Media & Advertising

La aceeasi bani, mai multa creativitate

20.12.2002, 00:00 19

Anul 2002 nu a adus o crestere seminificativa a investitiilor in publicitate insa a marcat un moment important in recunoasterea internationala a creativitatii din publicitatea romaneasca. "Nu am crescut foarte mult dar am crescut putin", este de parere Bogdan Enoiu, presedintele agentiei de publicitate McCann Erickson si pana de curand presedintele IAA. "Pe fondul unei piete care nu a cunoscut o evolutie spectaculoasa a bugetelor de publicitate, diferentierea s-a facut la nivelul creativitatii.", spune Dragos Grogoriu, presedintele agentiei Tempo Advertising.
La nivel mondial piata publicitatii a suferit si ea de pe urma recesiunii prin care trece economia mondiala iar in plan local acest lucru s-a resimtit prin reducerea bugetelor de publicitate alocate de companiile multinationale. "Este rau ca nu mai vin companii multinationale cu bugete mari", spune Bogdan Naumovici, directorul de creatie al agentiei Leo Burnett. Totusi piata publicitatii din Romania nu s-a aliniat tendintei internationale ci a continuat sa creasca desi la parametri modesti. "A fost cel mai prost an al publicitatii dar noi nu am fost atat de afectati", spune Enoiu.
Lipsa banilor nu a fost insa o piedica in calea creatiei publicitare iar rezultatele de la festivalul de la Portoroz demonstreaza ca publicitatea din Romania poate sa faca fata si competitiei internationale. "Prezenta la Portoroz a demonstrat ca la creativitate stam mai bine", spune Bogdan Enoiu. "A fost in mod evident un progres fata de anul trecut. S-a vazut si la Portoroz si la Ad'Or", este de parere Liviu David, Creative Director la agentia D'Arcy.
Publicitatea la televiziune a continuat sa fie principala destinatie a bugetelor de publicitate iar in termeni de volum al investitiilor intr-un domeniu de activitate datele furnizate de Alfacont pentru primele 10 luni ale anului plaseaza berea pe locul intai.
Cum va arata viitorul an pentru publicitatea din Romania? "Pentru 2003 estimez o crestere a volumului de publicitate contractat de radiouri, presa scrisa si outdoor in conditiile in care televiziunile nu isi vor revizui putin politica practicarii unor ratecard-uri foarte mari", spune Dragos Grigoriu.
"Cred ca va continua polarizarea dintre o mana de agentii foarte bune si restul.", este de parere Bogdan Naumovici.

2002 IN MEDIA
Studiul SNA
Lansarea Studiului National de Audienta (SNA) pentru publicatiile din presa scrisa a fost cel mai important eveniment al anului pentru piata de media el fiind primul instrument credibil care poate sa ofere date reale despre audienta celor mai multe publicatii de pe piata romaneasca. Consecinta directa a acestui studiu este cresterea importantei presei scrise in mixurile de media si implicit a bugetelor de publicitate alocate pentru presa scrisa. Nu in ultimul rand, studiul SNA este important pentru ca permite planificarea campaniilor de media pe baza unor date veridice. Studiul arata ca, intre publicatiile Publimedia (proprietara si a Ziarului Financiar), PRO TV Magazin este cel mai citit periodic din Romania, cu mai mult de 1 milion de lectori pe editie.

Legea audiovizualului
Noua lege a audiovizualului a stabilit limita timpului pentru publicitate la 12 minute pe ora pentru televiziunile private si la 8 minute pe ora pentru televiziunea publica. In plus legea reglementeaza statutul Consiliului National al Audiovizualului (CNA), ca unica autoritate de reglementare in domeniul continutului programelor. Licentele audiovizuale se vor acorda pe baza de concurs solicitantilor, si vor fi valabile pe o perioada de 9 ani.

Noutati de la Publimedia
Anul acesta Publimedia si Academia Catavencu au lansat cu succes o noua formula: revista Tabu, a "sexului frumos si inteligent". Revista a crescut extrem de bine pe piata si a fost in cele din urma vinduta, intr-o tranzactie importanta ca valoare, catre partenerul Academia Catavencu. Pentru aceeasi zona a publicului feminin, Publimedia a lansat "Acasa in Bucatarie", care in numai trei editii a ajuns la 100.000 de exemplare.

RPG - Axel Springer
Editura Axel Springer, filiala din Romania a Axel Springer Verlag a fuzionat, in domeniul editarii revistelor, cu Romanian Publishing Group (RPG), grup detinut de Libedi Sarl, un joint venture intre grupul de presa Edipresse (Elvetia) si Antonios Liberis (Grecia), fiecare detinand 50% din actiuni. In urma acestei fuziuni, noul grup care a pastrat numele de RPG si a preluat in portofoliu titlurile detinute de Axel Springer (Olivia, Popcorn, Intamplari adevarate, Povestea mea) devine unul dintre cei mai importanti juctori de pe piata revistelor de specialitate.

Ringier cumpara TV Satelit si Tele Mania
Trustul de presa Ringier Romania a preluat revistele TV Satelit si Tele Magazin, pe care le-a inclus in portofoliul sau alaturi de revista TV Mania. Dupa o luna de la preluarea oficiala Ringier a inchis ghidul saptamanal Tele Magazin in speranta ca va redirectiona cititorii acestei reviste catre TVMania. In luna septembrie Ringier a relansat TV Mania.

Scurta istorie a grupului Gong
Trustul Gong Romania a fost infiintat in luna ianuarie a acestui an, avand ca asociati compania germana Gong, cumparata in 2001 de grupul de presa WAZ, si pe Sonke Martin. Grupul era editorul revistelor Claudia, Hello (lansata in luna martie), Strict Autentic si Jumatatea mea. La sfarsitul lunii iulie, grupul si-a incetat activitatea ca urmare a unei hotarari a adunarii generale a asociatilor. Initial Gong intentiona sa aduca pe piata locala noi titluri de reviste puternice din Germania, precum Celebritati (Die Aktuelle), ghiduri TV (TV Direckt) si publicatii pentru iubitorii de animale (Ein Herz fur Tiere).

2002 IN ADVERTISING
Legea Pruteanu
Adoptarea de catre parlament a legii Pruteanu care reglementeaza folosirea limbii romane in locuri, relatii si institutii publice a fost cel mai controversat eveniment al anului, mai ales datorita sanctiunilor prevazute de lege in cazul incalcarii legii. Publicitatea a fost unul din domeniile vizate direct de aceasta lege mai ales datorita numerosilor termeni din limba engleza folositi ca atare in limbajul de specialitate. In luna decembrie presedintele Iliescu a retrimis legea Parlamentului, solicitand eliminarea sanctiunilor contraventionale in domeniul publicitar si introducerea in randul exceptiilor la lege si a textelor cu caracter sportiv. Senatorii din Comisia de cultura au decis deja eliminarea tuturor sanctiunilor prevazute de legea Pruteanu.

Cel mai bun an la Portoroz
Publicitatea din Romania a inregistrat cea mai numeroasa participare de pana acum la editia din anul acesta a festivalului de publicitate Golden Drum de la Portoroz cu 14 agentii de publicitate care au inscris 133 de lucrari. Agentiile romanesti au obtinut patru premii dintr-un total de 15 nominalizari. Tempo Advertising a obtinut un Golden Drumstick cu spotul "Restaurantul" pentru Ziarul Financiar la categoria media & entertainment, iar Leo Burnett & Target a castigat un Golden Drumstick la categoria bauturi alcoolice cu lucrarile "Coada" si "Programul TV" realizate pentru berea Bucegi. Agentia McCann Erickson a castigat un Silver Drumstick la categoria media & entertainment pentru spotul TV "Fetele de la Capalna" client Loteria Nationala iar Headvertising un Golden Drumstick cu printul "Fast Ad" realizat pentru Euromedia.

ADDV in Epica
Printul "Papusile" creat de ADDV pentru Depilsoap a fost publicat in prestigiosul catalog Epica, alaturi de cele mai bune creatii publicitare ale anului 2001 din Europa. ADDV a castigat cu unul din cele doua printuri si premiul pentru cel mai bun print ad la editiile din anul acesta ale festivalurilor Ad'Or si Ad.Print.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO