Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de Business. Cum au ridicat 4 prieteni 50 mil. euro de la braţul de investiţii al BEI pentru a-i aloca în firme locale? Andrei Gemeneanu, Morphosis Capital: Antreprenoriatul este o călătorie singuratică. Uneori poate fi extrem de benefic să ai un partener

14.07.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Morphosis Capital a fost lansat în 2018 de 4 asociaţi, care împreună cumulează o experienţă internaţională de management de peste 40 de ani, acesta fiind unul dintre principalele atuuri ale fondului  Iniţial, fondul a ridicat 50 de milioane de euro de la Fondul European de Investiţii, braţ al Băncii Europene de Investiţii, generând randamente de 30%  Al doilea fond Morphosis ar trebui lansat până la finalul acestui an  Care sunt însă lecţiile din spatele lansării unui astfel de instrument de finanţare, o specie destul de rară pe plan local?

Echipa iniţială din spatele Morphosis Capital este for­mată din Andrei Gemeneanu, Simona Gemeneanu, Dragoş Petre şi Gabriela Dumitru, firul roşu care îi uneşte pe cei patru fiind experienţa internaţională acumulată în cadrul unor multinaţionale de top.

„A fost într-adevăr o decizie luată la un anumit punct în carrieră. Îi datorez foarte mult lui Unilever, m-am mutat în 7 ţări diferite, în Europa, Asia şi SUA (în cadrul celor 15 ani de activitate în cadrul grupului - n.red.). Dar la un moment dat am simţit că trebuie să fac o schimbare. Nu am vrut să ajung la o vârstă, să mă uit în spate şi să mă întreb de ce nu ai avut curaj. De aceasta m-am întors acasă şi către antreprenoriat“, a spus Andrei Gemeneanu, cofondator şi managing partner al Morphosis Capital, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. Gemeneanu subliniază că pentru el anii de corporaţie au fost o şansă extraordinară, multe dintre lecţiile asimilate în cadrul Unilever fiind de fapt esenţiale pentru succesul în antreprenoriat.

„Datorez foarte multe companiei, ni­velul de disciplină, rigoarea, standardele intelec­tuale. Până la urmă, antreprenoriatul pentru mine a fost un moment de curaj, de ira­ţionalitate, poate că dacă ştiam cât de greu va fi, poate nu aş fi făcut-o.“ Dar saltul a fost făcut şi câteva lucruri au fost foarte importante.

„Contează disciplina unui plan, disci­plina unei strategii, abilitatea de a aduna şi de a cataliza resurse în jurul tău, toate ches­tiile astea învăţate în corporaţie îmi sunt mai utile acum ca antreprenor. Când porneşti la drum trebuie să ştii că între planul teoretic şi ce găseşti în teren lucrurile diferă mult.“

Din punctul său de vedere, sunt antreprenori pursânge, cei care îşi găsesc vocaţia la 20 de ani, o colecţie de garaje globale fiind dovadă că un început umil poate duce în unele cazuri în poveşti de succes generaţionale, cum este cazul Apple, de exemplu. Dar nu e mereu aşa, experienţa de angajat putând fi determinantă pentru validarea unei cariere în antreprenoriat.

„Noi nu am avut un garaj, ci un birou închiriat de la Regus. Am simţit că trebuie să mă reinvetez, că ceva nu mai funcţionează. Devenisem cinic prea repede şi nu era bine. Trebuie căutate mereu autenticitatea şi sinceritatea cu tine însuţi, locul în care eşti trebuie să se potrivească cu cine eşti în momentul acela. Dacă ceva nu se potriveşte, atunci este momentul să sari pentru că vei sări către mai bine.“

Anii de corporaţie au modelat însă cumva şi direcţia de antreprenoriat, dar şi faptul că piaţa de private equity era acum 7-8 la început. Este şi acum aproximativ la fel, lucru care îi oferă o aură de oportunitate. „Am văzut o oportunitate în zona tranzacţiilor de 5-15 milioane de euro, în zona antreprenoriatului pur românesc şi împreună cu partenerii mei, cu care ne ştim de peste 30 de ani, am fondat o echipă care este foarte aproape de antrepenor, care este foarte concentrateă pe om, human-centric. Ne uităm mult la dinamica umană dintr-un parteneriat. În primul nostru fond am investit 100% în România.“

Primul fond al Morphosis a atras 50 de milioane de euro de la Fondul European de Investiţii, braţ al Băncii Europene de Investiţii, o sumă semnificativă. Cum i-au convins cei 4 asociaţi pe cei de la Fondul European de Investiţii să facă acest plasament?

„Toţi cei patru parteneri Morphosis avem 40 de ani între noi patru de experienţă de business în afara României. Ne ştim de aproape 30 de ani, ne-am reconectat şi ne-am întors acasă, ceea ce a dat şi dă o fundaţie foarte faină demersului nostru. Practic, suntem patru prieteni care s-au întors acasă să facă ceva pentru mediul antreprenorial din România. Nu a fost deloc uşor, a durat cam doi ani ridicarea banilor. Ni s-a tăbăcit pielea, dar ne prinde bine, şi în trecut şi în viitor.“

Primii bani s-au dus în 6 companii active mai ales în domeniul de sănătate şi wellness: DocProcess, Medima Health, Clinicile Dentare Dr. Leahu, EMI, Cronos Med şi Stay Fit Gym. Numărul angajaţilor cu normă întreagă din cele şase companii a crescut în 2022, de la 721 la 952, cifra de afaceri combinată a crescut cu 42%, iar EBITDA-ul cumulat s-a apreciat cu 106%. Alegerea de a investi într-o companie sau alte depinde însă în proporţie covârşitoare de dinamica formată alături de antreprenorii din business-ul respectiv.

„Lucrurile merg foarte bine sau extraordinar de prost în funcţie de dinamica umană, dacă fondatorul unui business va accepta în mod real parteneriatul cu tine sau acel CEO sau te va sabota din ziua zero. Nu e vorba de cineva care vrea sa primească cât mai mulţi bani, iar noi să plătim cât mai puţin. Ne uităm la chimia umană, facem ceea ce se numeşte un human due-dilligence.“

Parteneriatul presupune o transparenţă totală şi înscrierea pe un parcurs decizional de creştere bazat pe date mai ales, nu numai pe instinct. „Am învăţat importanţa ca noi să fim foarte clari la început şi să testăm apetitul real al fodatorilor pentru schimbare. Antreprenoriatul este o călătorie singuratică, dar uneori poate fi extrem de benefic să ai un partener, să mai fie cineva care ca şi tine se trezeşte în fiecare dimineaţă şi se gândeşte cum putem îmbunătăţi compania.“

De-a lungul anilor, şi echipa Morphosis a crescut, Gemeneanu spunând că pentru fiecare poziţie deschisă, sunt 100 de CV-uri interesate.

„Ne uităm mereu după români care investighează ideea de a reveni acasă şi încercăm să fim o punte între standardele internaţionale de profesionalism, de disciplină, de etică şi mediul antreprenorial din România.“

Într-un moment în care atenţia Morphosis se îndreaptă spre lansarea celui de-a doilea fond, Gemeneanu spune că mindset-ul cu care pleacă la drum este acelaşi ca în cazul primului fond, generarea unor randamente pentru investitori de 30%. Dar dincolo de acest lucru, ar mai fi un lucru interesant de văzut pe plan local. În afară de banii de la Fondul European de Investiţii, alături de Morphosis au mai fost şi 7-8 family offices din Europa de Vest care au plasat fonduri, adică de vehicule de investiţii de familie, lucru absent pe piaţa din România.

„Am avut şi antreprenori din România, dar nu suficient de mulţi. Aşa că sper ca oamenii care au făcut exituri semnificative să se formeze în family offices, adică în birouri de investiţii care investesc mai departe în antreprenori, alături de fonduri ca noi.“

 

Lecţii de business de la Andrei Gemeneanu

 Lecţia 1: Dacă simţi că ceva nu mai merge, acela este momentul să sari pentru că vei sări către mai bine. Într-un astfel de moment am devenit antreprenor.

 Lecţia 2: Nu este obligatoriu să fii angajat înainte de a fi antreprenor, dar cu siguranţă vei avea şanse mai mari de reuşită având deja o experienţă acumulată.

 Lecţia 3:  Disciplina unui plan contează mult, disciplina aplicării şi urmării unei strategii.

 Lecţia 4: Trebuie să ai abilitatea de a aduna şi de a cataliza resurse în jurul tău.

 Lecţia 5: Lucrurile merg foarte bine sau extraordinar de prost în funcţia de dinamica umană pe care reuşeşti să o generezi.

 Lecţia 6: Ia decizii bazate pe date, nu doar pe impuls.

 Lecţia 7: Antreprenoriatul este adesea o călătorie singuratică. Uneori poate fi extrem de benefic să ai un partener care se trezeşte în fiecare dimineaţă cu gândul de a împinge lucrurile mai departe.

Lecţii de business este o campania editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul First Bank

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank