Media & Advertising

Premieră naţională: Unul dintre cele mai în vogă seriale din lume, disponibil pentru utilizatorii Voyo.ro. Vezi ce spune şeful Voyo

Premieră naţională: Unul dintre cele mai în vogă...

Autor: Adrian Seceleanu

16.08.2013, 15:39 2182

Platforma Voyo.ro a CME va marca în această săptămână o premieră pe piaţa locală de servicii video online la cerere: ultimul sezon al unuia dintre cele mai în vogă seriale din lume - „Breaking Bad“-, va fi disponibil pentru utilizatorii platformei la doar o zi distanţă de premiera mondială din SUA.

Mocanu: „Un asemenea moment îţi aduce recunoaştere şi acceptare, îi face pe unii care spun «nu am pentru ce să plătesc» să vină şi să cumpere“.

Voyo.ro, platforma video online lansată de Central Media Enterprises (CME) - proprietarul PRO TV, care le oferă utilizatorilor acces de pe computere, tablete sau smartphone-uri la o bibliotecă video cu peste 1.000 de titluri, a ajuns la finele lunii iunie la un număr de peste 63.000 de abonamente vândute în con­diţiile în care utilizatorii din România încep să înţeleagă acest tip de consum cu plată al serviciilor video prin internet, care le oferă posibilitatea de a decide ce conţinut urmă­resc şi când, a declarat pentru ZF Costi Mo­canu, managerul care răspunde de Voyo pe tot grupul CME, ce are operaţiuni în şase ţări din Europa Centrală şi de Est.

„Lumea a început să înţeleagă şi să accepte tipul acesta de consum“, a spus Mo­canu. „La finalul trimestrului 2 erau puţin peste 63.000 de subscripţii lunare vândute (în România).“

Lansat în urmă cu doi ani, Voyo.ro ofe­ră acces printre altele la o bibliotecă de peste 1.000 de titluri video, transmisii live ale unor evenimente sportive şi ale posturilor TV deţinute de PRO TV, plus la o serie de canale video exclusive cu diferite tematici. Ser­viciul este disponibil în România la un cost de 3 euro plus TVA / lună, sau cu 7 sau 13 euro pentru o perioadă de 3 sau 6 luni. Nu­mă­rul total de conturi active Voyo din cele şase ţări din Europa Centrală şi de Est de­păşeşte un milion. CME este o companie de media şi divertisment care operea­ză pe şase pieţe majore din Europa Centrală şi de Est, care au o populaţie agregată de circa 50 de milioane de persoane. „Voyo a crescut peste tot în primul semestru. Cel mai mult mă bucură creş­te­rea numărului de minute consumate, creş­terea numărului de titluri vizionate de către abonaţi, reducerea semnificativă a numărului celor care decid să iasă din serviciu.“

Creşterea numărului de conturi şi abonamente vine în contextul în care Voyo.ro are faţă de data lansării de trei ori mai mult conţinut, iar platforma adaugă în mod frecvent noi titluri, dintre care unele în mod exclusiv. Voyo.ro va marca în această săptă­mână o premieră pe piaţa locală de profil, odată cu lansarea ultimului sezon din serialul „Breaking Bad“ pe piaţa locală la doar o zi distanţă de piaţa din SUA.

„Voyo îşi diversifică oferta şi oferă titluri imediat după lansarea lor în America, de exemplu ultimul sezon din «Breaking Bad» va fi difuzat duminică seară pe 11 august în SUA şi va fi disponibil la Voyo luni seară pe 12 august“, a spus Mocanu. Cum reacţionea­ză publicul din România la aceste anun­ţuri - se vede imediat un impact în trafic, în ba­za de utilizatori? „Nu sunt neapărat boom-uri de trafic sau de abonaţi noi, dar disponibilitatea acestor drepturi hot plasea­ză Voyo într-o zonă selectă astăzi, care trebuie să fie norma­lă mâine. Un asemenea mo­ment îţi adu­ce recunoaştere şi acceptare, îi face pe unii care spun «nu am pentru ce să plătesc» să vină şi să cumpere serviciul. Ai ce vedea oriunde, oricând, oricum - este ceea ce îi vindem noi celui care ne cumpără. Iar acest «ai ce vedea» nu trebuie să fie doar o ofertă bogată în număr de titluri, ci mai ales în calitate.“

Voyo concurează cu platforme precum Seenow, care a fost lansată de compania românească Direct One şi care avea în primăvară un număr de aproximativ 70.000 de conturi active şi un număr neprecizat de abonamente. Seenow oferă acces la o serie de posturi TV live şi la o bibliotecă de filme, documentare şi alte titluri.

La nivel global, serviciile de acest tip - video la cerere pe baza unui abonament (subscription video on demand - SVOD) au crescut exploziv, cel mai vizibil exemplu fiind compania americană care a răscolit industria mondială de divertisment după ce a migrat de la un serviciu de închiriere de DVD-uri la unul de tip SVOD. În Statele Unite, compania a ajuns să aibă mai mulţi abonaţi decât HBO (aproximativ 30 de milioane), iar titlurile urmărite prin Netflix consumă cel mai mare procent din banda internet din Statele Unite, mai exact de peste două ori faţă de gigantul YouTube al Google.

Care e situaţia în România? Piaţa a avan­­sat în ultimii doi ani, spune Costi Mo­canu. „Este o evidentă creştere, faptul că apar playeri noi în fiecare an arată asta.“

Care este însă contextul în care serviciile de video online din România se luptă să atragă clienţi care să plătească un abonament de 3-4 euro pe lună?

În România o jumătate dintre gospo­dării sunt în mediul rural - iar dintre acestea doar 25% au acces la net de mare viteză - elementul cheie fără de care accesul la servicii precum Voyo nu este posibil. Per total, doar 45% dintre gospodăriile din România aveau în decembrie 2012 acces la internet rapid faţă de un procent de aproape 90% pentru serviciile de televiziune prin cablu sau satelit. Dintre cei şase milioane de clienţi la serviciile TV o vastă majoritate achită aproximativ 5 euro pe lună pentru serviciul TV, iar servicii suplimentare cu plată, precum pachetele cu mai multe posturi TV în format de înaltă definiţie (HD) au încă un public limitat, chiar dacă numărul de televizoare compatibile HD din gospodării a depăşit, potrivit estimărilor, un milion de unităţi. UPC, spre exemplu, are 50.000 de abonaţi la pachetele suplimentare cu posturi HD din cei 435.000 de abonaţi la serviciile de cablu digital care pot achiziţiona această opţiune.

„Marea majoritate a românilor consumă televiziune clasică, grila liniară, unde filmul începe la 20.30. La Voyo filmul începe când vrei tu să înceapă, asta e frumuseţea. Este multă muncă de făcut pentru a construi piaţa“, spune Costi Mocanu.

Un element problemă în această ecuaţie este şi cel reprezentat de volumul mic al plăţilor online cu cardul, adaugă şeful Voyo. „Trebuie însă ca toată lumea să facă eforturi să mişte piaţa şi nu spun asta gândindu-mă neapărat la a-l trage de mână pe consumator să plătescă, ci să capete încredere să folosescă un card atunci când plăteşte sau să acceseze internetul dacă tot îşi cumpără smart tv. N-am văzut însă nicio bancă învăţându-şi clienţii cum se foloseşte cardul şi niciun producător de device-uri arătându-le oamenilor, prin reclame la televizor, ce minunăţii pot folosi dacă execută o operaţiune simplă şi accesibilă. Putem continua, evident, nici furnizorii de internet nu-şi îndeamnă clienţii să consume mai mult şi aşa mai departe.“

Unde sunt însă cele 120.000 de televizoare smart vândute anul trecut în România - echipamente care se conectează la internet şi pe care se pot instala aplicaţii ce permit accesul direct din telecomandă la serviciile Voyo sau Seenow? Sau milionul de smartphone-uri vândut tot anul trecut în România? Sau cele aproximativ 200.000 - 240.000 de tablete PC - iPad-uri sau echipamente cu platforma Google Android? Se văd aceste echipamente în statisticile de utilizare ale Voyo?

 „Rata de folosire a PC-ului a scăzut mult faţă de anul trecut, de la 96% consum pe PC în 2012 astăzi acesta este 79% din consum. A crescut consumul pe Samsung Smart TV, de la 1% în 2012 la aproape 7% din total astăzi. La fel de spectaculoase, ca şi salt, sunt creşterile de consum în aplicaţiile Voyo din Android si iOS“, răspunde Costi Mocanu, punctând însă că evoluţia este una timidă având în vedere că doar anul trecut s-au vândut aproximativ 1,5 milioane de echipamente inteligente vândute anul trecut, iar probabil alte aproximativ 750.000 de gadget-uri s-au comercializat în prima jumătate a lui 2013. „Smart TV-urile, tabletele, smartphone-urile se văd, dar încă timid. Nu toată lumea care îşi cumpără smartphone intră în Google Play sau în Appstore ca să descarce aplicaţii, fie ele gratuite, fie ele plătite. Smartphone-ul este încă folosit mult sub capacitatea lui, mulţi bucurându-se numai de accesarea rapidă şi modernă, prin ecranul touch, a numerelor din agendă. Să nu uităm că explozia de smartphone-uri se datorează competiţiei dintre operatorii de telefonie mobilă, nu neaparat cererii directe. Cum să nu-l iei dacă îţi este dat pentru 1 euro? Este vremea acum să promovăm cu toţii aplicaţiile, să educăm publicul să le descarce şi să consume.“

Confruntaţi cu o scădere a veniturilor din serviciile de voce, inclusiv pe fondul unor decizii de reglementare pe care nu le pot controla, operatorii de telefonie mobilă au început să promoveze agresiv smartphone-urile şi serviciile de internet mobil. Pentru a stimula cererea, serviciile de date mobile au început să fie incluse, chiar şi în „cantităţi“ mici în aproape orice abonament sau pachet preplătit de comunicaţii mobile. În aceste condiţii aproximativ 40% din telefoanele vândute de operatorii de telefonie mobilă sunt de tip „smart“.

Care sunt estimările pentru a doua jumătate a lui 2013? „O evoluţie măcar în linia celei din prima jumătate a anului“, afirmă Mocanu.

 

Cât costă şi ce oferă Voyo

- abonamentul costă 3 Euro plus TVA/lună sau 7 euro, respectiv 13 euro, pentru 3 luni si 6 luni

- Include sute de filme, zeci de seriale şi emisiuni, sport în direct şi canalele ProTV SA

- este disponibil pe cele mai populare device-uri: laptop/PC, Apple iPhone, smartphone-uri Android, iPad, tabl;ete Android, Smart TV-uri (Samsung, Panasonic, LG)

Un serial „vedetă“

Serialul „Breaking Bad“, recompensat de-a lungul anilor cu multe premii importante, prezintă povestea unui profesor de chimie diagnosticat cu un cancer pulmonar în stadiu terminal, care decide să amenajeze un laborator clandestin de metamfetamine pentru a putea să îşi întreţină familia, devenind astfel un personaj important din traficul de droguri.

 

Ce spune Costi Mocanu despre...

Gadgeturile utilizate pentru a accesa Voyo - Rata de folosire a PC-ului a scăzut mult faţă de anul trecut, de la 96% consum pe PC în 2012 astăzi acesta este 79% din consum. A crescut consumul pe Samsung Smart TV, de la 1% în 2012 la aproape 7% din total astăzi. La fel de spectaculoase, ca şi salt, sunt creşterile de consum în aplicaţiile Voyo din Android si iOS

Piaţa din România faţă de cea din regiune - Mult mai aglomerată şi infinit mai pretenţioasă. În nicio altă ţară nu există atâtea site-uri care oferă conţinut video. În egală măsură românii sunt şi cei mai rapizi în adoptarea noului tip de distribuţie a conţinutului.

Noua generaţie şi serviciile video online - Sigur, în special pe ei îi vedem (în baza de clienţi a Voyo - n. red.). Îşi fac repede cont, stau pe Facebook, consumă informaţii şi conţinut în formă digitală. Da, ştiu să găsească conţinut free, ori gratuit, dar oferit în mod legal, ori piratat. Tot tinerii sunt însă şi primii care plătesc pentru a primi conţinut de calitate.

Evoluţia Voyo în primul semestru - Voyo a crescut peste tot în primul semestru. Personal, cel mai mult mă bucură creşterea numărului de minute consumate, creşterea numărului de titluri vizionate de către abonaţi, reducerea semnificativă a numărului celor care decid să iasă din serviciu.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO