Media & Advertising

Lumea modei, invadata de un nou val de lideri, veniti din afara jocului

08.10.2004, 00:00 15



De curand, a avut loc prezentarea noii colectii Gucci pentru primavara anului 2005. De aceasta data, cel aflat in lumina reflectoarelor nu a mai fost designerul Tom Ford, ci noul director executiv al Gucci Group, Robert Polet, fost director al diviziei de produse alimentare congelate a Unilever, relateaza Wall Street Journal. Acesta a fost desemnat in pozitia de CEO la data de 1 iulie.



Facand parte dintr-o noua generatie de directori de companii din sectorul articolelor de lux, Polet atrage lumina reflectoarelor asupra sa in contextul in care un nou val de directori executivi din cadrul acestei industrii isi fac aparitia cu intentia de a da o noua forma sectorului de high fashion.



Cu numai cativa ani in urma, Hal Reiter, CEO al companiei de recrutare de directori pentru companii din domeniul modei Herbert Mines & Associates, nu ar fi propus nici in ruptul capului un outsider pentru o pozitie de top in cadrul unei case de moda.



Totusi, astazi se manifesta exact tendinta opusa. Avand in vedere faptul ca domeniul modei s-a transformat intr-o industrie globala, cu o valoare de ordinul miliardelor de dolari in decursul ultimului deceniu, companiile de recrutare sunt in cautarea unor directori executivi care sa aiba relatii mai stranse cu investitorii, abilitati solide in ceea ce priveste conducerea, experienta in domeniul financiar si in cladirea unui brand. Cea mai buna sursa de astfel de directori: titanii din sectorul produselor de larg consum.



Insa, urmand a inlocui fostul duo extrem de dinamic aflat la conducerea Gucci, constituit din directorul executiv Domenico De Sole si Ford, designerul, Polet a fost privit cu scepticism in cercurile de moda avand in vedere faptul ca acesta nu are nici un fel de experienta in sectorul articolelor de lux. Cu numai o saptamana in urma, Bernard Arnault, din cadrul companiei rivale a Gucci, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, care a esuat in incercarea sa de a achizitiona Gucci in urma cu trei ani, declara in fata unui grup de analisti financiari: "Gucci are o echipa de management lipsita de experienta. Vom vedea ce se intampla. Va fi interesant de urmarit".



Mandatul lui Polet incepe intr-un moment in care mai multe marci ale producatorului de articole de lux intampina probleme. Gucci a anuntat o dublare a profitului operational al grupului pe trimestrul doi, pana la 65 milioane de euro, de la 27 milioane de euro, cu un an inainte. Compania a anuntat de asemenea ca si-a redus pierderile in cadrul tuturor diviziilor neprofitabile, incluzand Yves Saint Laurent. Insa, in afara de Gucci, marca principala care a adus un profit in crestere cu 18% in perioada mai-sus mentionata, si de Bottega Veneta, toate celelalte marci ale companiei inregistreaza pierderi.



Polet va face fata probabil celui mai dur test la sfarsitul anului in momentul in care va face public un plan pe trei ani referitor la numeroasele marci ale Gucci, inclusiv Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Sergio Rossi, Alexander McQueen si Stella McCartney. Giacomo Santucci, ce conduce divizia Gucci, spune ca anticipeaza o crestere formata din doua cifre in cazul tuturor produselor de marca ale Gucci ce alcatuiesc colectiile primavara/vara 2005. Unii analisti speculeaza deja, insa, pe marginea posibilitatii ca Poulet sa anunte masive reduceri de costuri si probabil vanzarea uneia sau a doua din marcile mai slab performante ale companiei.



De cand Poulet (un olandez in varsta de 49 de ani) a preluat conducerea Gucci, acesta invata totul despre companie vizitand magazinele si fabricile acesteia.



Ideea unui director executiv din sectorul productiei de inghetata conducand o afacere din domeniul modei este inca cu greu admisa de insideri din lumea modei. Majoritatea companiilor europene din domeniul modei, cum ar fi Gucci, Gianni Versace SpA, Salvatore Ferragamo SpA si Fendi au inceput ca mici afaceri de familie desfasurate in orase mici, ce se bazau pe finantarea venita din partea membrilor familiilor respective si a bancilor locale pentru a se dezvolta. Drept rezultat, majoritatea se bazau pe membrii familiilor, acestia fiind liderii. In mod similar, majoritatea directorilor executivi de case de moda proveneau din interiorul acestei lumi insulare a modei, avansand de la pozitii in cadrul departamentelor de vanzari ale unor mici companii de design sau programe de pregatire desfasurate in cadrul unor magazine.



Astazi, insa, veteranii marilor companii din sectorul produselor de larg consum par sa fie mai bine echipati pentru a cladi marci globale si sa administreze afaceri in cadrul unui mediu competitional mai dur, spun oficialii companiilor de recrutare. Succesul in cazul unei case moderne de moda nu deriva neaparat din inovatii, ci din abilitati de conducere, cum ar fi controlul asupra stocurilor de produse si a cheltuielilor de marketing, spune Reiter. Fosti manageri din ai bancilor de investitii, cum ar fi directorul executiv al copaniei Jones Apparel Group Peter Boneparth, sunt parte a noului val de directori executivi de companii din lumea modei, ce supravegheaza activitatile de fuziune, datoriile si conduc oferte publice initiale.



Arnault insusi l-a recrutat pe numarul doi ai LVMH, Antonio Belloni, de la Procter & Gamble Co. Titanul din sectorul produselor de larg consum a format un numar de lideri din lumea modei, cum ar fi Gianluca Brozzetti, CEO al casei britanice de articole de lux Asprey & Garrard si Paul Charron, CEO al Liz Claiborne Inc. Casa de moda Versace SpA l-a angajat pe Fabio Massimo Cacciatori, un consultant pe probleme de management, in pozitia de CEO interimar anul trecut.



Belloni, ce s-a alaturat echipei LVMH in septembrie 2001, spune ca experienta castigata in administrarea portofoliului de marci al P&G i-a fost foarte utila in cadrul LVMH. Ca reactie la declinul profund inregistrat in ultimii cativa ani de sectorul articolelor de lux, Belloni a fost unul din initiatorii unui amplu program de reduceri de costuri si reorientare a marcilor in cadrul companiei.



"In cadrul P&G, erau 30 marci de administrat. In cadrul LVMH, erau 50. In ambele cazuri, insa, am fost obligat sa fac alegeri," spune Belloni. "Creativitatea in sectorul bunurilor de larg consum este foarte strict canalizata, in timp ce in luma modei regulile sunt adesea incalcate in aceasta privinta. Totusi, conceptul de brand-bulding ramane acelasi".



Directorii ce vin din industria bunurilor de consum si intra in lumea modei trebuie sa inteleaga de la inceput reactia subiectiva pe care consumatorii o au fata de produsele celui din urma sector.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO