Lecții de business

ZF/First Bank. Lecţii de business. Radu Timiş Jr., CEO, Cris-Tim: Foarte important în afaceri este să înveţi să pierzi. Şansa noastră ca a doua generaţie în business este faptul că ni s-a dat voie să greşim

03.12.2021, 00:07

Cris-Tim, una dintre cele mai mari afaceri antreprenoriale din România, analizează noi segmente de piaţă, ca urmare a schimbărilor din zona de consum intervenite în perioada pandemiei, dar şi consolidarea operaţiunilor care anul acesta vor genera un rulaj de circa 150 de milioane de euro, în creştere cu 17% ♦ Pentru atingerea obiectivelor, compania caută 150 de oameni şi are pe masă mai multe opţiuni de finanţare, de la o eventuală listare la Bursă, atragerea unui fond de investiţii sau cooptarea unui investitor strategic, spune Radu Timiş Jr., fiul cel mare al fondatorilor grupului Cris-Tim, Cristina şi Radu Timiş,care a preluat din 2019 funcţia de CEO al grupului.

Cris-Tim are în prezent circa 2.600 de angajaţi, bugetul de investiţii pentru anul acesta ridicându-se la 15 milioane de euro. Familia Timiş deţine mai multe firme, printre care Recunoştinţa Prod-Com, care administrează fabrica de mezeluri de la Filipeştii de Pădure, Eco-Ferm, care operează divizia de producţie şi procesare a laptelui, Impex Cristim, care reprezintă divizia de preparate şi reţeaua de magazine, şi Cristim2Prodcom (distribuţia de produse din carne şi lapte). De asemenea, compania are propriul brand de vinuri, Casa Timiş.

„Obiectivele noastre sunt consolidarea liniilor actuale de business şi intrarea în segmente noi de piaţă. Noi, pe zona de mezeluri, suntem foarte mari pe brand, dar nu pe private-label (marcă proprie), ori acesta este un segment în mare dezvoltare. Este un biectiv important pentru noi anul viior“, a declarat Radu Timiş Jr. în cadrul celui mai recent episod al Lecţii de Business, proiectul editorial ZF susţinut de First Bank.

Potrivit acestuia, cei doi ani de pandemie au schimbat gusturile românilor, astfel încât produsele din categoriile cum ar fi ready-meal (mese gata pregătite şi ambalate) sunt tot mai cerute, acestea fiind şi zonele de dezvoltare ţintite de Cris-Tim.

„Dezvoltăm şi zona de lactate, ne pregătim intrarea în retailul modern cu divizia de lactate, pentru că acum suntem numai pe retailul tradiţional. Mai departe, vrem să creştem exporturile. Vindem în

17 pieţe europene, dar vrem să nu ne mai adresăm doar comunităţilor de afară, ci să atacăm şi lanţurile moderne din străinătate.“

Dincolo de apetitul în creştere pentru anu­mite categorii de produse, pandemia a mai schimbat obiceiurile de consum într-o altă privinţă. „Vedem o mutare a obi­ce­iurilor de consum către produsele cu preţul mic. Înainte se cumpăra la gramaj foarte mult, acum se cumpără multe produse feliate. Totul se rezumă la strictul necesar.“

 

Farm to table la Casa Timiş

Pe zona de vinuri, investiţiile se vor concentra pe dezvoltarea brandului Casa Timiş, punctul central fiind conacul achiziţionat de familia Timiş în 2018, în Chiţorani (Prahova).

„Ne pregătim ca anul viitor să ieşim cu un nou brand de vinuri. Casa Timiş a venit ca o completare pentru că aveam deja zona de producţie. Noi în România avem doar 25 de crame care oferă zone de cazare. Am achziţionat conacul în 2018 şi de acolo am început să dezvoltăm partea turistică.“

Radu Timiş Jr. spune că proprietatea are acum 20 de locuri de cazare, obiectivul fiind ca anul viitor să ajungă la 80 de locuri de cazare, un spa medical şi unul de relaxare.

„La Casa Timiş vrem să ajungem la un concept de farm to table. Vrem să integrăm toate ingredientele pe care le producem acolo în partea de gastronomie. Avem deja 5.000 de pomi fructiferi, am investit în solarii, avem propriile legume, avem lactatele din ferma noastră, mergem pe un concept curat.“

Planurile de creştere se vor derula însă într-un mediu marcat de multiple provocări, majoritatea generate de criza sanitară. De la protejarea forţei de muncă până la problemele apărute pe marile lanţuri de aprovizionare sau scumpirea materiiilor prime, toate fac ca startegiile să fie gândite mai degrabă pe termen scurt.

„Lipsa de personal e o problemă acută cu care ne confruntăm. Anul viitor vom avea nevoie de încă 150-200 de oameni pentru a realiza ce ne-am bugetat. Deja ne gândim la posibilitatea de a aduce muncitori străini în România. Lucrăm pe mai multe scenarii, dar încercăm să ţinem profitabilitatea la un nivel ridicat. Totul este pe termen scurt.“

Astfel, şi investiţiile pentru anul viitor vor fi mai prudent alocate faţă de bugetul de 15 milioane de euro de anul acesta.

„Tot ce se compune într-un element de cost a crescut dramatic, atunci presiunea pe profitabilitate este foarte mare. O parte o poţi transfera în preţ, dar pe alta trebuie să o gestionezi la interior. Trebuie însă să ajungi la un echilibru.“

 

Când şcoala de business e familia

Fapul că deocamdată Cris-Tim este un grup antreprenorial, îi aduce însă multă supleţe în luarea rapidă a deciziilor, spune Radu Timiş Jr. 

„Ne adaptăm foarte repede, iar asta se traduce în rezilienţă faţă de schimbările pieţei.“

El mai precizează că beneficiază de încrederea fondatorilor în gestionarea afacerii de familie, tocmai acest transfer de încredere fiind o mare provocare pentru prima generaţie de antreprenori din România.

„Trebuie să ai încredere că noua generaţie poate, că poate rezista presiunii acestui business. În multe companii antreprenoriale este presiuna de a depăşi ceea ce au creat fondatorii, lucru care nu este mereu benefic. Dar trebuie să fii pasionat, iar dacă ai ambiţie, lucrurile vin natural.“

Fiind într-o poziţie privilegiată, aceea de urmaş al uneia dintre cele mai puternice familii antreprenoriale din România, Radu Timiş Jr. spune că sunt câteva lecţii de business care l-au ajutat enorm în actuala carieră.

„Ce am înţeles în primul rând este că dacă vrei să ai succes trebuie să îndeplineşti o nevoie, să identifici ce are nevoie consumatorul tău şi să reuşeşti tu să-i satisfaci această nevoie. Trăim într-o lume globalizată, unde presiunea pe costuri este din ce în ce mai mare şi trebuie mereu să te gândeşti cum inovezi şi cum stai în vârful pieţei astel încât să te diferenţiezi de ceilalţi competitori.“

Disponibilitatea de a învăţa din eşec este o altă lecţie majoră.

„Am învăţat că foarte mportant în afaceri este să înveţi să pierzi. Asta vine la pachet cu răndarea de a construi. Un business asta este, o construcţie pe termen lung. Nu trebuie să vezi doar ziua de mâine, ci să îţi planifici creşterea pentru viitor, pe termen mediu şi lung.“

Acomodarea cu riscul pe care îl presupune antreprenoriatul nu poate veni decât cu antrenamentul pe care ţi-l dă luarea decizii.

„Ca să te poţi dezvolta în ritm alert, trebuie să ştii să iei decizii şi să îţi asumi riscuri. Şansa noastra ca a doua generaţie în business este faptul că ni s-a dat voie să ne se asumăm riscuri. Nu a fost pe buzunarul nostru. Astfel am avut libertatea de a merge mai departe şi de a crea noi ceva, de a dezvolta în business.“

Mai departe, sănătatea financiară a business-ului este principalul indicator de urmat.

„Orice antreprenor trebuie să înţeleagă că trebuie să cheltuie atât cât produce. Businessul şi ce produce trebuie să asigure sănătatea companiei pe termen mediu. Trebuie să fii foarte bine capitalizat. Trebuie să poţi trece şi prin vremuri bune şi prin momente rele. Banii trebuie să rămână acolo, în firmă. La noi educaţia financiară e redusă, aşa că există mulţi care atunci când fac profit, se gândesc în ce plăceri să investească. Nu au răbdarea de a face business-ul să crească.“

Investiţia în dezvoltarea personală este la fel de importantă ca investiţia în business.

Diferit însă faţă de prima generaţie de antreprenori, Radu Timiş Jr. spune că noua generaţie vine cu mai mult curaj în ceea ce priveşte explorarea unor noi oportunităţi de finanţare.

„Dacă vrei să creşti repede pe termen scurt, nu cum să faci asta doar pe banii tăi. Azi ai o grămdă de instrumente. Noi ne-am îndeplinit toate obiectivele lucrând doar cu bănci. Dar suntem într-o permanentă evaluare. Căutăm să vedem de unde mai putem să tragem fonduri, poate să ne listăm, să cooptăm un investitor strategic, fie să atragem fonduri de investiţii. Există un interes. Vom vedea care ar fi cele mai bune feluri de a ne finanţa.“

 

„Orice antreprenor trebuie să înţeleagă că trebuie să cheltuie atât cât produce. Businessul şi ce produce trebuie să asigure sănătatea companiei pe termen mediu. Trebuie să fii foarte bine capitalizat. Trebuie să poţi trece şi prin vremuri bune şi prin momente rele. Banii trebuie să rămână acolo, în firmă. La noi educaţia financiară e redusă, aşa că există mulţi care atunci când fac profit, se gândesc în ce plăceri să investească. Nu au răbdarea de a face business-ul să crească.“ Radu Timiş Jr.

 

Cinci lecţii de business de la Radu Timiş Jr.

 Lecţia 1: Dacă vrei să ai success, trebuie să îndeplineşti o nevoie.

 Lecţia 2: În afaceri este foarte important să înveţi să pierzi. Asta vine la pachet cu răbdarea de a construi.

 Lecţia 3: Planifică businessul pe termen lung, nu doar pentru ziua de mâine.

 Lecţia 4: Te acomodezi cu riscul învăţând să iei decizii.

 Lecţia 5: Nu cheltui niciodată mai mult decât produci. A fi antreprenor înseamnă a avea răbdarea de a-ţi vedea businessul crescând.

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.