Media & Advertising

Jurnalele gratuite decid soarta presei traditionale

10.06.2005, 16:44 17

In ultima perioada, cotidienele gratuite au avut o evolutie extraordinara la nivel mondial si si-au imbunatatit calitatea. Acest lucru a determinat presa traditionala sa caute solutia potrivita pentru a putea raspunde acestei provocari, scrie Le Figaro.

La zece ani dupa lansarea in Suedia a primului cotidian gratuit Metro, au urmat alte 112 ziare distribuite gratuit in mai mult de 21 de milioane de exemplare. Conform informatiilor oferite de Asociatia Mondiala a Jurnalistilor in raportul sau anual cu privire la tendintele evolutiei presei mondiale, acest gen de publicatii se distribuie in peste 30 de tari din intreaga lume.

Un succes remarcabil l-a avut cotidianul Que distribuit in 12 orase de pe teritoriul Spaniei, in peste un milion de exemplare in total.

Vicepresedintele grupului Metro International, Carlos Oliva-Velez, a declarat in cadrul congresului de la Seul ca ziarul gratuit pe care il editeaza a devenit al treilea cel mai citit cotidian din lume. Succesul respectiv se datoreaza calitatii celor 56 de editii publicate in 16 limbi, in peste 78 de orase.

Principalul concurent al Metro, 20 minutes este foarte apreciat in Franta, unde ocupa locul doi pe piata cotidienelor, dupa ziarul de sport L''Equipe.

Cele doua grupuri de presa au devenit foarte profitabile, in special datorita apropierii de cititorii tineri, care reprezinta, totodata, sectorul de populatie cel mai "vånat" de agentiile de publicitate. "Ar trebui sa se acorde o importanta deosebita stabilirii unei relatii strånse cu cititorii tineri si educati", precizeaza raportul realizat de AMJ.

Conducerea grupului Metro spune ca jurnalistii cu care colaboreaza incearca sa redea informatiile intr-o maniera cåt mai obiectiva si neutra pentru a se mentine printre preferintele pretentiosului tineret de astazi.

Dar si structura redactionala a ziarului american Washington Examiner s-a aratat preocupata de acest sector al cititorilor. Ziarul este distribuit astazi in 260.000 de exemplare in capitala Statelor Unite si intentioneaza sa se extinda in toate orasele americane importante.

Pe de alta parte, cotidienele traditionale se simt nevoite sa opteze in favoarea stabilirii unei noi strategii, mai agresive, iar una din solutiile cele mai potrivite este considerata asocierea unor ziare gratuite proprii.

Bengt Braun, presedintele grupului suedez Bonnier, a prezentat la Seul, secretul succesului pe care l-a inregistrat Expressen, cotidianul de seara pe care il editeaza. Devenit recent tabloid, acest cotidian a ajuns extrem de popular imediat dupa lansarea propriului sau cotidian gratuit, City.

AMJ precizeaza ca vånzarile acestor cotidiene au crescut considerabil in 2004. Cota de piata a ziarelor gratuite este chiar impresionanta in anumite tari, precum Italia cu 29%, Danemarca cu 27% si mai ales Spania, unde cota de piata se ridica la 40%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO