Media & Advertising

Presa in acest an: noi lansari si intariri ale pozitiei titlurilor existente

14.01.2005, 00:00 8



Dupa un an 2004 marcat de aparitia unor noi produse, consolidarea pozitiei celor deja existente, dar si de scandaluri, revolte si surprize, jucatorii de pe piata media din Romania prevad pentru acest an numai lucruri bune. Sunt prevazute aparitia unor noi publicatii si posturi de televizune, ocuparea a cat mai multor nise, cresterea bugetelor de publicitate, imbunatatirea distributiei si multe altele. Toate in perspectiva anului 2007, sau poate chiar mai curand, cand este asteptata adevarata concurenta, reprezentata de publisherii occidentali.





Cum a fost 2004



Piata media a trecut prin cateva evenimente interesante, dar care nu au dus la o schimbare a liderilor de piata. Jurnalul National a gasit reteta unui succes rapid si neasteptat, Pro Sport si Gazeta Sporturilor duc o lupta stransa pentru intaietate, Ziarul Financiar a consacrat deja o nisa de piata de succes, Evenimentul Zilei se straduieste sa-si regaseasca echilibrul dupa un final de an extrem de zbuciumat, iar Realitatea TV a reusit sa-si gaseasca un format care, mult mai profesionist realizat, a consacrat-o pe piata. Acestea ar fi cateva dintre punctele intre care a evoluat media romaneasca in 2004, potrivit Aurei Iordan, director de dezvoltare la MediaPro International si business analist la Organizatia Mondiala a Ziarelor.



"A fost probabil cel mai bun in ultimii cinci ani, poate chiar de la lansarea Pro TV, in 1995, cu o evolutie care a surprins atat editorii/grupurile de presa, cat si publicul, daca luam in considerare avalansa de noi lansari pe toate cele trei segmente (TV, radio, ziare si reviste)", considera Cristian Manafu, director editorial al BMG, editorul unor publicatii precum Class, Stuff sau Cinemagia.



Cu toate aceste lansari si consolidari ale tirajelor, in zona de ziare, anul trecut a fost foarte agitat, cu extensie si la inceputul lui 2005, mai ales din motive politice: revolte ale jurnalistilor impotriva patronatului, alunecari exagerate - intr-o directie politica sau alta, toate aproape asteptate intr-un an electoral. "Din acest punct de vedere, 2004 nu a fost un an bun", a subliniat Dragos Stanca, director general al PubliMedia International (care editeaza Ziarul Financiar), compania de publishing a trustului MediaPro. Acesta a apreciat ca, in zona revistelor, a fost un an al consolidarilor si lansarilor de titluri care lipseau pana acum si care, unele dintre ele, nici nu ar fi fost de conceput pana in urma cu cativa ani: revista saptamanala de business, lunar de gadgets etc.



In televiziune, in ceea ce priveste audientele, s-a mentinut dominatia Pro TV si nu exista semne clare ca acest lucru s-ar putea schimba in 2005. Posturile de nisa, de stiri, muzicale sau de stiinta par sa-si gaseasca, in ciuda previziunilor negative, din ce in ce mai multi spectatori.



Valentin Nicolau, presedintele-director general al SRTv, societatea publica de televiziune care a trecut printr-un proces de rebranding destul de costisitor, considera, la randul sau, ca anul trecut a fost unul al "evolutiilor si al dezvoltarilor". "S-au schimbat proprietari de ziare, de posturi TV, de posturi radio, schimbari cu efecte surprinzatoare la nivelul continuturilor. Unele produse, inca 'proaspete', si-au castigat sau consolidat locul pe piata, si ma refer in primul rand la mass-media specializate. Strict pe piata televiziunilor, in 2004 s-a remarcat cresterea concurentei, in conditiile in care emit circa 100 de televiziuni. Insa, nu putem separa acest fenomen de cresterea pietei de publicitate", sustine Nicolau.



Motivele care stau la baza cresterii pietei sunt, potrivit reprezentantilor patronatului din media, cresterea economiei si implicit a sumelor din piata publicitatii. "Piata presei in 2004 a fost influentata pozitiv de o crestere a increderii si a bugetelor din partea advertiserilor. Bugetele disponibile pentru presa scrisa s-au marit, companiile intelegand in sfarsit ca presa scrisa este un concurent serios si important al televiziunii", a declarat Michael Schroeder, directorul general al Burda Romania.



O tendinta observata de toti observatorii fenomenului media a fost cea privind marirea feliei ce revine presei scrise din incasarile totale din publicitate, in defavoarea televiziunilor. Potrivit unor analisti, daca pana in 2003, statiile TV atrageau in jur de 75-80% din investitiile in reclama, in 2004, dupa unele estimari acestea au scazut pana la 65%. Bugetele de publicitate pe cele trei segmente, televiziune, radio si presa scrisa sunt apreciate pentru anul 2004 in jurul sumei de 200 de milioane de euro.



Un lucru putin incurajator este distributia din Romania, sustin reprezentantii grupurilor straine de presa. "Cu toate ca anul trecut s-a observat o diversificare in distributie, suntem inca pe ultimul loc din Europa de Est in acest domeniu. Sistemul defectuos de distributie ne-a impiedicat si in acest an sa vindem cat am fi putut din titlurile noastre", a mai declarat Schroeder.





Asteptari pentru 2005



Anul acesta va fi probabil ultimul de relativa liniste, inainte ca marii publisheri europeni sa "invadeze" Romania, considera multi dintre cei care activeaza pe piata de la noi. "Cred ca toti publisherii seriosi se vor concentra in intarirea liniilor de business care le-au adus profit, dar prioritare vor fi si lansarile de noi produse, pentru a lasa cat mai putine nise in piata", sustine Dragos Stanca. El considera ca publisherii mici vor fi, fie absorbiti de cei mari, fie vor disparea daca nu vor intelege la timp ca adevarata batalie comerciala nici macar nu a inceput pe piata din Romania.



"Dupa anul electoral, piata nu creste spectaculos, ca regula, insa Romania cred ca va face exceptie, fiind acum pe un trend ascendent, relativ accelerat. Probabil ne asteptam la o crestere de circa 30, poate 40% ', a declarat Dragos Stanca.



In opinia lui Calin Georgescu, director executiv la Centrul National Media, recenta schimbare politica va constitui un factor important in evolutia mass-media. "Schimbarea politica va angrena schimbari in toate segmentele societatii si pietei din Romania, inclusiv in mass-media. Uzura liderilor se va accentua, ceea ce va permite ascensiunea produselor media de nisa, specializate ', considera Georgescu.



Potrivit lui Cristian Manafu, anul acesta sunt asteptate sa apara din ce in ce mai multe publicatii, unele descoperind noi nise sau intarind segmente debutante recent, iar altele incercand sa isi gaseasca un loc intr-o categorie aparent aglomerata.



Pentru viitor, publisherii prevad si pentru piata romaneasca ' o educare ' a consumatorilor astfel incat sa-si reduca consumul de televiziune in favoarea revistelor. ' Un numar mai mare de reviste bune pe piata creste increderea pietei de publicitate in presa scrisa. Cu mai multe produse competitive pe piata, se vor distinge cele mai bune titluri si incet incet, vom educa un public consumator de reviste si mai putin privitor la televiziune. Cu cat piata media se largeste, cu atat increderea publicului si a clientilor de publicitate creste", a declarat Michael Schroeder de la Burda.



an ceea ce priveste publicitatea, nu se intrevad schimbari in ceea ce priveste raportul televiziune - presa scrisa, fiind posibila doar o usoara reducere a procentului ce-i revine televiziunii. Piata totala de advertising ar putea atinge anul acesta, potrivit unor opinii, circa 230 milioane de euro. "Ma indoiesc ca televiziunea isi va pierde rolul de prima vioara pe aceasta piata. Daca pentru radio consider ca cel mai plauzibil ar fi ca bugetele sa stagneze, in privinta presei scrise, pe fondul segmentarii din ce in ce mai stricte, ne putem astepta la o usoara crestere pe parcursul acestui an", a declarat Valentin Nicolau.



Marirea bugetelor de publicitate alocate presei scrise ar reprezenta o apropierea a pietei romanesti de tendintele din vest. "Televiziunea a fost preferata de advertiseri pentru inceputul democratiei in Romania. Acum, la 15 ani de la Revolutie, presa scrisa castiga greutate, seriozitate in fata publicului ', considera Michael Schroeder.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO