Media & Advertising

Cultura! Nu gluma...

07.01.2005, 00:00 9



Certitudine: daca o tinem in ritmul acesta publicitar, in cativa ani ne vom intreba dupa ce vom fi vazut vreo reclama: "Misto, dar despre ce era vorba?". Toti iubim complexitatea, inteligenta - cand devin prolixe insa avem de-a face cu altceva decat originalitate eficienta.



Dupa ce am reusit sa ne depasim o prima faza a timiditatii, acum traim din plin intr-o epoca a complexului provincialului in publicitate. Conteaza cam mult diplomele obtinute pe la diverse festivaluri si festivalute. Originalitatea devine din ce in ce mai stresanta, mai plictisitoare (in fond si ineditul are caile lui cliseistice). Si incepem sa ducem dorul mesajelor directe, simple, puternice.



Paradoxal, cum am mai observat in aceasta rubrica, originalitatea explodeaza mai ales cand e vorba de bani publici. Dintr-o data dispare frica de client si apare o siguranta artistico-publicitara care incepe sa supere. O fi advertisingul arta, dar e o arta populara si, daca incepe sa emita mai multe pretentii, deja se cheama snobism.



Nu e greu sa observi pe mai toate strazile importante din Bucuresti sau din tara noua campanie outdoor si in presa scrisa facuta special pentru TVR Cultural. Campania a fost facuta de agentia Grey. Nu se poate sa nu te opreasca din drum acel panou cu un munte de faina pe care sta un ou peste care troneaza intrebarea "Calatorii?". Multi se multumesc cu simpla constatare: ai vazut ca ti-a atras atentia? Punct ochit, punct lovit! Lucrurile nu stau chiar asa. O astfel de campanie de imagine pentru un post cultural trebuie sa detina clar o definitie a publicului dorit. Fiind un post public, macar la nivel declarativ, lucrurile stau simplu: e vizata toata lumea, doar toti platesc taxa. Insa un munte de faina cu oua in varf seamana mai mult cu un test de inteligenta, decat cu o campanie de imagine.



Celalalt "outdoor" este mult mai cuminte. Doua fete cu o masca fainoasa pe fata si alaturi scrie "teatru". Air apoi sloganul: "Ramai conectat la cultura".



In presa scrisa doua sunt imaginile pana acum: una cu un ceainic si indicativul "muzica" si una cu un barbat la frizer care-si face mustati ca ale lui Dali. Aceasta din urma este si cea mai reusita din serie pentru ca are in continut o referinta culturala cat de cat exacta.



In celelalte trei cazuri imaginatia zburda neingradita. Se pleaca de la premiza simpla ca arta intra in bucatariile sau frizeriile noastre: mai precis, TVR Cultural intra in toate casele. Pana aici rationamentul e interesant. Si nu e neaparat agresiv cum a fost "Citeste o carte" cu Parazitii. Numai ca o astfel de recomandare general culturala sufera de vechiul pacat: nu ramane pana la urma decat ideea "e complicat, deci e cultura".



Mult mai eficienta a fost campania de continut de anul trecut. Cand in presa a aparut o reclama la un documentar despre Chaplin si cu amanunte din respectivul film poate nu a ramas multa lume pe ganduri, dar in orice caz eventualii amatori au ramas cu o idee clara in cap despre ce se da la Cultural.



Nu la capitolul "imagine" sufera cultura. Daca s-ar face un sondaj, cota de ipocrizie ar da un procent bun artei. Numai ca aceasta imagine e una falsa, artificiala. Elementele concrete (ce poti vedea mai exact pe un post cultural?), aici e hiba de comunicare in cazul TVR Cultural. Tocmai din acest motiv, de exemplu, un canal precum Arte insista pe documentarele si pe temele productiilor sale. TVR Cultural produce in principal talk-show-uri cu nu prea multa sare. Ar fi ideal daca ar alege sa-si promoveze filmele pe care le achizitioneaza (de care cinefilii au putine sanse sa auda). Ar fi ideal daca ar alege directetea - numai ca asta necesita continut... Campania de imagine a TVR Cultural este mai mult o acoperire prin marketing si publicitate haioasa a unui gol de idei si de productie interna.





* Costi Rogozanu este redactor sef al ApropoTV, licentiat in Litere, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO