Media & Advertising

Creste piata de publicitate si se reduc vacantele publicitarilor

01.08.2003, 00:00 11



Un zumzet continuu a insotit activitatea publicitara a acestui an. Inca din prima saptamana a lunii ianuarie au inceput sa curga briefurile, sa se solicite imperios campanii de lansare, sa se pregateasca promotii si oferte speciale.



Am uitat sa facem bilantul primului semestru caci ne-am trezit direct in luna iulie, altadata luna de vacanta. Imi amintesc ca verile trecute erau presarate cu saptamani de acalmie, ca telefoanele sunau mai rar si impaataseam cu bucurie impresii de vacanta. Anul acesta ne-a spulberat sperantele de calm, de liniste, de repaus. Este, cu certitudine, un an de crestere.



Sunt mai multi clienti care comunica, sunt bugete mai mari, sunt campanii mai generoase, sunt evenimente mai multe. Febra publicitarilor a atins cote paroxistice. Televiziunile au epuizat spatiul publicitar in intervalele de maxima audienta, creativii petrec din ce in ce mai multe nopti de nesomn creativ, sefii de agentii si-au amanat sau anulat vacantele. Clientii intretin spirala cresterilor de vanzare, distribuitorii extind parcul de masini, iar consumatorii se lasa mai lesne sedusi de ofertele verii.



Prognozele cele mai optimiste ale anului trecut au fost depasite. Evolutia ne-a luat prin surprindere. Istoviti de eforturile anilor trecuti,an care luptam cu disperare pentru o crestere de 5%, n-am indraznit sa savuram efervescenta cresterii (estimate) de 20% pe care ne-a daruit-o 2003. Si inca n-am intrat in sezonul "renasterii publicitare". Toamna se anunta si mai bogata, cu roade mai multe si mai apetisante.



Publicitarii sunt atat de indarjiti in lupta lor pentru mai spectaculos si mai bine incat o vara tumultoasa nu-i altfel decat binevenita. Lipsa vacantei nu-i un sacrificiu prea mare. Presiunea numeroaselor pitchuri nu-i decat un stimulent. Apasarea deadline-urilor zgarcite o numim provocare. Succesiunea rapida a temelor urgente o numim oportunitate.



Preluam cu nesat teme noi, proiectam campanii complexe, lansam, relansam, consolidam branduri. Recrutam oameni si-i obligam sa evolueze precum Fat-Frumos, intr-o luna cat altii in sapte. Rescriem istoria promotiilor. Ne perfectionam aptitudinea de a gandi strategic. Aprofundam stiinta de a diferentia si pozitiona brandurile. Rescriem zilnic lista de prioritati. Filmam, editam si difuzam reclame proaspete. Transpiram in efortul de a ne completa inspiratia. Si toate acestea de-a lungul unei veri publicitare insorite.



Desigur ca tanjim dupa linistea muntelui, dupa limpezimea mediteranei sau dupa belsugul cluburilor din Antalya. Egoist, nerostit, ne doream o vara mai putin incinsa, mai relaxata. Ne doream un respiro care sa ne proiecteze cu energii noi in toamna febrila. Speram la vacantele prelungite ale Clientilor; am fi reusit astfel sa evadam si noi cate putin. Ne propuneam leneveala dulce si lecturi placute. Dar, hei, ar fi ipocrit sa spunem ca ceva din ceea ce ni se intampla ne intristeaza. Visul nostru a capatat contur: piata creste! Si noi odata cu ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO