MedLife, liderul pieţei de servicii medicale private, un business de circa 250 mil. euro, condus de Mihai Marcu, a pus bazele unei divizii dedicate pentru activitatea de fuziuni şi achiziţii, în contextul în care de-a lungul anilor, prin preluările făcute, grupul s-a transformat într-un adevărat conglomerat de afaceri, majoritatea antreprenoriale.
Cu aproape 90 mil. euro pentru investiţii, MedLife va depăşi anul acesta pragul de 300 mil. euro al afacerilor, printre planurile de dezvoltare fiind mărirea spitalelor din portofoliu, lansarea unui nou tip de clinici, dezvoltarea unor spitale regionale de oncologie sau transformarea imensei baze de date medicale în instrument viabil în lupta împotriva COVID-19.
„Faptul că MedLife este un mare achizitor, cu o activitate de M&A (fuziuni şi achiziţii) de 12-13 ani face diferenţa“, a spus Mihai Marcu, preşedinte şi CEO MedLife Group, în cadrul noului episod al Lecţiilor de Business, proiectul editorial dezvoltat de ZF în parteneriat cu First Bank.
În acest moment, MedLife este un agregator de companii antreprenoriale, având peste 30 de procese de achiziţii derulate cu succes, lucru unic la nivelul comunităţii de business din România. „Suntem compania românească, de departe, cea mai titrată în achiziţii. Una dintre mândriile mele este când suntem 60-70 de manageri, jumătate antreprenori, şi stăm la masă. Suntem un conglomerat de antreprenori. Aici a stat măiestria noastră, în deprinderea meşteşugului de a face achiziţii. Suntem de fapt o familie de antreprenori români.“
Marcu spune că agregarea acestei comunităţi sub umbrela MedLife a fost una dintre cele mai importante experienţe de învăţare, atât de la oamenii care i-au devenit parteneri de business, cât şi de la comunităţile cu care a intrat astfel în contact. „De exemplu, miecuri la ora 13:00 suntem online toţi. Online-ul nu este ceva nou pentru noi. Din cauza distanţelor, eram oricum jumătate fizic şi jumătate online de ani de zile. Atmosfera este senzaţională. Jumătatea din managerii din MedLife sunt intraprenori, oameni care au idei de noi linii de business, care deschid clinici, iar restul sunt antreprenori. Avem o comunitate reală, lucru care nu este mereu simplu. La finalul zilei, toţi înţeleg însă că MedLife e o umbrelă care-i protejează sau un buldozer care-i ajută să crească.“
Noile planuri
În acest context, şi cu 90 de milioane de euro buget pentru dezvoltare, de anul acesta grupul are o divizie specializată de achiziţii, de oameni care vor descoperi noi oportunităţi de piaţă pentru a le integra apoi în reţeaua medicală MedLife.
„Avem în premieră o divizie de achiziţie. Nu numai că facem achiziţii multe, dar deja ne specializăm în acest domeniu. Vrem să achiziţionăm de la antreprenori şi să dezvoltăm în continuare linii de business.“
Dincolo de zona de achiziţii, investiţiile se vor concentra pe extinderea reţelei actuale şi pe dezvoltarea de noi concepte de business.
„Cele 12 spitale pe care le avem vrem să le consolidăm şi să le mărim. Un domeniu care ne interesează este oncologia şi veţi auzi în curând de dezvoltări foarte importante. Credem că vor apărea câteva spitale regionale de oncologie ale MedLife în câţiva ani de zile.“
Pe zona de laborator, Marcu spune că grupul are acum în contrucţie o unitate „gigant“ care va acoperi mai multe discipline de la biologie celulară, genetică, biochimie sau imunologie, intenţia fiind de a intra şi pe specializarea de virusologie.
„În premieră, un privat va putea vedea dacă un vaccin sau altul adresează o anumită tulpină. Cred că putem ajunge acolo, nu este un drum uşor. Avem deja şapte laboratoare Covid construite în plină pandemie. Azi ne gândim la acest laborator gigant.“
Strategii sanitare corporate
Pe zona corporate, MedLife gestionează o bază de date medicale imensă, fiind astfel capabil să le livreze clienţilor companii soluţii complete de sănătate în lupta împotriva pandemiei.
„Ideal este ca aceste companii să îşi poată identifica oamenii foarte vulnerabili, nevaccinaţi şi să îi scoată din zona de front-office. Putem să facem această diferenţiere.“
Marcu, pe baza propriilor date, spune clar că România este în plin val patru al pandemiei.
„Credem că acest val 4 va începe să frâneze în câteva săptămăi, nu pentru că lumea se vaccinează, ci pentru că se imunizează prin boală. Când avem 5.000 de cazuri, pacienţii reali sunt undeva a 25 şi 35 de mii pe zi. Se mai vaccinează 10.000, deci sunt 40.000 pe zi imunizaţi prin boală sau vaccin, cam 1,2 milioane pe lună. Această curbă, care creşte acum, la un moment dat va frâna. Din păcate nu avem luxul Italiei sau al Germaniei, imunizate prin vaccin la 80%. Acum asistăm la o imunizare prin boală a României, la un experiment, dar care din fericire nu va depăşi pragul de 2.000 de pacienţi la ATI. Cel puţin aşa arată cifrele noastre.“
Act medical non-stop
Revenind la dezvoltarea MedLife, zona de clinici este o altă direcţie strategică, în anul următor fiind posibilă lansarea unui nou concept.
„Vizăm în mod special zona clinicilor foarte rapide, clinci non-stop, în oraşele mari din România. Sperăm ca într-un an de zile să lansăm primele astfel de clinici, un proiect inovator la nivel local şi regional. Sunt nişte hub-uri care pot livra un diagnostic la orice oră şi te pot îndruma către un spital MedLife.“
Grupul MedLife (simbol bursier M) a raportat pentru primele şase luni din 2021 un profit net de 71,6 milioane de lei, în creştere cu 561,7% faţă de primul semestru din 2020, la afaceri de 677,3 milioane de lei, plus 44,2%, potrivit datelor agregate de ZF de la BVB. Tot potrivit datelor după primele şase luni din acest an, grupul MedLife include 22 hiperclinici in Bucureşti, Timişoara, Braşov, Arad, Iaşi, Galaţi, Craiova, Brăila, Sibiu, Cluj şi Constanţa, o hiperclinică inaugurată recent la Oradea, 56 de clinici, 10 spitale - localizate în Bucureşti, Arad, Sibiu şi Braşov, 36 laboratoare, 10 farmacii şi 12 clinici dentare.
„Anul acesta am lăsat să se înţeleagă că vom avea o a doua jumătate de an în linie cu primul semestru, în afară de achiziţii. Ajungem la peste 300 de milioane de euro, iar MedLife mai are vreo 90 de milioane de euro pentru achiziţii. Vă daţi seama că ţintim o sumă mai mare decât asta. Este evident că o companie care a crescut de la listare, de la 85 de milioane de euro, la peste 300 de milioane de euro vizează în anii ce urmează să se joace cu acest raport al afacerilor, 1 pe 4, 1 pe 3, 1 pe 2. MedLife este o companie mare pentru România în ansamblul ei.“
Medicina privată devine astfel unul dintre puţinele domenii în care România a reuşit să contruiască grupuri antreprenoriale relevante, inclusiv la nivel regional, Marcu spunând că un lucru care a contat enorm chiar în devenirea MedLife fiind concurenţa cu ceilalţi operatori privaţi locali.
„După ani de zile de lupte seculare cu Warga Enayati (medicul din spatele reţelei Regina Maria, care acum a pus bazele Enayati Medical City), cu care mă mândresc că ne-am concurat atâţia ani, această luptă ne-a determinat să creştem. Cum ne-am luptat? Construind spitale şi crescând foarte mult domeniul medical.“
Experienţa datului din coate
Dincolo de achiziţiile care au îmbogăţit MedLife sau de concurenţa puternică din piaţă care a forţat compania la dezvoltare, Marcu, cu un background de bancher, spune că antreprenoriatul nu se poate face fără experienţe solide de management şi fără exerciţiul de „a da din coate“.
„Backgroundul financiar a contat foarte mult. Faptul că am avut exerciţiul de a fi vicepreşedinte de bancă la doar 30 de ani, ocupându-mă de risc şi creditare, a făcut ca mutarea de cealaltă parte a mesei să fie mult mai uşoară. În perioada în care am fost bacher, am avut oportunitatea de a fi foarte mult plecat din ţară şi de a studia tot ce însemna partea de construcţie financiară, în locuri greu accesibile pentru un român, Londra, New York. Contează mult.“
Dincolo de managementul financiar, managementul oamenilor şi abilităţile de negociere sunt esenţiale.
„Am trecut prin zona de core management, de resurse umane, delegare, management de tot ce înseamnă negociere. Există o varietate mare de cunoştinţe de management care fac parte din arsenalul de care antreprenorii, care sunt şi CEO au nevoie.“
Mai departe, Marcu spune că fără experienţa promovării prin toate etapele de business, asociată cu cea a conducerii oamenilor, antreprenoriatul, cel puţin cel de talie mare, este o misiune imposibilă.
„Modul în care reuşeşti să conduci oamenii, experienţa de conţopist, până la urmă, de a avansa de la simplu lucrător, la şef serviciu, la vicepreşedinte te ajută enorm. Dacă vrei să faci business, ai nevoie de experienţa de a da din coate, de a te lupta să creşti. M-a ajutat enorm că aveam abilităţile sociale şi harul de a conduce oameni. Primul meu antreprenoriat a fost la 18 ani, apoi am început cariera bancară şi abia apoi am redevenit antreprenor. Dacă nu treci prin 10 ani în care să dai din coate să îţi faci loc, să avansezi, nu ai cum la rândul tău să ajungi să conduci mii de oameni. Ai nevoie de foarte multă luptă, cu persoane care nu sunt de partea ta a baricadei, pentru a fi performant, a fi şeful respectat al colegilor cu care eşti egal.“
Dar dincolo de toate acestea, grupul MedLife, care a fost fondat în 1996, a pornit de la un lucru.
„Cel mai important moment a fost curajul de început“, a mai precizat Marcu.
5 Lecţii de Business de la Mihai Marcu, preşedinte şi CEO MedLife Group
Lecţia 1. Curajul începutului este decisiv. Noi am ipotecat totul pentru a lansa MedLife.
Lecţia 2. Dacă nu treci prin 10 ani în care să dai din coate să îţi faci loc, să avansezi, nu ai cum la rândul tău să ajungi să conduci mii de oameni.
Lecţia 3. Arsenalul unui antreprenor trebuie să includă cunoştinţe de management, nu doar financiar, ci şi competenţe de resurse umane, delegare, negociere.
Lecţia 4. Antreprenorul care este şi CEO trebuie să fie şeful respectat al colegilor cu care este egal.
Lecţia 5. MedLife este un conglomerat de antreprenori. Ne ajutăm unii pe alţii, iar asta este extraordinar de important.
Urmăriţi în fiecare joi, de la ora 15, Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România, prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE