Media & Advertising

Costi Rogozanu: Bine ati venit, domnule presedinte!

08.09.2006, 15:37 15

Nu, nu e un articol encomiastic in cinstea maretului presedinte Basescu. Ci e un articol despre o surpriza publicitara generata de sosirea presedintelui Coreei, Moo-Hyun Roh. Care a fost intampinat in tara noastra de firmele asiatice de automobile, si nu numai, cu un calduros "Bun venit" publicitar.
Kia si Hyundai au impanzit drumul spre aeroport cu panouri de urari de bine pentru presedintele coreean. La fel s-a intamplat si cu ziarele care au gazduit mesaje pline de voiosie: "Uram un sincer bun venit Presedintelui Moo-Hyun Roh si Primei Doamne cu ocazia vizitei in Romania." Nu, nu e greseala de corectura. Cei de la Hyundai au trimis mesajul fara diacritice! A iesit un soi de romaneasca stricata. Poate domnul Roh are alergie la caciulite sau virgulite, poate sunt obscene in Coreea. Altfel n-as gasi nicio scuza - sa cheltui atat de mult ca sa-ti perii presedintele si sa scrii mesajul ca pe messenger nu e tocmai OK. Kia au oferit o alta paginare in care troneaza mare "Bine ati venit".
Nu se prea intampla asa cand vin alti presedinti in Romania. Sau se petrec sponsorizari subtile ale unor evenimente, sau se organizeaza intalniri ale oamenilor de afaceri de aceeasi nationalitate, dar se comunica mai subtil cu publicul. Unele companii coreene au preferat campanii intocmite in pripa, ce-i drept de mare efect: te surprind doua chipuri asiatice care-ti zimbesc cu toti dintii. Poate e mai bine ca romanii acum stiu cine e presedintele Coreei si chiar l-ar putea identifica intr-o fotografie de grup. Poate! E foarte sigur insa altceva: ca presedintele s-a simtit ca la el acasa si ca se simte flatat de respectivele firme. Si poate ca n-as vrea sa fiu in pielea firmelor coreene care nu si-au manifestat admiratia precum suratele lor... Mult mai atenti au fost cei de la Samsung. Si, as spune, cu mult mai mult bun-simt si discretie publicitara (vorbim tot de "print"). In mijlocul paginii de ziar cumparate troneaza mesajul publicitar normal ("arta isi gaseste locul la fel de bine pe scena, cat si in buzunar.") si aparatul de telefonie mobila corespunzator. In partea superioara a paginii apare ceva mai discret mesajul catre presedintele Coreei. Si, da, de data aceasta cu diacritice. Avantaj Samsung. Nota buna si pentru LG, doar la capitolul diacritice, nu si la eleganta. Surse pentru comentariile pe "print": Ziarul Financiar, Evenimentul zilei si Adevarul din ziua de 6 septembrie 2006.
***
Nou spot din seria "suntem barbati si ne mandrim cu asta" pentru Bergenbier. Apare un domn cu un par stufos pe piept. Podoaba ii este mangaiata de iubita, mai sperie pe unii si pe altii, iar la sfarsit, omul face "sacrificiul": isi rade parul de pe piept pentru a-si picta tricolorul la un meci al Romaniei. N-am inteles de ce nu-si vopseste parul respectiv cu la fel de respectivele culori. Era o solutie estetica mai aproape de orgoliul cimpanzeului cu pricina. Dupa rezultatul cu Bulgaria n-ar fi stricat sa fie redifuzate spoturile Bergenbier date atunci cand am pierdut ultima calificare. O cheltuiala in minus pentru o istorie care se repeta.
Si, fiindca tot veni vorba despre echipa de fotbal, Chivu apare trist intr-un spot Coca-Cola: merge prin oras si nimeni nu-l mai recunoaste, ideea fiind aceea ca mai are o sansa cu noua campanie de calificare. Cam asa ar fi in reclama. In realitate, Chivu si echipa sa au ratat calificari destule, dar acest lucru nu le-a afectat deloc notorietatea.

Costi Rogozanu este redactorul-sef al revistei Apropo, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO