Media & Advertising

?Expresul polar", o provocare a tehnicii avansate in cinematografie

12.11.2004, 00:00 5



 In momentul in care a cumparat drepturile pentru populara carte pentru copii "The Polar Express", Tom Hanks era constient ca nu-i va fi usor sa transpuna povestea acesteia pe ecran. Nici nu se punea problema unei versiuni live-action pentru ca scenele fantastice in care apareau trenuri ar fi costat extrem de mult. Varianta unui film de animatie a fost insa si ea exclusa pentru ca un astfel de film nu ar fi reusit sa capteze atmosfera magica a cartii frumos ilustrate avand ca subiect calatoria unui baiat plecat in cautarea lui Mos Craciun.



De aceea, Tom Hanks si regizorul Robert Zemeckis au decis sa combine cele doua variante. Utilizand imagini generate pe computer, "The Polar Express" il transforma pe starul din "Forrest Gump" si pe ceilalti actori in copii ale personajelor cartii.



Tehnica generarii de imagini pe computer a facut posibila realizarea unor proiecte candva imposibil de realizat. Totusi, "The Pollar Express" ajunge pe ecrane intr-un moment in care experimentele cu acest gen de tehnica nu se dovedesc intotdeauna a fi pe placul publicului, arata The Wall Street Journal. Filmul "Sky Captain and the World of Tomorrow", de exemplu, ce a fost lansat in aceasta vara, includea imagini generate pe computer cu ajutorul unor tehnici avansate si o lista de actori de prima clasa, dar nu a avut succes de box-office. Nici filme pline de efecte speciale cum au fost "The Hulk" sau "Van Helsing" nu au avut efectul scontat asupra publicului. Lansat intr-un sezon hiper-competitiv, si avand in vedere faptul ca Tom Hanks si Zemeckis urmeaza sa plece acasa cu o mare parte din veniturile ce vor fi obtinute de studio, "The Polar Express" reprezinta un mare risc asumat de Warner Bros.



Animarea fiintelor umane cu mijloace digitale a reprezentat o provocare constanta pentru Hollywood. Chiar si in cazul filmului de animatie "Alba ca Zapada si cei sapte pitici" realizat de Walt Disney, eroina nu a captivat publicul in aceeasi masura in care au facut-o piticii. Nici chiar Pixar Animation Studios, standardul de aur al animatiei moderne, nu a inclus imagini digitale ale unor persoane reale in randul starurilor celor sase filme pe care le-a realizat, iar formele umane ce apar in noul film al studioului, "The Incredibles" sunt extrem de caricaturizate.



"Suntem atat de constienti de forma noastra umana incat orice forma de redare digitala este neconvingatoare," declara John Canemarker, director de animantie in cadrul Tisch School of the Arts a New York University.



Hanks si Zemeckis nu si-au pierdut insa curajul. Amandoi fusesera incantati de cartea lui Chris Van Alburg in momentul in care le-o citisera propriilor copii si erau hotarati sa o transforme intr-un film. In lipsa unei tehnici digitale existente pe piata care sa fata posibil acest lucru, Sony Pictures Imageworks, parte a Sony Corp., a venit cu o solutie: simularea digitala a miscarii si expresiilor personajelor.



Procesul e unul foarte complex. Pentru inceput, Hanks si ceilalti actori au fost nevoiti sa poarte costume foarte stranse pe corp, acoperite cu extrem de multe mici puncte reflectorizante. Numai pe fata, Hanks a avut 152 de astfel de puncte, plasate in mod strategic pe principalii muschi. De fiecare data cand actorii se miscau, aceste puncte reflectau lumina catre 72 de camere digitale ce transmiteau la randul lor datele catre computere. Computerele utilizau datele respective pentru a da viata unor personaje digitale.



Rezultatul este un gen de "realism de carte de povesti". Desi nu sunt intotdeauna imediat usor de recunoscut, expresiile faciale ale actorilor sunt reflectate in personajele finalizate. In cazul lui Hanks, de exemplu, partea superioara a fetei este foarte expresiva atunci cand interpreteaza un personaj, iar acest lucru este reflectat in realizarea celor cinci personaje pe care le interpreteaza.



Insa, in incercarea de pastrare a atmosferei stilizate, aproape de vis, a cartii, personajele par cateodata aproape de ceara. Intrebarea este: de ce s-a investit atat de mult intr-o tehnica riscanta?



In ultimul stadiu al productiei, Warner Bros. s-a decis sa imparta acest risc, facandu-l pe Steve Bing, un investitor din domeniul imobiliar, membru al consiliului sau de conducere. In cadrul uneia dintre cele mai ample investitii realizate vreodata de catre o persoana individuala intr-un singur film, Bing a oferit jumatate din finantarea necesara, in jur de 80 milioane de dolari. Din punctul de vedere al oricarui studiou, aceasta a fost o decizie inteleapta, avand in vedere faptul ca proiectul inca se loveste de multe dificultati.



La nivel de competitie, "The Polar Express" concureaza direct cu un alt film ce experimenteaza cu noile tehnici digitale pentru a realiza personaje umane: "The Incredibles". Ceea ce ingreuneaza situatia "The Polar Express" este faptul ca "The Incredibles" este realizat de Pixar, care nu a inregistrat niciodata vreun esec. In acelasi timp, "The Polar Express" ajunge in Statele Unite la cinci zile dupa lansarea "The Incredibles".



Zemeckis spune ca filmul se adreseaza nu numai copiilor, ci si adultilor. Intr-adevar, adultii ce le citesc cartea copiilor lor se vor duce probabil sa vada si filmul. Totusi, povestea este una simpla si conservatoare, si din acest motiv nu va fi probabil pe placul copiilor mai mari.



Adultii sunt foarte pretentiosi atunci cand vine vorba de efecte speciale, mai ales dupa filme ca "The Lord of the Rings".



Totusi, "Nu conteaza ce tehnici avansate folosesti, publicului nu-i va placea un film daca acesta n-are suflet," remarca Jerome Chen, ce a participat la realizarea "The Polar Express".



Tehnica utilizata in "The Pollar Express" indica faptul ca acest domeniu, al generarii de imagini, de personaje pe computer va avea un viitor interesant.



"Din punctul de vedere ale unui regizor, aceasta tehnica este una absolut eliberatoare," declara Zemeckis. "Esti eliberat de tirania tehnicilor traditionale de realizare a unui film. Astfel, te poti concentra asupra actiunii, ceea ce este minunat".
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO