Media & Advertising

Administreaza-ti bine marca si poti face bani din inspiratie

04.11.2005, 14:33 14

Dupa felul in care este decorat spatiosul sau birou, nu este prea dificil sa ghicesti de unde isi ia inspiratia editorul Benedikt Taschen.

"Artistii m-au interesat dintotdeauna si bineinteles, oamenii care au un mod aparte de a gandi", spune el.

Taschen se poate considera a face parte din ultima categorie, arata International Herald Tribune.

In cei 25 de ani de cand a deschis un magazin de comics-uri in orasul sau natal Koln, Taschen, acum in varsta de 44 de ani, si-a transformat editura ce-i poarta numele intr-o marca globala, schimband in acest proces felul in care sunt facute cartile de arta si publicul carora acestea i se adreseaza.

Un simt neobisnuit pentru ceea ce se va vinde cel mai bine, combinat cu o abilitate naturala de autopromovare si provocare au contribuit la includerea numelui Taschen in elita lumii editurilor de arta. Modelul sau de business si preturile reduse au avut un impact important asupra acestei lumi, dand nastere unor imitatori si frustrand alti editori.

In acelasi timp, aceste abilitati l-au facut bogat pe Taschen. Acesta detine o colectie impresionanta de lucrari de arta contemporana expuse la muzeul Reina Sofia din Madrid, o locuinta futurista denumita "The Chemosphere" in Hollywodd Hills, si, gratie celei de-a treia sotii, arhitecta Lauren Wiener, un bulldog francez numit Souci fata de care nutreste un devotament real.

"Sunt foarte norocos pentru ca pot trai de pe urma a ceva ce am vrut oricum sa fac", spune Taschen.

Acesta a inceput sa colectioneze in tinerete desene reprezentandu-l pe Donald Duck semnate de artistul Carl Banks, implicandu-se mai tarziu in lumea artei din Koln.

Pasiunea l-a ghidat catre decizia ce a dus la salvarea magazinului de comicsuri in 1984: achizitionarea a 40.000 de carti de arta legate de artistul belgian suprarealist Rene Magritte.

Le-a cumparat cu aproximativ 1 dolar fiecare si le-a vandut in schimbul a 10 marci germane, de aproximativ trei ori pretul de achizitionare, descoperind nisa pe care urma sa o exploateze cu succes in urmatorii ani.

Cartile sale pot uimi, cum ar fi "G.O.A.T.", de 792 pagini, 34 de kg, un tribut adus lui Muhammad Ali, cea mai mare carte publicata in istoria recenta, si pot soca, cum ar fi lucrarile cu tenta erotica ale fotografului japonez Nobuyishi Araki.

De asemenea, cartile sale au facut cunoscute pentru milioane de cititori lucrarile unor legende cum ar fi Vermeer, miscarea Bauhaus si mai recent, regizorilor Stanley Kubrick si Billy Wilder.

Flexibilitatea companiei ar putea reprezenta unul din motivele pentru care Taschen a inregistrat o rata de crestere a vanzarilor de doua cifre timp de noua ani consecutivi, conform directorului de operatiuni al Taschen, Pedro Lisboa. Desi compania nu-si dezvaluie rezultatele, analisti ai domeniului editurilor din cadrul Simba Information, o companie de media information cu sediul in Connecticut, estimeaza ca Taschen urmeaza a vinde carti in valoare de 49,5 milioane de dolari in Statele Unite numai in acest an, cel mai mare volum inregistrat de un editor independent de arta. Taschen a declarat ca vanzarile de carti se vor ridica la 15 milioane de unitati in acest an.

Acordurile incheiate cu publicatii europene ca Le Monde, LÕEspresso si Publico din Portugalia ce ofera o carte Taschen in fiecare saptamana la cumpararea ziarelor au ajutat Taschen sa-si extinda aria de acoperire si sa inregistreze rezultate mai bune, spune Lisboa.

Operatiunile sale au de mult timp un caracter global, cu peste 150 de angajati in Londra, Los Angeles, Paris, Madrid, Tokio si Kohn si magazine Taschen al caror design este asigurat de Philippe Starch in Los Angeles si Paris.

"Au reusit sa mentina aceeasi calitate a cartilor si si-au administrat marca in mod exceptional", spune Michael Norris, analist in cadrul Simba.

Dispunand de un talent natural de a face fata capriciilor artistilor ale caror lucrari le publica, Taschen a fost descris drept un exemplu al genului de editor din perioada antebelica, ce reusea sa inregistreze rezultate exceptionale si sa-si domine editurile pe care le detineau. "El este cel care asigura succesul casei sale editoriale", arata Charles Miers, un editor de arta.

Datorita inclinatiei sale catre gesturi pline de "culoare", cum ar fi achizitionarea locuintei Chemosphere, create de arhitectul John Lautner, si "grandioase", cum ar fi cartea cruciala carte de dimensiuni foarte mari "Sumo" legate de Helmut Newton, Taschen este subiect de discutie nu numai in lumea editurilor de arta. Succesul de care s-a bucurat "Sumo" in 1999 a determinat editura sa lanseze un follow-up, cu o carte despre Ali in 2003. Cel mai recent catalog Taschen include cinci carti in format XXL.

"Cartile sunt intr-adevar unicate prin formatul lor", declara Deb Gidlea, ce achizitioneaza carti pentru retailerul american de carti Borders.

Pana la Tasche, editorii se concentrasera pe producerea de carti de arta pentru pietele interne. Taschen si partenerul sau, Ludwig Konemann, ce a parasit compania in 1992, au publicat editii cu text in germana, franceza si engleza atasat imaginilor si a extins distributia acestora, permitand reducerea preturilor, astfel incat cartile erau vandute cu nu mai mult de 50 de marci germane, aproximativ 30 de dolari astazi.

"Ceea ce cartea pierdea ca eleganta si integritate a designului castiga din punct de vedere al pretului", scria Linda Eerme, un librar din Montreal, si Robin Kinross, editor in cadrul Hyphen Press din Anglia, in editia din aprilie 2002 a publicatiei comerciale italiene Domus.

Criticii spun insa ca preturile scazute practicate de Taschen au afectat piata cartilor de arta mai serioase. Case editoriale mai mici, cum ar fi venerabila casa germana Hatje & Cantz, cu sediul in apropiere de Stuttgart, se vad nevoite sa-si justifice costurile cartilor, preturile de retail ale acestora fiind mai ridicate decat cele ale cartilor Taschen.

"A devenit putin dificil pentru noi", declara Annette Kulenkampff, publishing director in cadrul Hatje & Cantz. "Trebuie sa dam socoteala pentru valoarea cartilor de arta pe care le publicam, pentru ca oamenii sa stie ca sunt produse speciale."

Importante case editoriale ca Rizzoli, Harry Abrams, Phaidon cu sediul la Londra si Thames & Duson, desi nu copiaza metodele Taschen, le urmaresc.

"Cred ca alti editori spun ca Taschen e ieftin", spune Mohara Gill, ce achizitioneaza carti de arta pentru magazinul londonez FoyleÕs. "Acum, si alte edituri au inceput sa-si reduca preturile."

Pentru a se detasa de celelalte edituri, Taschen s-a orientat catre alte domenii. Angelika Methusius, un editor ce urma a-i deveni a doua sotie in 1996, jucand un rol important in ceea ce priveste succesul companiei, a introdus o serie de succes cu subiecte din domeniul designului interior si hotelurilor. Insa probabil obsesia lui Taschen legata de lucrarile cu caracter erotic atrage cea mai multa atentie.

Titlurile din acest domeniu au atras publicitate si au intarit imaginea de baiat rau a lui Taschen. Cei care au vizitat standul Taschen de la recentul Targ de Carte din Frankfurt s-au putut bucura de un imens poster cu Pamela Anderson, parte a eforturilor de promovare a cartii "Artists & Prostitutes" semnate de David LaChapelle.

"Nu stau intins in pat si ma gandesc ce pot face saptamana viitoare sau maine pentru a soca lumea editurilor germane", spune Taschen. "Insa aceasta arata cat de plictisitor este acest business. Poti provoca, cu relativ putin."

Taschen isi petrece acum cea mai mare parte a timpului in Los Angeles.

America este cea mai mare piata a lui Taschen, insa editorul pare in egala masura atras de Hollywood, ce a ghidat incursiunile casei editoriale in domenii cum ar fi cartile de animatie, industria de advertising si cel al regizorilor legendari de film.

Iar nelinistea ce a cuprins lumea editurilor legat de cererea crescanda de digital media nu pare sa-l afecteze pe Taschen.

Desi web site-ul companiei, cu felicitari electronice, pare sa indice un anumit nivel de complexitate tehnologica, Taschen arata ca segmentul de piata a cartilor pe care activeaza este mult prea specializat pentru a disparea.

Insa acest lucru nu-l opreste sa viseze la ceva nou, Taschen TV, un canal de televiziune prin cablu care, dupa spusele sale, ar putea fi o combinatie intre MTV si Arte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO