Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Nicolae Şerban, Grup Şerban Holding: Este o utopie să crezi că nu vei pierde bani în antreprenoriat. Dacă nu ai o problemă cu asta şi eşti optimist, atunci ai o şansă

21.07.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Antreprenoriatul este instrinsec legat de curaj, apetitul pentru risc, optimismul, dar mai ales acceptarea faptului că uneori vei pierde bani sunt lucrurile care separă afacerile pe cont propriu de  cele realizate sub „protecţia“ unui angajator. Restul vine de la sine, spune Nicolae Şerban, antreprenorul din spatele Grup Şerban Holding, una dintre cele mai mari afaceri locale din domeniul agriculturii.

Grup Şerban Holding şi-a început activitatea în anul 1994 în Oneşti. În prezent, afacerile grupului sunt extin­se pe mai multe direcţii de dez­voltare, precum agricultură, comerţ cu cereale, plante oleaginoase şi legume, creş­terea păsărilor, panificaţie, patiserie-cofe­tărie, lanţ propriu de magazine - Băcăniile Şerban -, distribuţie şi transport. În urma mai multor achiziţii, Grup Şerban Holding a ajuns să exploateze aproximativ 13.300 de hec­tare de teren arabil. Anul trecut, Grup Şerban Holding a înregistrat la nivel con­solidat o cifră de afaceri de 534,4 milioane de lei şi un profit net de 33,8 milioane de lei.

„Chestia asta cu antreprenorul este şi nativă, aşa că după ce am terminat şcoala am decis că nu voi mai lucra pentru nimeni. M-am întors din Bucureşti în Oneşti unde familia mea avea un spaţiu închiriat şi un cuptor de cărămidă. Aşa am început, cu afacerile de panificaţie-morărit“, a spus Nicolae Şerban, fondator Grup Şerban Holding, în cadrul unui nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. La început erau 3-4 angajaţi, pentru ca la finalul anului trecut grupul să ajungă la o echipă de 250 de oameni.

„Primul şi cel mai important lucru în antreprenoriat este să verifici dacă ştii să pierzi bani. În antreprenoriat, să crezi că nu vei pierde bani este o utopie, nu există aşa ceva. Dacă verifici şi nu ai o problemă cu asta şi eşti optimist, atunci şansele în antreprenoriat sunt foarte mari. Restul lucrurilor vin de la sine, depinde de modelul de business. Sunt convins că în situaţia în care suntem noi în România, oportunităţile pentru antreprenoriat sunt foarte mari.“

După această organizare iniţială de „şantier“, finanţarea este esenţială pentru orice business. Şi, spune antreprenorul, mult mai simplă faţă de sitaţia din anii 1990.

„În 1998, dobânzile pe piaţă erau de 100%. Dacă azi plătim dobânzi de 10%, suntem disperaţi, dar să nu uităm că am avut vremuri cu dobânzi de 100%. După ce iei decizia să rişti, cel mai important lucru este să găseşti finanţare. Greu este pentru un antreprenor să îşi finanţeze noile proiecte, cel puţin la început.“

În funcţie de proiectul ales, şi modalitatea de finanţare diferă, Grup Şerban Holding fiind listat la bursă din 2022. „Dacă te uiţi la SUA, o să vezi că au peste 100 de ani prin care îşi finanţează prin piaţa de capital economia. Pentru achiziţii de companii, de exemplu, banii sunt de pe piaţa de capital. Pentru investiţii standard, banii din sistemul bancar, fondurile europene sunt cei mai la îndemână.“

Deşi este implicat în multiple domenii, Nicolae Şerban spune că strategia lui de business nu a presupus niciodată replicarea unui model de genul de la furcă la furculiţă. „Optica noastră este să ne specializăm şi să facem bucata din lanţ în care suntem cei mai buni. Nu avem optica de a face totul de la furcă la furculiţă. Suntem însă adepţii teoriei numerelor mari, aşa că vrem să fim buni în 2-3 domenii pentru că asta ne dă puterea de negociere. Încercăm să utilizăm cât mai eficient toate resursele.“

Supleţea modelului de business este însă asigurată şi prin aducerea în companie de know-how extern. „Dacă eşti antreprenorul care crezi că tu le ştii pe toate, atunci vei pierde timp şi paşi şi vei face aceleaşi greşeli pe care le-au făcut alţii. Este mai simplu să cumperi know-how-ul. Când lansăm noi business-uri, aducem experţi alături de noi pe perioada de implementare care durează 3 ani şi astfel evităm risipa de resurse.“ Ca un calcul de afaceri, ţinta este ca marja EBITDA în totalul vânzărilor să fie în intervalul 10-20%. Dacă ies calculele, atunci şi business-ul este bun.

„În agribusiness, calculele trebuie făcute la cincinal. Dacă ai o medie de 15%, este foarte în regulă. Dar noi antreprenorii nu vom fi niciodată mulţumiţi. Tot timpul vrem mai mult.“

Odată cu aducerea de know-how extern în companie, implicarea echipei în luarea deciziilor este importantă pentru dezvoltarea resursei umane.

„Nu se poate să conduci de la o anumită dimensiune în sus luând singur deciziile. Vei irosi resursă umană care va trăi liniştită că nu ia decizii, iar pe de altă parte pierzi indivizii pentru că nu îi implici. Funcţionăm pe bază de brain storming. Lucrurile pe care le decid doar eu sunt foarte puţine, dar nu este un proces simplu pentru ca un antreprenor să treacă de la individ la o conducere corporatistă. Asta înseamnă ambiţie şi procedură.“

Apoi, fără un plan bine pus la punct, nu există un business, iar cel mai bine este să gândeşti pe termen lung.

„Mulţi nu îşi fac planul. Eu îmi fac planul pe 10 ani, iar când trece un an, mai adaug un an. Când ai un plan cu ce vrei tu să faci în business, în viaţă, în familie, ai un ghidaj. Eu sunt într-un echilibru foarte bun pentru că îmi propun să am un echilibru. Toţi trebuie să aibă un plan măcar pe un an, cel mai bine pe 5, excepţional pe 10.“

În 2023, de exemplu, compania a alocat un buget de aproximativ 100 de milioane de lei pentru investiţii în extinderea suprafeţelor exploatate şi irigate şi consolidarea acestora, precum şi în intrarea pe noi segmente de business. Dincolo de oportunităţile aduse de domeniul în care este deja activ, Nicolae Şerban este covins că România ca ţară este într-o fereastră de oportunitate fără precedent.

„Se construieşte infrastructură foarte importantă, suntem într-un loc unde Europa va putea dezvolta fabricaţii de orice fel pentru a-şi reduce dependenţa faţă de Asia. Cred că în următorii 10 ani populaţia din estul României va creşte prin importul de cetăţeni atrasi de noile facilităti de producţie din zonă. Sunt foarte optimist. Sunt oportunităţi, nu poveşti, iar tu trebuie să îţi faci vara sanie. Trebuie să fii pregătit ca atunci când opotunităţile apar să fii gata să le fructifici.“

 

 

Lecţii de business de la Nicolae Şerban

  Lecţia 1: Primul şi cel mai important lucru în antreprenoriat este să verifici dacă ştii să pierzi bani. Restul lucrurilor vin de la sine.

  Lecţia 2: Simţul organizatoric, optimismul şi înclinaţia ridicată spre risc sunt atuuri în antreprenoriat.

  Lecţia 3:  Nu avem optica de a face totul de la furcă la furculiţă. Mai bine eşti bun în două-trei domenii care îţi oferă putere de negociere.

  Lecţia 4: Cel mai greu pentru un antreprenor este să găsească finanţare pentru proiecte, cel puţin la început.

  Lecţia 5: Este mai simplu şi mai ieftin să cumperi know-how decât să pretinzi că le ştii tu pe toate.

  Lecţia 6: Cel mai important lucru este marja pe care o poate genera un business. Dacă eşti la 15%, e bine.

  Lecţia 7: Pentru achiziţii, banii se iau de pe piaţa de capital. Pentru investiţii standard, sunt băncile şi fondurile europene.

  Lecţia 8: Vara îţi faci sanie. Când vine oportunitatea, tu trebuie să fii gata să o fructifici.

  Lecţia 9: Iroseşti resursă umană dacă vrei să iei tu singur deciziile.

  Lecţia 10: Trebuie să ai un plan, măcar pentru un an. Cel mai bine pe 5, excepţional pe 10.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank