Media & Advertising

EFFIE: 30% creativitate si 70% eficienta

05.03.2004, 00:00 37



Agentiile romanesti de publicitate si advertiserii din diverse domenii de activitate au inscris 40 de campanii la prima editie a EFFIE: gmp/MAP (1), Gavrila&Asociatii (1), Graffiti/BBDO (3), Grey Worldwide Romania (5), Headvertising (3), Leo Burnett&Target (7), Lowe&Partners (3), McCann-Erickson Romania (5), Next Cap (1), Olympic DDB Romania (1), Red Cell Romania (1), Saatchi&Saatchi Romania (4), Scala Thompson Communications (3) si Zenith Media Romania (1). Acestora li s-a alaturat compania Rompetrol, cu o campanie de relansare desfasurata in 2003 sub sloganul "Energie vie".



In urma evaluarii campaniilor, organizatorii vor stabili lista finala cu lucrarile ramase in competitie, cele care intrunesc toate conditiile.



"Premiile EFFIE aduc o alta modalitate de masurare a muncii in publicitate, dincolo de criteriul creativ. Pana acum trei ani, agentiile se masurau in volume de media si clienti. In ultima perioada, insa, s-a vorbit mai mult de creativitate si de masura data de festivalurile de publicitate Ad'Or si Portoroz. Incepand cu anul 2004 ne vom uita si la creativitate, dar si la eficienta. Acesta este un lucru foarte bun din doua puncte de vedere. In primul rand, exista deja o concurenta pozitiva intre agentiile de publicitate, in care de acum se va tine cont si de eficienta. EFFIE aduce doua aspecte la un loc, prin acele procente de 70 eficienta si 30 creativitate, cuprinse in notele care se acorda campaniilor. In al doilea rand, acest eveniment va constitui o competitie de publicitate in care clientii se vor implica mult mai mult. Oricare ar fi obiectivele sale si orizontul pe care isi evalueaza actiunile, incontestabil, orice client vrea sa fie eficient. EFFIE le da recunoastere publica", a precizat, pentru Ziarul Financiar, Mihai Ghyka, presedintele Comitetului de Organizare a premiilor EFFIE.



In aceasta competitie s-au putut inscrie campanii care s-au desfasurat in perioada ianuarie 2002 - decembrie 2003 si care au avut un suport media, iar data limita de inscriere a fost 13 februarie, agentiile de publicitate, membre RAAA sau IAA (International Advertising Association), trebuind sa plateasca cate 300 de euro pentru fiecare intrare. Organizatorii au fost, insa, generosi si au prelungit perioada de inscriere pana pe 27 februarie, cu o singura conditie: cei intarziati sa plateasca mai mult. Astfel, cei care au inscris lucrarile in perioada 13 - 20 februarie au platit 400 de euro pentru fiecare intrare, iar pentru campaniile inscrise intre 20 si 27 februarie, taxa a fost de 450 de euro/intrare.



Numarul intrarilor la data de 25 februarie a fost de 36, iar estimarile organizatorilor indica un numar total de inscrieri de aproximativ 40 de campanii.



La aceasta prima editie se vor acorda premii pentru sapte categorii: bauturi alcoolice si nealcoolice; consumer goods - produse alimentare; consumer goods - produse nealimentare; servicii financiare; media&entertainment; campanii sociale si altele.



"Uitandu-ne la numarul de campanii inscrise in concurs, pentru prima editie, ne putem da seama ca toate agentiile situate pe primele locuri in topul creativitatii, au inscris campanii. Cred ca acest lucru demonstreaza un anumit nivel de maturitate a pietei. Totodata, si agentii care nu sunt neaparat pretendente la titlurile de <Cea mai creativa...>, au inscris campanii. Va fi un festival interesant", a spus Manuela Necula, Deputy Managing Director Red Cell/141 Romania.



Toate programele EFFIE folosesc conceptul de premiere aur, argint, bronz, astfel ca numarul maxim de premii care ar putea fi decernat este de 22, cate trei pentru fiecare categorie si premiul cel mare - Campania Anului.



Juriul din acest an va cuprinde peste 21 de membri, persoane care activeaza in media si lumea de afaceri din Romania, iar evaluarea campaniilor se va realiza in doua zile, pe 16 si 17 martie. Premiile EFFIE Romania vor beneficia de prezenta unui observator extern, trimis de Asociatia Americana de Marketing din New York, pentru a sprijini si supraveghea procesul de jurizare. De altfel, intregul proces, inclusiv organizarea si jurizarea, se realizeaza la standarde impuse, cu implicarea directa a firmei Deloite&Touche care va audita intrarile.



Procesul de jurizare se desfasoara in doua etape, votul fiind anonim si confidential. In prima etapa, fiecare membru al juriului primeste dosarul cu campaniile inregistrate in competitie, iar in final dau cate o nota pentru fiecare campanie, evaluarea fiind facuta doar pe baza criteriului de eficienta. Deloite&Touche va face media aritmetica a notelor date pentru fiecare campanie, iar apoi se va stabili un prag, iar cele care s-au situat peste aceasta linie vor intra in etapa a doua de jurizare.



A doua zi, membrii juriului vor reveni si vor vota din nou, de aceasta data putand sa aprecieze si partea creativa a campaniilor, ponderea votului pentru eficienta reprezentand, insa, 70%. Deloite&Touche va realiza din nou o medie ponderata a notelor si astfel vor rezulta primii clasati. In cazul in care vor exista conflicte de interese, membrii juriului care activeaza intr-un anumit domeniu nu vor vota deloc la categoria respectiva.



Peter Lysak, Client Service Director McCann-Erickson, este de parere ca Premiile EFFIE sunt elementul de care e nevoie pentru a stimula piata romaneasca in acest moment. "De acum inainte, Ad'Or si EFFIE se vor completa intr-un mod fericit! stim din propria experienta ca inspiratia si creativitatea sunt elemente indispensabile unei comunicari eficiente", a adaugat el.



EFFIE Romania este organizata de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (RAAA) si International Advertising Association Romania (IAA), gala de decernare urmand sa aiba loc pe 26 martie la Hotelul Marriott.



Comitetul de organizare al festivalului este format din: Mihai Ghyka (Interbrew), Radu Florescu (Saatchi&Saatchi), Piotr Lysak (McCann Erickson) si Manuela Necula (Red Cell Romania).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO