Media & Advertising

Publicatiile de nisa resping si imbratiseaza simultan domeniul high-tech

30.09.2005, 20:30 37

Dezvoltarea noilor tehnologii digitale si a Internetului nu ii lasa indiferenti pe managerii marilor case de editura din lume.

Pentru ca acestea transforma profund domeniul in care activeaza, editorii nu au de ales si se concentreaza din ce in ce mai mult asupra posibilitatilor oferite de sectorul high-tech. Acesta este cazul unora dintre cele mai mari edituri specializate din Olanda, Wolters Kluwer, Reed Elsevier sau VNU, care s-au indepartat de profilul lor de case de editura pentru carti si ziare si lucreaza deja la strategii de a vinde informatii prin intermediul Internetului. In acelasi timp, editorii resping ideea ca giganti ca Google sau Yahoo ar putea intra prea curand in competitie cu editori specializati precum Wolters Kluwer. Ei admit ca motoarele de cautare online au facut mult mai usoara gasirea de informatii gratis, insa au adaugat ca clientii lor nu doresc 10.000 de rezultate, ci vor sa ajunga la cel mai bun rezultat, relateaza International Herald Tribune.

Doctorii rasfoiesc de obicei The Journal of Trauma pentru a se pune la punct cu noutatile in domeniul tratamentelor ranilor dureroase. Insa in numarul din luna mai, ei au dat peste un material neobisnuit, care a constituit o surpriza pentru o astfel de publicatie: un articol documentat, scris si completat pe Statia Internationala Spatiala, care se afla pe orbita la peste 250 de mile de Pamant.

Materialul, al carui subiect il constituia o examinare cu ultrasunete a ochiului facuta la 400 de kilometri deasupra planetei, demonstreaza greutatea cu care editorii jurnalelor de specialitate vor putea sa justifice relevanta continutului articolelor pe care le publica in epoca comunicatiilor electronice care constituie o provocare pentru modalitatile traditionale de publicare pe hartie.



Jucatorii mici isi schimba profilul

De asemenea, mai arata cat de departe o serie de jucatori din acest domeniu din Olanda s-au indepartat de profilul lor de mici case de editura pentru carti si ziare.

"Oamenii incearca sa aduca mult mai repede informatii cat mai bune, cat mai necesare, in vizorul celor care iau decizii", a declarat Jeff McCaulley, directorul executiv al sectiei de sanatate la Wolters Kluwer, o companie care isi are sediul in Amsterdam si a carei divizie Lippincott, Williams&Wilkins este responsabila cu editarea publicatiei The Journal of Trauma in parteneriat cu un grup de doctori.

Editorii care au legaturi istorice cu Olanda, precum Wolters Kluwer, Reed Elsevier sau VNU, sunt case de editura de prestigiu in domeniul publicatiilor despre educatie si stiinta popularizata, precum si in sectoare apropiate precum cercetarile de piata.

Ei s-au ridicat pe bazele bogatei traditii existente in Olanda in domeniul editarii, traditie care a pornit la scurt timp dupa ce Gutenberg a inventat tiparul in Germania in cursul secolului al XV-lea. Pana in secolul al XVII-lea, tipografii olandezi produsesera deja mai mult de jumatate din cartile existente peste tot in lume, conform cercetarilor intreprinse de Joost Kist, un lexicograf olandez. In prezent, Wolters Kluwer, Reed Elsevier sau VNU sunt trei dintre primele zece companii din domeniul informatiilor, se arata intr-un raport efectuat de firma de cercetare Outsell.



Publicitatea traditionala, in criza

In ultima perioada, aceasta suprematie este din ce in ce mai mult amenintata, mai ales din cauza digitalizarii tot mai puternice a informatiei.

O criza a publicitatii traditionale a pus o presiune foarte mare pe umerii unor reviste precum The Hollywood Reporter, detinuta de VNU, sau Variety, care este publicata de editura Reed Elsevier. In acelasti timp, sectorul publicitatii online se dezvolta pe zi ce trece. Conform datelor detinute de firma de cercetare Outsell, profiturile cumulate de giganti ai Internetului ca Google sau Yahoo, care au atins suma de 4 miliarde de dolari, este egal cu cel realizat de cele mai mari zece companii din industria informationala.



un bun simpluPe de alta parte, Internetul ameninta sa transforme informatia intr-un bun simplu, subminand pana la un anumit punct vanzarea unor publicatii foarte bine cotate din domenii precum medicina, stiinta sau legislatia.

Mai mult decat atat, unele programe sau motoare de cautare usureaza foarte mult gasirea unor informatii relevante pe Internet, anumite Web loguri oferind chiar informatii care inainte nu se puteau obtine decat contra cost si doar prin intermediul unor publicatii tiparite. Fiind puse fata in fata cu aceste amenintari, Wolters Kluwer, Reed Elsevier sau VNU au patruns cu agresivitate pe Internet, reducand dependenta pe care o aveau fata de publicatiile tiparite sau CD-uri pentru a-si distribui revistele de specialitate. Mai mult decat atat, VNU s-a transformat intr-un lider de piata pe sectorul de cercetari in media si marketing, dupa ce au achizitionat A.C. Nielsen si Nielsen Media Research. Astfel de achizitii au mutat centrul de greutate al companiei VNU in afara granitelor Olandei, pe teritoriul Statelor Unite ale Americii. Reed Elsevier a devenit si ea "mai putin" olandeza, dupa fuziunea dintre compania britanica Reed si olandezii de la Elsevier, petrecuta in cursul anului 1993. Toate acestea ii pun pe cei de la Wolters Kluwer in postura de a fi singurii care duc mai departe stindardul olandez.

Exact in aceeasi maniera ca si companiile rivale, Wolters Kluwer s-a dezvoltat prin intermediul unei serii de achizitii. Practic, intre 1989 si 1999, adica in decurs de doar un deceniu, Wolters Kluwer a cumparat mai mult de 300 de companii mai mici, care ii aduc in prezent aproximativ 90% din profiturile pe care le realizeaza in afara Olandei.

Desi directorul executiv al companiei, Nancy McKinstry, este de origine americana, specialistii in domeniu sunt de parere ca Wolters Kluwer a pastrat un caracter olandez intr-o masura mult mai mare decat rivalii de la VNU si Reed Elsevier, care isi au inca sediile centrale in Amsterdam. In plus, are o prezenta substantiala pe piata din Olanda prin intermediul editorului educational Wolters Noordhoff.



Eforturi congruente

Dupa ce febra achizitiilor a fost caracteristica pentru fostii membri de conducere ai companiei, Nancy McKinstry s-a angajat intr-o restructurare de amploare a Wolters Kluwer, restructurare care isi propune sa uneasca eforturile holdingurilor autonome achizitionate in ultimul deceniu.

"In trecut, entitatea centrala nu a facut decat sa vanda sau sa achizitioneze companii", a declarat Nancy McKinstry intr-un interviu. "Ceea ce gaseai cand veneai aici era o ingramadire de companii care nu comunicau una cu alta. Daca intrebau un angajat care este strategie aplicata de Wolters Kluwer, nu aveau probabil nici cea mai vaga idee. Acum, toate aceste firme merg in aceeasi directie", a mai precizat ea.

Nancy McKinstry a pus la punct o reorganizare globala a companiei in divizii bazate pe subiecte de interes precum sanatate, educatie sau informatii legale si corporative. Managerii acestor divizii ii sunt subordonati direct. In trecut, lantul de conducere era format in functie de regiunile geografice, cu firme similare care functionau mai mult sau mai putin de capul lor in diferite tari.

"Noul format si-a aratat deja roadele", a explicat Nancy McKinstry. De exemplu, Wolters Kluwer poate acum sa pregateasca produse pentru piete mai mici, cum ar fi un pachet de software referitor la taxe si impozite pentru Canada, folosindu-se de modelul unui produs similar existent in Statele Unite ale Americii.

In trecut, cand comunicarea dintre cele doua retele era inexistenta, o asemenea operatiune era aproape imposibil de realizat. Noua abordare incurajeaza si realizarea unor produse mixte ale companiei - combinarea unui software cu o publicatie legislativa, spre exemplu.

Aproape doua treimi dintre profiturile realizate de compania Wolters Kluwer provin inca din publicatiile tiparite, insa Nancy McKinstry si-a facut publica intentia de a mari nivelul profiturilor realizate din vanzarea CD-urilor sau prin intermediul Internetului la 45% in cursul anului viitor.

Desi Wolters Kluwer a incetinit ritmul achizitiilor, mai efectueaza inca achizitii, dar intr-un mod mult mai selectiv. In cursul lunii trecute, a fost de acord cu cumpararea firmei NDCHealth, care se ocupa cu informatii din domeniul managementului farmaceutic, pentru suma de 382 de milioane de dolari. Unitatea verifica retetele prescrise de doctori, ajutand companiile farmaceutice sa determine unde sa-si concentreze campaniile de marketing.

Intelegerea ii ajuta pe cei de la Wolters Kluwer sa pastreze echilibrul pe un sector - cercetarile de piata in sanatate - in care companiile rivale se dezvolta rapid, in incercarea de a beneficia de cresterea profiturilor inregistrate in domeniul medical din Statele Unite ale Americii si, in general, in toata lumea. Ea a urmat indeaproape intelegerea incheiata intre VNU si IMS Health, o companie care se ocupa cu oferirea unei varietati de date referitoare la consumatori in industria medicala, pe care olandezii au cumparat-o pentru 5,8 miliarde de dolari.



Internetul este oportunitatea

In timp ce cercetarile de piata constituie un domeniu atractiv pentru aceste companii Nancy McKinstry a declarat ca si Internetul ofera oportunitati interesante, in ciuda schimbarilor la care ii obliga pe editorii traditionali.

De exemplu, ajuta atat Wolters Kluwer, cat si companiile rivale, sa vanda informatie catre un public tinta clar, cu costuri mai mici, ai carui membri nu si-ar permite poate sa-si faca abonamente la reviste tiparite. In acelasi timp, Nancy McKinstry a respins ideea ca Google sau Yahoo ar putea intra prea curand in competitie cu editori specializati precum Wolters Kluwer.

"Cautarea online a facut mult mai usoara gasirea de informatii gratis", a mai adaugat Nancy McKinstry. "Insa clientii nostri nu doresc Google, nu doresc 10.000 de rezultate. Ei vor doar precizie. Pana la urma, rezultatul conteaza cel mai mult".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO