Media & Advertising

Industria auto baga a cincea pe Internet

28.04.2006, 00:00 13

Pe o piata a publicitatii online, estimata in Romania sa se dubleze in 2006 fata de anul trecut, ajungand la 5 mil. euro, industria auto este una dintre cele mai active pe Internet, alaturi de telecom si sectorul financiar-bancar.

Dupa estimarile regiei ARBOmedia, anul trecut s-au cheltuit peste 350.000 de euro pentru publicitate online de catre producatorii si importatorii de autovehicule, echivalent a peste 10% din totalul sumelor investite in publicitatea online.

Anul acesta, Doru Panaitescu, Online Sales Manager ARBOmedia, se asteapta la o cifra dubla sau chiar mai mult.

Ionut Oprea, director de comunicare netBridge, se asteapta ca segmentul auto sa ramana in topul domeniilor cu cea mai mare crestere a investitiilor in publicitate.

"Au inteles mult mai repede decat alte categorii ca audienta lor, compusa din persoane tinere, cu venituri peste medie, din mediul urban, nu numai ca e mult mai usor de gasit pe Internet decat in alte medii, dar se si informeaza pe Internet in toate etapele experientei cu domeniul auto, de la primul gand despre cumpararea unei masini la navigarea printre diverse clase, marci si apoi modele, la lista scurta de optiuni, la cumpararea ei, ba chiar si pentru intretinerea, apoi revanzarea masinii si cumpararea alteia", explica Ionut Oprea.

"In al doilea rand, folosind campaniile online de mai mult timp si mai intens decat alte categorii, au inteles care sunt avantajele tehnice ale publicitatii pe Internet: interactivitate, diversitate si masurabilitate imediata si au inceput sa le foloseasca cat mai eficace in avantajul lor. Nu in ultimul rand, ceea ce ii convinge din ce in ce mai mult pe advertiserii din domeniul auto sa investeasca in expunere pe Internet sunt rezultatele pe care le au campaniile publicitare online, rezultate exprimate fie in succesul unor lansari, fie in trafic la show-room-uri, fie in indicatori de brand, fie chiar in masini vandute", completeaza Oprea.

In plus, studiile demografice recente arata o potrivire perfecta intre profilul cumparatorului de autovehicule si cel al utilizatorului de Internet, dupa cum spune si Doru Panaitescu: barbati si femei, intre 18 si 44 ani, cu venituri peste medie, cu studii superioare, persoane active, dinamice, deschise la nou.

Intr-un studiu recent desfasurat pe intreaga retea ARBOmedia (Insites, valul decembrie 2005 - martie 2006), gradul de inzestrare cu masina in gospodarie in cazul subiectilor chestionati este in medie de 61%, iar intentia de cumparare declarata (in urmatoarele 6 luni) este de 15%.

Advertiserii care folosesc deja cu incredere Internetul apreciaza si ei avantajele mediului.

"Timpul limitat si publicul educat din industria auto sunt parametri esentiali care cresc major importanta comunicarii pe Internet. De la mesaje scurte de atentionare asupra unei campanii in desfasurare si pana la site-uri dedicate campaniei/produsului respectiv (microsite-uri - vezi www.q7globe.ro, www.leon.ro sau www.roomster. ro), de la newslettere si campanii cu potential enorm de utilizare a creativitatii si pana la matematicul car configurator - toate sunt instrumente pe care clientul modern prefera sa le foloseasca inainte de vizita la showroom pentru testarea reala a masinii. Testarea virtuala devine treptat esentiala", considera Nina Bratfalean, director PR & Comunicare al Porsche Romania.

In ultimii doi ani, Porsche Romania a crescut simtitor ponderea comunicarii pe Internet. In cadrul departamentului PR & Comunicare exista o persoana dedicata si specializata pe acest tip de comunicare.

Nina Bratfalean spune ca, in viitor, din nici o campanie majora de comunicare pentru marcile Porsche Romania si corporate nu va lipsi sectiunea Internet, online-ul fiind deja o parte strategica din campaniile de comunicare.

Cu ajutorul studiilor companiei s-a observat ca in 2005 a existat o corelare intre nivelul accesarilor site-urilor sale si evolutia vanzarilor pentru brandurile Volkswagen si Skoda.

Printre campaniile derulate online de Porsche Romania anul acesta se numara concursul de scenarii pentru spoturi TV "O Skoda pentru o idee" (www.idee.skoda.ro) si cea pentru lansarea Audi Q7 (www.audiq7.ro).

Un alt site pe care il va lansa anul acesta Porsche Romania este www.roomster.ro (inca in lucru).

Compania a dedicat publicitatii online un buget de peste 60.000 de euro anul trecut si Nina Bratfalean estimeaza o crestere de aproape 15% pentru anul acesta. Bugetul destinat online-ului reprezinta aproximativ 15% din bugetul unei marci dedicat presei scrise, de exemplu, arata ea.

La randul sau, Automotive Trading Services SRL, importator oficial pentru Romania al Citroa??n, a derulat pana acum, anul acesta, campanii online pentru Citroa??n C4 si pentru vehiculele comerciale Citroa??n.

Monica Jitariuc, director de marketing al Automotive Trading Services SRL, spune ca vor exista campanii online integrate si in coerenta cu demersurile tactice pe diferite produse din portofoliul Citroa??n.

Acest importator se promoveaza online in primul rand prin site-ul propriu, considerat un element esential in procesul de vanzare.

"Consideram permanenta imbunatatire a site-ului www.Citroa??n.ro drept o prioritate. Pana in prezent, acesta este un site ce s-a dovedit a fi foarte util, foarte usor de parcurs, aproape de consumator, oferindu-i acestuia informatiile relevante in cel mai scurt timp posibil", spune Monica Jitariuc.

Pe langa site-ul principal, compania a dezvoltat si minisite-uri dedicate produselor din portofoliul Citroa??n. Spre exemplu: www.c4.Citroen.com.ro sau www.c5.Citroen.com.ro.

Internetul este din ce in ce mai prezent in mixul de comunicare al Dacia, fie ca este vorba de un eveniment sau de lansarea unui model nou. "Utilizarea Internetului ca mijloc de comunicare si promovare ne permite sa inovam permanent si sa gestionam mai eficient relatia cu clientul", spune Elena Buhus, sef al Departamentului Marketing Relational al Dacia. Una dintre cele mai importante campanii online derulate de Dacia anul acesta va insoti lansarea noului model Logan Break.

Principalul site care faciliteaza accesul clientilor la produsele si serviciile Dacia este www. dacia.ro. O noua versiune a site-ului a fost lansata in septembrie 2005, cu un design atractiv, noi rubrici si functionalitati interactive (configurator, calculator de finantare, perspectiva 360A? exterior si interior Logan), aceasta aducand in prim-plan produsul vedeta al marcii, Logan.

www.daciagroup.com este site-ul corporate care promoveaza valorile marcii Dacia in spatiul international, fiind trilingv. Acesta va fi lansat intr-o noua formula in luna mai.

In perioada 31 martie - 18 iunie, www.dacia.ro gazduieste un mini site in care utilizatorul parcurge online traseul "Caravanei Dacia" in cele zece orase din Romania.

Atat advertiserii, cat si cei care se ocupa de administrarea spatiul media de pe Internet prevad o intensificare a comunicarii auto online in anul 2006.

Mai sunt inca marci de lux care nu au inclus Internetul in mixul de media, iar Peugeot, unul dintre marii spenderi offline, nu si-a facut inca prezenta remarcata in online-ul romanesc.

Chiar daca nu au ajuns deocamdata sa lanseze modele sau doar campanii exclusiv online, cum se intampla afara, majoritatea producatorilor si importatorilor auto din Romania isi maresc de la an la an bugetul pentru online, devenit un element constant al planurilor media.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO