Media & Advertising

Noul Hollywood imbratiseaza tehnologia digitala

07.04.2006, 00:00 26

Hollywoodul a devenit mai deschis la tehnologia digitala dupa succesul pe care l-a inregistrat serviciul iTunes de la Apple si ca urmare a imbunatatirii securitatii in domeniul drepturilor de autor.

In ultimii cinci ani, Hollywoodul a urmarit tranzitia destul de timida a industriei muzicale catre era digitala cu un mix de teama si curiozitate. Singurul lucru care proteja Hollywoodul de epidemia numita piraterie si distribuirea ilegala de documente, care ruineaza industria muzicala, era pana acum timpul mai indelungat de copiere a unui film comparativ cu o melodie, scrie Financial Times.

Lectia predata atunci a fost necesitatea crearii unei piete digitale legale pentru consumatori, altfel ei isi vor crea propria piata ilegala. A fost un punct de vedere foarte bine inteles dupa ce anul trecut filme ca "Revenge of the Sith", ultimul din seria Star Wars, a aparut pe Internet inainte de a fi prezente pe ecranele cinematografelor.

In ultimele doua saptamani, Warner Brothers si Universal Pictures au anuntat cu timiditate despre experimentele lor in vanzarea de filme online in Anglia si Olanda.

Astfel, cea mai ambitioasa incercare a acestei industrii de a se indrepta spre lumea digitala - si probabil si cea mai profitabila - a venit cu un anunt recent despre un nou proiect imbunatatit de la Movielink, o companie online fondata de grupul celor mai mari studiouri din lume.

Pentru prima data, Movielink va da posibilitatea consumatorilor de a cumpara filme online, nu doar sa le inchirieze ca pana acum. Pe langa acest fapt compania va scoate respectivele filme la vanzare in aceeasi zi in care ele apar pe DVD-uri in magazine, fata de perioada de una sau doua luni care se scurgea pana la posibilitatea cumpararii filmului online.

De asemenea clientii trebuia sa returneze filmul dupa o anumita perioada, in timp ce acum ei pot sa-l stocheze permanent pe hard-disk pentru a-l viziona oricand doresc. Consumatorii vor putea sa transfere filmele pe inca doua calculatoare personale precum si un disc de rezerva, desi acesta nu este compatibil cu playerele DVD.

Distribuirea digitala a productiilor cinematografice vor duce la rate mai ridicate ale profitului marginal decat varianta traditionala de vanzare a DVD-urilor, deoarece se elimina costul de expediere prin posta si stocare a respectivelor filme in depozite.

"Prioritatea la Warner Brothers o reprezinta consumatorul si ne vom asigura ca produsele noastre sunt disponibile pe cat mai multe platforme si in acord cu flexibilitatea, functionalitatea si portabilitatea pe care clientii nostri o doresc", a declarat Kevin Tsujihara, director la Studio Home Entertainment Group.

Aceleasi declaratii imbracate in alta forma a fost data si de Universal, Paramount, Sony Pictures, MGM si 20th Century Fox, care sunt implicati de asemenea in proiect.

Ar putea sa fie imprumutate dintr-o stire de presa cu privire la lansarea iTunes de la Apple, care pare sa fie sursa de inspiratie pentru serviciile Movielink.

Hollywoodul a inceput sa imbratiseze ideea copierii filmelor digitale dupa o vizita la Washington pentru discutii cu membrii Congresului. "Cand am ajuns prima data la Washington si am cerut ajutor in lupta cu pirateria, raspunsul primit a fost ca este important pentru noi ca inainte de acest lucru sa avem o baza legala", spune Rick Finkelstein, presedinte si sef de operatiuni la Universal Pictures.

La inceput studioul a privit oferta Movielink cu teama. Cu toate ca simteau nevoia crearii unei piete online cu scopul de a descuraja pirateria, in acelasi timp se temeau ca publicarea filmelor pe Internet fara un management sanatos al drepturilor de autor va inrautati situatia.

Multe din aceste ingrijorari vor fi risipite cu ocazia lansarii tehnologiei Microsoft pentru formatul Windows Media, care va limita numarul de copii ce pot fi realizate de clienti. " Ne-a luat destul de mult timp sa ne convingem de securitatea managementului drepturilor de autor digitale, insa acum suntem gata sa pornim afacerea", a precizat Jim Ramo, directorul executiv al Movielink.

In ultimul timp ingrijorarile s-au mai risipit ca urmare a popularitatii de care s-a bucurat magazinul online de muzica de la Apple, denumit iTunes.

Un alt obstacol l-a reprezentat Wal-Mart. Retailerul este cel mai mare pe segmentul vanzarilor de DVD-uri si majoritatea productiilor hollywoodiene trec prin standurile acestei companii care varsa sume uriase in buzunarele producatorilor. Din aceasta cauza, nici un studio nu-si permite sa intrerupa relatiile cu acest retailer.

Insa mentalitatea s-a schimbat de anul trecut cand numarul de oameni care frecventeaza cinematografele a scazut cu 8%, ceea ce a creat o presiune asupra Hollywoodului sa acorde o mai mare atentie categoriei mai tinere a populatiei si celor indreptati catre tehnologie, care ar putea fi interesati de cinematografia online, in aceeasi masura in care sunt interesati de jocuri video si de internet.

Studiourile au fost de asemenea impulsionate de vanzarea mai slaba de DVD-uri dupa ani buni de cresteri cu mai mult de 10%.

"Nu se poate sa dam cu piciorul unei oportunitati ca aceasta. Este o noua afacere care se ridica la nivel mondial", este de parere Finkelstein adaugand faptul ca Universal a incurajat Wal-Mart si alti retaileri parteneri sa-si dezvolte anumite servicii pentru vanzarea filmelor pe propriile pagini de internet.

Desi aceasta schimbare a partenerului de afaceri pentru Movielink este una destul de serioasa, cel mai probabil serviciul va prinde la o categorie limitata de consumatori. Microsoft si alte companii intentioneaza sa schimbe strategia care implica pana acum dezvoltarea unui numar larg de tehnologii si clienti timizi care nu stiu sa foloseasca calculatorul si cum sa-l conecteze la internet.

Intre timp, reprezentantii studiourilor se asteapta la o crestere a numarului de distributii ale drepturilor de autor. Acestea se afla deja in discutii cu Amazon.com si alti retaileri si planuiesc sa puna bazele propriilor branduri de pagini pe Internet.

"Acest an este doar inceputul", sustine Ramo. adrian.cojocar@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO