Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Liviu Drăgan, CEO al DRUID: În 2019, aveam o evaluare de 7 milioane de euro, acum am ajuns la 40 milioane de euro. Ambiţia este să devenim un unicorn

29.10.2021, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Liviu Drăgan, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali din IT, spune că aproape jumătate din veniturile DRUID, start-up-ul fondat în 2018, vin de la clienţii externi, în scurt timp urmând să fie semnată o nouă finanţare care va amplifica dimensiunea internaţională a aplicaţiei. Cu o evaluare care a sărit de la 7-8 milioane de euro la circa 40 de milioane de euro anul acesta, Drăgan are speranţe că DRUID va deveni următorul unicorn al IT-ului românesc, după succesul internaţional al UiPath.

„Ambiţia noastră este ca în 3-4 ani evaluarea DRUID să ajungă la sute de mi­lioa­ne (de euro), la uni­corn. Suntem în proces să ri­dicăm o nouă finanţare anul acesta. Pro­dusul este bun şi a evoluat excepţional“, a spus Liviu Drăgan în cel mai recent episod al Lecţii de Business, proiectul editorial realizat de ZF alături de First Bank.

DRUID, care este în esenţă o aplicaţie con­versaţională bazată pe inteligenţa ar­ti­ficială, a ajuns la un număr de 1.500 de con­turi la nivel global, 49% din venituri venind de la clienţii externi.

„DRUID se aplică ori­că­rei industrii. Orice com­panie va folosi sau folo­seşte o platformă de inteligenţă artifi­cia­lă bazată pe chat­boţi. În 2021, va­loa­rea in­ter­na­ţio­na­lă în DRUID este egală cu cea din Ro­mânia. Este o răs­tur­nare for­mi­dabilă pen­tru că abia anul trecut am ieşit în extern.“

Unul dintre factorii care au aju­tat foarte mult extinderea inter­naţio­na­lă a DRUID a fost par­te­ne­riatul sem­nat cu UiPath, sin­gurul unicorn ro­mâ­nesc listat la bursa de la New York. UiPath, fon­da­tă de cinci români în frunte cu Daniel Dines - CEO, este liderul pieţei de RPA - Robotic Process Automa­tion, prin care sunt automatizate procesele repetitive.

„Scopul inteligenţei artificiale este să înlocuiască oamenii care fac activităţi plictisitoare, care nu aduc nicio satisfacţie. Dar nevoia de resurse este atât de mare, încât nimeni nu dă afară, ci repoziţionează. Acesta este procesul natural.“

Drăgan spune că în ciuda schimbărilor majore pe care inteligenţa artificială le aduce pe piaţa muncii, în realitate nu este vorba despre nimic revoluţionar. 

„Nu este un pas superior, este un pas inferior, navigarea pe site-uri, de exemplu, este de zece ori mai complicată. Nevoia noastră este să întrebăm şi să aflăm un răspuns, nu să citim. Este o chestie absolut naturală, satisfacem o nevoie primară, de self-service şi mobilitate, prin conversaţie.“

 

Începuturile

DRUID este al doilea produs lansat de Liviu Drăgan, antreprenorul fiind cunoscut pentru dezvoltarea Totalsoft, transformat într-unul dintre cei mai mari producători locali de soluţii IT din sfera ERP (enterpirse resource planning). În 2016, Drăgan a ieşit din businessul Totalsoft prin vânzarea către turcii de la Logo.

„DRUID nu are nicio legătură cu ce am făcut. Ca să fac DRUID a trebuit să uit tot ce am făcut. Tehnologia este mult mai actuală, mult mai modernă. Suntem 50 de oameni acum, dar am pornit cu 5. Am avut şansa ca o parte dintre colegii din compania anterioară să vină alături de mine. A fost foarte important pentru că au multe războaie la activ.“

Uitându-se în urmă, Drăgan spune că succesul în zona de dezvoltare de soft este generat de mai mulţi factori.

„În primul rând, eu am vrut să fac un produs şi ca să faci un produs nu trebuie să te bazezi pe clienţi pentru că va ieşi un produs pe chipul acelui client. Astfel, am făcut rost de o finanţare, un milion de dolari, în anii 2000, la 4-5 ani de la lansarea Totalsoft, am vândut 30% din companie şi mi-am închis o echipă de 15-20 de oameni timp de doi ani de zile ca să producă Charisma, produsul de ERP al Totalsoft. Era o nebunie să faci un astfel de produs local, când erau giganţi în piaţă. A fost o decizie înţeleapă însă, care s-a transformat într-o motivaţie formidabilă pentru echipă, iar aventura a fost răsplătită“, descrie Drăgan felul în care Totalsoft s-a dezvoltat.

 

Importanţa poveştii în business

Antreprenorul spune că faţă de acum, lucrurile erau complet diferite, lipsa de maturitate a pieţei livrând puţine modele celor care-şi făceau un plan de afaceri în acest domeniu.

„Cam totul era diferit, dar mi-am dat seama că îmi trebuia un produs, nu un soft dezvoltat pentru alţii. La momentul respectiv, erau foarte puţine modele.“

Acum însă, cei care sunt la început de drum pe această piaţă, au multe avantaje, unul fiind chiar experienţa de business a primilor antreprenori din IT-ul local.

„Lucrurile au avansat. S-au născut multe start-up-uri cu iniţativă de produs, ceea ce e remarcabil. Este un progres formidabil. Cred că lumea a înţeles că pentru a face un produs ai nevoie de finanţare. Înainte de a te apuca un produs, trebuie să îl vinzi. Te duci la clienţi şi îl promovezi şi le spui ce vor avea în următoarele 4 luni. Trebuie să ai un produs fezabil. În martie 2018, de exemplu, am avut compania, DRUID, şi abia după un an am avut produsul. Clienţii erau fascinaţi însă de ceea ce le spuneam, ceea ce îmi dădea încrederea că suntem pe drumul cel bun.“

Dincolo de partea de arhitectură de soft, Drăgan spune că fără competenţe solide de vânzări şi de managementul afacerii, lucrurile nu au cum să progreseze, indiferent de cât de bună este ideea.

„Este un exerciţiu de antreprenoriat, tot timpul să te gândeşti cum vei vinde ceea ce faci.“

Finanţarea este esenţială, dar acum posibilităţile sunt numeroase. La fel, noile soluţii nu trebuie mereu să fie revoluţionare, ci mai ales fezabile şi cu rezultate predictibile.

„Şi mai trebuie să ai o poveste. Povestea respectivă motivează oamenii şi viitorii parteneri, clienţii. Povestea este singurul lucru care ne entuziasmează, iar tu trebuie să produci emoţie şi siguranţă în ceea ce faci.“

 

5 Lecţii de Business de la Liviu Drăgan

Lecţia 1: Tot timpul trebuie să te gândeşti cum vei vinde ceea ce faci.

Lecţia 2: Proiectul tău trebuie să fie fezabil şi trebuie să aibă predictabilitate.

Lecţia 3: Ai nevoie de oameni tehnici foarte buni, dar şi de competenţe de business.

Lecţia 4: Înainte de a avea produsul fizic, trebuie să ştii să îl vinzi.

Lecţia 5: Trebuie să ai o poveste. Acesta e singurul lucru care ne entuziasmează.


Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank