Media & Advertising

In Europa de Est, ritmul de crestere al sectorului media atrage marii jucatori

In Europa de Est, ritmul de crestere al sectorului media atrage marii jucatori

Click pentru imaginea marita

20.10.2006, 20:38 8

Companii media din Vest isi sporesc investitiile din Letonia pana in Serbia. Dupa ani intregi de tentative si incercari nereusite, piata posturilor de televiziune din Europa Centrala si de Est a inceput sa starneasca interesul companiilor media din Vest, scrie The Wall Street Journal Europe.
Din luna aprilie, compania News Corp. din Statele Unite, deja prezenta de piata media din Bulgaria, a investit aproximativ 150 mil. dolari (120 mil. euro) in posturi de televiziune si licente din Serbia, Georgia, Polonia si Turcia si se afla in negocieri pentru un post din Letonia, conform unei surse apropiate. News Corp, detinuta de miliardarul american Rupert Murdoch, nu a oferit niciun comentariu pe aceasta tema.
Grupul RTL, cu sediul in Luxemburg, negociaza achizitionarea unui post de televiziune din Polonia, pentru a-l adauga celor detinute deja in Rusia, Croatia si Ungaria, sustine o persoana implicata in tranzactie. Purtatorul de cuvant al RTL a refuzat sa confirme o viitoare preluare. Pe de alta parte, RTL si-a marit de curand participatia in postul de televiziune detinut in Croatia de la 65,5% la 74%.
La randul sau, SBS Broadcasting, companie din Luxemburg controlata de doua fonduri de investitii din Statele Unite si de un grup de media olandez, si-a propus realizarea unor noi investitii pe langa posturile de televiziune achizitionate in Romania (Prima TV) si Ungaria, conform purtatorului de cuvant.
Interesul manifestat in ultima vreme s-a datorat unei explozii a pietei de publicitate si totodata impresiei generale ca aceasta industrie nu mai este la fel de riscanta ca inainte. De la Marea Baltica pana in Balcani, publicitatea TV a fost stimulata de companiile multinationale precum Procter & Gamble, Renault sau Microsoft, care urmaresc atragerea de noi clienti din Europa de Est. Conform analistilor, acestia nu au multe solutii de promovare in afara retelelor de televiziune, avand in vedere ca sunt foarte putine canale prin cablu sau satelit, mai putine ziare nationale decat in Vest si, de asemenea, un acces mult mai restrans la Internet.
"Industria de televiziune din Europa Centrala si de Est se aseamana foarte mult cu situatia de Statele Unite din anii '60 si '70", declara Mark Riely, partener in cadrul Media Group Investors, fond din New York specializat in investitii media." Atunci afacerile din jurul posturilor de televiziune se dezvoltau mai rapid decat publicitatea care, la randul ei, evolua intr-un ritm superior ratei de crestere a economiei", spune el.
Cheltuielile pentru publicitatea TV din Europa Centrala si de Est au crescut cu 18,3% in ultimul an, pana la 7 miliarde de dolari, conform unui sondaj realizat de Pricewaterhouse Coopers, pe cand in Statele Unite majorarea de 1,1% a dus aceste cheltuieli la 18 mld. dolari.
Regiunea implica totusi factori de risc considerabili, precum sistemul legislativ sau alte reglementari care ingreuneaza mult activitatea acestor investitori. Serbia, spre exemplu, vine dupa un deceniu de razboi, pe cand instabilitatea politica din Georgia poate cauza probleme pentru News Corp. Pe de alta parte, riscurile s-au redus considerabil in tarile, precum Polonia, proaspat membre ale Uniunii Europene, unde prevederile legale sunt mai bine definite, declara David Kestenbaum, analist media la Morgan Joseph din New York.
Experienta mostenitorului din industria de cosmetice, Ronald Lauder, dovedeste cat de dificila poate fi aceasta regiune. In 1999, managerul profitabilului sau post de televiziune din Cehia a reusit sa preia controlul sub privirea nepasatoare a guvernului. In consecinta, compania lui Lauder, Central European Media Enterprises (CME), a ajuns aproape de faliment. El a dat in judecata statul ceh, a castigat si, din momentul recuperarii controlului in 2005, nivelul actiunilor companiei sale de media s-a triplat, pe fondul dezvoltarii industriei de advertising.
"Suntem dispusi sa ne extindem activitatea in orice tara din regiune fapt pentru care dedic foarte mult timp identificarii oricarei oferte de vanzare, declara Michael Garrin, directorul executiv al CME. CME detine in Romania Pro TV, Acasa TV, Pro Cinema si ProTV International.
In cazul News Corp., "avand in vedere ca metodele traditionale de media isi pierd din popularitate in SUA, aceasta este nevoita sa isi diversifice activitatea", afirma Martin Pompadur, director al News Corp. Europa. "Va exista in viitor presiunea generarii unor venituri mult mai mari in afara Statelor Unite."
Experienta postului detinut de News Corp. in Bulgaria a demonstrat ca se pot obtine profituri considerabile din investitii relativ mici. News Corp. a intrat in posesia primei retele de televiziune din estul Europei in 2000, postul bulgar BTV. A platit aproximativ 100.000 de dolari pentru licenta de difuzare, a cheltuit 15 milioane de dolari pe echipamente si studiouri si a adus un manager de la un post al retelei Fox din Florida. In schimb, publicul bulgar nu a apreciat productiile americane, cu exceptia megaproductiilor hollywoodiene. Oamenii isi doresc programe autohtone si un jurnalism obiectiv, in opinia lui Pompadur.
"Este un trend la nivelul intregului continent", spune el. "Dupa caderea comunismului, orice provenea din America avea succes. Acum este invers, pentru ca oamenii isi doresc productii locale."
BTV a devenit cel mai vizionat post de televiziune din Bulgaria, cu o audienta de 40%, de luni pana vineri. Chiar daca este prea mic pentru a figura individual in rapoartele financiare de la News Corp., BTV a ajuns totusi la o valoare de cinci ori mai mare decat investitia initiala realizata de grupul media american.
Succesul inregistrat de News Corp. in Bulgaria a impulsionat compania sa isi extinda operatiunile in regiune. Drept urmare, aceasta a incheiat o serie de achizitii intre care cea din iunie a pachetului de 25% din actiunile unui post de televiziune polonez, TV Puls, detinut de biserica catolica si controlat de calugarii franciscani. Ca urmare a audientelor foarte scazute inregistrate de programele religioase, postul a fost de doua ori in prag de faliment. Biserica a incredintat conducerea postului celor de la News Corp., care planuiesc o revolutionare a grilei de programe la inceputul anului viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO