Media & Advertising

Le Figaro se deschide in fiecare zi

07.10.2005, 20:50 17

Incepand cu lunea trecuta, cititorii cotidianului francez Le Figaro au avut surpriza sa regaseasca unele schimbari in formatul ziarului. Editia de duminica trecuta a Le Figaro, ultima aparitie a ziarului in vechiul format, descria noul format drept o formula mai clara, mai aerisita, mai colorata, insa si mai inventiva, plina de viata si de subiecte mult mai incitante.

Logo-ul nu mai este negru pe fond alb, ci alb pe un fond albastru "european". Mai bine structurat, cotidianul este divizat in trei caiete. Ziarul a adoptat, de asemenea, un format redus.

Ziarul, care se schimba, insa fara a bulversa publicul, conform declaratiilor lui Francis Morel, directorul general al grupului, si ale lui Nicolas Beytout, directorul editorial al ziarului, are ambitia de a atrage si alti cititori, fara a-i bulversa insa pe cei fideli.

Aceasta schimbare nu a fost facuta totusi peste noapte.

Au fost necesare un an intreg de studii de piata si cinci numere zero pentru validarea transformarii celui mai vechi cotidian informativ din Franta. Le Figaro a fost fondat in 1826, cand aparea saptamanal, pentru ca incepand cu 1866 sa devina cotidian.

"Pentru a reflecta mai bine realitatea acestor vremuri si a se adapta mai bine evolutiei pe care consumul de informatie a inregistrat-o in ultima perioada, Le Figaro vine in intampinarea cititorilor sai fideli, ocazionali sau viitori. Studiul prealabil a permis descoperirea noilor asteptari si comportamente ale cititorilor, mai ales in conditiile unui progres fantastic al difuzarii presei prin intermediul Internetului", au precizat redactorii cotidianului francez.

In plus, presa scrisa trebuie sa faca fata rapiditatii si accesibilitatii audiovizualului sau a presei gratuite. Stirile trebuie sa fie, astfel, mai accesibile si mai bine puse in scena. Sa ofere cititorilor o informatie care sa poata suplini atat o fotografie, cat si o infografie a devenit principalul obiectiv al reprezentantilor presei scrise.

Cititorii sunt foarte pretentiosi si in ceea ce priveste calitatea informatiei oferite. Actualitate, reportaje, anchete, analize, dezbateri si puncte de vedere, toate sunt in cautarea unei abordari inovatoare in ceea ce priveste calitatea informatiei si unui "contract" stabil si precis cu cititorii.

Noul format se caracterizeaza, de asemenea, printr-o ierarhizare mai puternica a informatiei prezentate si prin pagini mult mai aerisite si cu o segmentare mai riguroasa a principalelor puncte de interes ale cititorilor.

"Toate aceste cerinte ale publicului si noutati au fost integrate in noul format pentru a renova si rafina structura ziarului Le Figaro, mai ales in ceea ce priveste formatul", apreciaza reprezentantii cotidianului.

Noua macheta poarta semnatura lui Jean Bayle, care s-a ocupat, in urma cu doi ani, si de organizarea artistica a ziarului Les Echos. "Mai modern si mai mai deschis, Le Figaro vrea sa devina un cotidian de referinta al unui sector mai larg de public", subliniaza Nicolas Beytout.

Conducerea ziarului a investit chiar 5 milioane de euro in campania publicitara, menita sa promoveze noua imagine a cotidianului.

Au fost implicate mai multe agentii in acest scop, printre care BETC Euro RSCG, Tequila, Meura si Carat. Acestea din urma au fost cele care au creat noul slogan al cotidianului: "Le Figaro se deschide in fiecare zi".

Numeroase posturi de televiziune, presa, radioul si Intenetul au fost toate mobilizate pentru a imbunatati imaginea marcii Le Figaro si a creste audienta cotidianului francez.

Aceasta strategie de comunicare este adresata, in mod special, persoanelor cu o varsta cuprinsa intre 30 si 35 de ani, din zonele urbane. Mai bine de 326.700 de exemplare au fost distribuite zilnic, in perioada 2004-2005. Acest lucru a permis cotidianului francez sa ocupe primul loc in randul cotidienelor nationale generaliste.



O macheta mai moderna si mai bine structurata

Noul format al ziarului este redus cu 3,4 centimetri in lungime, ceea ce usureaza lectura. Punerea in pagina este mult mai aerisita si mai bine structurata. Fotografiile si infografiile au castigat spatiu pentru o mai eficienta prezentare a informatiei, conform prezentarii facute in editia de duminica a Le Figaro.

A fost schimbat si logo-ul ziarului, care a abandonat culoarea neagra. Cu o banda bleu si un logo alb, cotidianul francez a vrut sa isi asigure o mai buna vizibilitate si sa isi modernizeze coloritul.



Modificarea celor trei caiete

Noua versiune a ziarului va contine trei caiete distincte si complementare.

Primul caiet este consacrat actualitatilor internationale, europene si franceze.

Cititorii pot gasi aici informatii politice, sociale, sportive, stiintifice si medicale, dar si dezbaterile si opiniile zilei, editorialul si un reportaj de proportii.

Al doilea caiet prezinta si comenteaza viata economica franceza si internationala.

Rubricile de ancheta, economie, intreprinderi finante, piete, media si publicitate sunt seva acestui caiet care pastreaza totusi culoarea galbuie a vechiului format.

Conducerea ziarului a considerat ca aceasta culoare este mult mai potrivita pentru sectiunea economica.

Al treilea caiet ofera, pentru prima data, cititorului un spatiu dedicat pasiunilor sale, culturii, lecturii, calatoriilor, modalitatilor diferite de petrecere a timpului liber, sanatatii si, nu in cele din urma, televiziunii.

Caietul Le Figaro et vous va oferi diferite reportaje pe tema luxului, automobilelor, gastronomiei sau modei.



O dinamica sporita a suplimentelor si revistelor

Profitand de noul suflu al ziarului, suplimentele si revistele grupului de presa se integreaza si ele noului format al ziarului. Suplimentul Le Figaro Entreprises et Emplois si-a adaptat formatul si devine caietul cu numarul patru al zilei de luni. Le Figaroscope va reprezenta si el al patrulea caiet de miercuri, dar va aparea numai in Paris. Le Figaro Litteraire urmeaza sa apara in fiecare joi, in timp ce Figaro Patrimoine va fi publicat o data pe luna si va aparea vinerea. Le Figaro Etudiant devine bilunar si are si el un nou format.

Revistele se vor inscrie si ele in aceeasi dinamica. Astfel, oferta de weekend Le Figaro Magazine va cunoaste, din 8 octombrie, si ea unele schimbari coordonate de directorul editorial al revistei, Michel Schifres.

"Modernitatea, eleganta si accesibilitatea" sunt principalele aspiratii ale revistei pentru femei Madame Figaro. Urmeaza sa se dezvolte si TV Magazine, primul saptamanal national.

In cele din urma, urmeaza sa reformeze si site-ul de Internet, abordand o strategie transversala a portalului.



Liberation nu vede cu aceiasi ochi schimbarea

Ziarul francez Liberation este destul de ironic in privinta prezentarii grandioase pe care a facut-o conducerea Le Figaro, in editia de duminica trecuta. Ei vorbesc despre "succesul" inregistrat de cotidianul francez, in perioada 2004-2005, care "a depasit cu putin" pe rivalul sau, Le Monde, in ceea ce priveste circulatia. Aceasta a fost insa de 326.690 de exemplare, in aceasta perioada, in scadere cu 2,4%. Ei numesc schimbarea respectiva "un adevarat lifting al cotidianului, a carui medie de varsta a cititorilor este de 57 de ani".

Liberation mentioneaza ca cea mai vizibila schimbare a formatului este cea a culorii, conducerea ziarului optand pentru un "albastru regalist". Este, de asemenea, ironizata insistenta conducerii Le Figaro de a mentine pretul de 1 euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO