Media & Advertising

ARMAD a adoptat Codul de conduita pentru marketing direct

24.09.2004, 00:00 29



Marketingul direct inseamna promovarea produselor si a serviciilor, adresata direct clientilor, persoane fizice, prin mijloace de genul postei, inclusiv cea electronica, sau alte mijloace de marketing la distanta, altele decat modalitatile promotionale obisnuite, conform Codului de conduita, adoptat recent de Asociatia Romana de Marketing Direct (ARMAD).



Potrivit presedintelui ARMAD, Mihai Petroff, piata de marketing direct din Romania a avut, in 2003, o valoare cuprinsa intre 4 si 5 milioane de euro, iar pentru acest an el estimeaza o crestere de 15 - 20% a acestui segment. Principalele cinci domenii de activitate care apeleaza cel mai des la astfel de metode de promovare sunt, potrivit presedintelui ARMAD, tigarile, telecomunicatiile, FMCG, serviciile financiare si vanzarea prin corespondenta.



O valoare similara a acestui segment de piata indica si analizele reprezentantilor companiei Hit Mail Romania. "Estimam piata de marketing direct din 2003 la 5 milioane de euro, excluzand teleshoping-ul. E probabil ca, in acest an, aceeasi piata va atinge 6 milioane de euro. Din aceasta piata, Hit Mail a obtinut, in 2003, circa 20%, cu o cifra de afaceri de 1 milion de euro, ceea ce o situeaza pe locul intai in domeniu", a completat Marian seitan, presedintele companiei.



In opinia sa, domeniile care apeleaza cel mai frecvent la marketing direct si relational sunt: FCMG, IT, lanturile de retail, cosmeticele, banking, electrocasnicele, autoturismele si telecomunicatiile. "In ceea ce priveste compania Hit Mail, cei mai mari clienti ai nostri sunt din FMCG (British American Tobacco, Danone, Masterfoods) si IT (Hewlett-Packard, Microsoft)", a adaugat Marian seitan.



Codul, ce isi propune sa stabileasca cerinte specifice in domeniul marketingului direct, in conformitate cu legislatia aplicabila, este schitat in primul rand ca un instrument de buna practica si intocmit ca o referinta fata de structura legilor aplicabile. Membrii directi ai ARMAD vor actiona dupa standardele stabilite de Codul de conduita, dar este obligatia lor sa se conformeze si legilor si regulilor nationale. Acest cod nu intentioneaza sa reduca sau sa inlocuiasca aplicabilitatea legilor si regulilor nationale.



ARMAD a adoptat acest Cod ca un prim pas in dezvoltarea unei bune practici in protectia datelor.



"Adoptarea acestui Cod de conduita era o necesitate datorita nivelului de dezvoltare al pietei romanesti de direct marketing. Comunicarea directa opereaza cu baze de date personale si intotdeauna consumatorii au acordat o atentie speciala ofertelor personalizate si modului de lucru cu datele lor personale. Prin acest cod de conduita, direct marketerii isi stabilesc <regulile jocului> si vin in intampinarea cerintelor pietei", a precizat Mihai Petroff.



Marian seitan este de parere ca acest Cod de conduita in marketing "reprezinta un instrument de generalizare a bunelor practici in materie de date personale, cu un impact pozitiv asupra industriei de marketing direct si cu respectarea dreptului fiecaruia in ceea ce priveste datele personale". "Un alt rol al acestui Cod este acela de a clarifica anumite aspecte, multe dintre ele tehnice, legate de protectia datelor personale; aceasta, cu atat mai mult cu cat legea 667/2001 contine multe ambiguitati si inadvertente, ca de exemplu definirea operatorului de date personale", a adaugat el.



In introducere, Codul cuprinde definitiile celor mai frecventi termeni utilizati in activitatile de marketing direct, precum date personale, categorii speciale de date, Direct Marketer, operatorul de date personale, prelucrarea de date personale, dezvaluirea datelor, broker, mailing combinat etc. Principiile de prelucrare a datelor personale in marketing direct sunt prezentate in cadrul a sase capitole.



Primul capitol, intitulat "Obtinerea datelor personale" contine reglementari referitoare la Colectarea datelor direct de la persoanele vizate; Colectarea din alte surse decat direct de la persoana vizata; Colectarea datelor speciale; Scopuri diferite; Host Mailings (mailing combinat) si Prevederi specifice pentru copii.



In continuare in Codul de conduita in marketing direct sunt tratate "Responsabilitatile operatorului". Acest capitol prezinta informatii legate de: principiile protectiei datelor personale; notificarea Autoritatii de Supraveghere; masuri de securitate; coordonator date personale si transmiterea de liste de date personale.



Cel de-al treilea capitol este intitulat "Solutionarea solicitarilor persoanelor vizate" si trateaza urmatoarele probleme: accesul la datele personale, dreptul de interventie, dreptul de opozitie, sursa datelor si intervale de timp pentru a solutiona cererile persoanelor vizate.



Codul adoptat de ARMAD continua cu "Sistemul preferintei de servicii", care este structurat pe doua subcapitole: blocarea interna si sistemul preferintei de servicii (Lista Robinson sau MPS), numit si lista de opozitie.



Capitolul cinci cuprinde reglementari legate de transferul de date in tarile din afara UE, iar in ultimul capitol este vorba despre procesul de monitorizare. Aici sunt tratate subiecte precum responsabilitatea ARMAD, solutionarea reclamatiilor, sanctiuni pentru abaterea de la principii (care merg de la excluderea din ARMAD, notificarea Autoritatii Nationale de Supraveghere, pana la actiuni in justitie) si Comitetul de protectie a datelor.



Codul a primit avizul din partea Avocatului Poporului, autoritatea de supraveghere in domeniul protectiei datelor personale.



Scopul ARMAD este de a promova marketingul direct in Romania, de a apara interesele membrilor Asociatiei pe plan national si international fata de autoritati, organizatii economice si de stat, in special fata de autoritatile de reglementare in domeniul telecomunicatiilor si al protectiei datelor personale.



In prezent, ARMAD numara 11 membri: Care Direct, Direct Marketing Group, GPV Romania, MRM Partners, Mailers, Hit Mail Romania, Mercury Promotions, Open Public Service, Prietenii Cartii, Proximity Bucuresti si Rentrop & Straton.





 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO