedea cateodata, de exemplu, promovat un produs afrodisiac (daca ne luam dupa mesaj), inspirat de medicina veche chineza... O si mai mare raspandire publicitara pentru astfel de medicamente gasim, bineinteles, pe OTV. Iar in ziarele tabloide jubileaza aproape in fiecare pagina retete pentru tot felul de disfunctii. Oricum, in ce priveste televiziunea, din cate stiu, existau reglementari precise pentru promovarea produselor de acest fel. CNA-ul s-a uitat prea mult la spoturile Unirea sau Logan, dar a uitat sa verifice si reclamele jenante...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO