Investitiile franceze

Pozitionare strategica pe pietele in crestere

Pozitionare strategica pe pietele in crestere
28.09.2006, 20:58 95

Producatorii francezi de materiale de constructii, precum si constructorii puternici din Hexagon au speculat inca de la sfarsitul anilor '90 potentialul de crestere al economiei romanesti. Astfel, giganti precum Saint-Gobain, Lafarge, Vinci sau Bouygues au pompat sute de milioane de euro in deschiderea unor capacitati de productie sau pentru achizitionarea unor companii locale.
Principala atractie a investitorilor francezi pe piata romaneasca este rata de crestere a pietei constructiilor, care a atins anul acesta un nivel record de circa 20%, specialistii estimand pentru 2006 o valoare de aproximativ 7 miliarde de euro.
Investitiile private au fost in ultimii ani principalul motor de crestere al pietei materialelor de constructii. Ciment, agregate si betoane, tigla, materialele termo-izolante (vata minerala, gips-carton sau polistiren extrudat) si sticla float (pentru constructii - n.r.) sunt principalele segmente de piata pe care au intrat jucatorii francezi.
Lafarge, cel mai mare producator de ciment din lume si printre liderii din industria materialelor de constructii, a intrat pe piata romaneasca in 1997 prin achizitia producatorului de ciment Romcim. Francezii au investit pana acum peste 300 mil. euro in operatiunile din Romania, in toate cele patru divizii ale grupului: ciment, agregate si betoane, placi de gips-carton si materiale pentru acoperisuri.
Lafarge Ciment estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa 680 de milioane de lei (190 mil. euro), in crestere cu 7% fata de anul trecut.
Un alt gigant care a patruns pe piata romaneasca, Saint-Gobain, a investit pana in prezent peste 140 mil. euro in dezvoltarea unor capacitati de productie de materiale de constructii. Saint Gobain a derulat in ultimii doi ani o campanie puternica de achizitii pe piata locala a materialelor de constructii, care au culminat cu investitia de 100 mil. euro intr-o capacitate de productie de sticla float (pentru constructii) la Calarasi.
Mai mult, Saint-Gobain a achizitionat producatorul englez BPB, ocupand in prezent prima pozitie de pe piata de gips-carton din Romania, estimata la circa 50-60 de milioane de euro anual. Saint-Gobain este unul dintre cei mai mari producatori de sticla-geam din lume, desfasurand activitati in peste 46 de tari.
Compania franceza activeaza cu mai multe divizii pe piata materialelor de constructii din Romania, prin intermediul mai multor companii - Brodrene Dahl Tulcea, Saint Gobain Abrazivi Satu Mare, Saint Gobain Conducte, Saint Gobain Glass Romania, Saint Gobain Isover Romania (toate trei cu sediul la Bucuresti), Saint Gobain Rompolimer Arad, respectiv Saint Gobain Weber Turda, potrivit ultimelor date disponibile.
Francezii vor investi circa 40 mil. euro pentru achizitia DBW Ploiesti si pentru construirea unei fabrici de vata minerala de sticla si pentru marirea capacitatilor de vata minerala bazaltica existente. Investitia se va derula pe parcursul unui an si jumatate si se va incheia pana la sfarsitul anului 2006 - inceputul anului viitor.
Grupul francez produce si distribuie o gama larga de materiale, printre care sticla-geam, abrazivi, ceramica, articole plastice, izolatii si ambalaje.
Odata cu intensificarea investitiilor din infrastructura, au intrat pe piata locala si constructori puternici precum Colas, detinut de grupul Bouygues, sau Vinci. Bouygues a construit complexul Bucharest Financial Plaza - sediul Bancorex, World Trade Center si hotelul Sofitel.
Colas a intrat pe piata locala in 1991 si detine in prezent sase companii: Sorocam Bucuresti, Colas Romania SRL, SC Constructii Feroviare Iasi, Ancorad Craiova, Antrepriza Drumuri si Poduri Constanta si Antrepriza Drumuri si Poduri Timisoara.
Compania franceza a achizitionat, in 2001, pachetul majoritar de actiuni al firmei Constructii Feroviare Iasi (SCCF), in urma unei tranzactii estimate la circa 3,5 mil dolari. In septembrie 2000, Colas a achizitionat 66% din actiunile firmei Ancorad Craiova. Francezii de la Colas au obtinut mai multe contracte in Romania, participand si la constructia unui tronson al autostrazii Bucuresti-Constanta.
Vinci s-a pozitionat pe piata romaneasca a spatiilor comerciale, fiind dezvoltatorul Carrefour Orhideea si a proiectului Feeria.
Proiectul Feeria a fost dezvoltat de compania Soconac, filiala grupului francez Vinci Grand Projects, investitiile totale ridicandu-se la aproximativ 40 de milioane de euro. Acesta este cel de-al treilea proiect dezvoltat de Soconac in Bucuresti, dupa turnul Victoria in care se afla sediul BRD-SocGen. Investitiile totale pe care Vinci le-a realizat in cei 12 ani de cand se afla in Romania au depasit 150 de milioane de euro, potrivit oficialilor grupului.
Carrefour este coproprietar in proiectele pe care grupul Vinci le dezvolta, constructorul francez fiind un dezvoltator pe termen scurt.

Francezii joaca tare pe piata gazelor naturale, dar nu si pe cea a energiei
Franta se numara printre cei mai importanti investitori in distributia de gaze naturale, prin castigarea procesului de privatizare a companiei Distrigaz Sud in 2004. Ceea ce este interesant in abordarea pietei romanesti de catre francezi este faptul ca mai tot timpul au incercat, si in mare parte au reusit, sa-si concentreze afacerile in centrul de crestere economica al tarii: Capitala.
Anul acesta, desi au participat la privatizarea celei mai valoroase distributii de electricitate din portofoliul Electrica, asa-numita "perla a coroanei", francezii au ratat ocazia de a aduce si lumina in Bucuresti prin Electrica Muntenia Sud.
Sansele francezilor de a-si constitui acum un portofoliu integrat de utilitati sunt destul de reduse. Portofoliul lor, desi extrem de valoros, nu este la fel de complet precum cel al germanilor de la E.ON, care au preluat Distrigaz Nord dar si E.ON Moldova, sau al italienilor de la Enel, carora acum le lipseste doar capacitatea de productie pentru a fi cu adevarat cel mai important jucator de pe piata energiei autohtona. Cel mai important pas al francezilor pe piata utilitatilor a fost preluarea in octombrie 2004 a unui pachet de 30% din actiunile Distrigaz Sud, pentru care s-a angajat sa plateasca 128 de milioane de euro. Printr-o majorare de capital de 183 de milioane de euro, Gaz de France a atins cota de 51% din actiuni. La sfarsitul lunii mai 2005 tranzactia avea sa fie finalizata, iar in decembrie, acelasi an, actiunile au fost transferate catre Romania Gas Holding B.V., afiliat al Gaz de France. Venirea francezilor la conducerea Distrigaz Sud a adus schimbarea la fata a companiei romanesti. Francezii au pus pe masa planuri de investitii ambitioase si o structura complet noua a companiei, astfel incat aceasta sa poata face fata momentului iulie 2007 care va aduce liberalizarea completa a pietei de profil. Gaz de France este obligata ca, pana la acel moment, activitatile de furnizare si de distributie sa fie complet separate. Deocamdata, o astfel de masura nu implica o profitabilitate sporita pentru companie. Din contra. Costurile unei astfel de masuri se ridica la zeci de milioane de euro.
Toate activitatile companiei sunt acum grupate in zece sucursale regionale, cinci de furnizare si cinci de distributie a gazelor naturale, in loc de 11 filiale. Practic, zonele deservite de Distrigaz Sud vor fi impartite in cinci arii de interes, unde activitatile se vor reorganiza pe cele doua directii: distributie si furnizare. Distrigaz Sud a inregistrat anul trecut pierderi de 400 de mii de euro, dupa profitul de 1,52 mil. euro din 2004, in principal in urma constituirii de provizioane pentru creante incerte. Distrigaz Sud, distributia de gaze intrata in portofoliul grupului de utilitati francez Gaz de France, estimeaza pentru acest an atingerea unei cifre de afaceri in valoare de 3,14 mld. lei (circa 874 mil. euro), in crestere cu 20% comparativ cu nivelul raportat in 2005. Oficialii companiei au anuntat demararea unui program de investitii de 355 mil. lei (circa 98,6 mil. euro), mai mult de jumatate din aceste fonduri fiind destinate modernizarii si renovarii retelelor. Nivelul investitiilor pe 2005 a fost de circa 264 mil. lei (73,3 mil. euro). Roxana Petrescu

Veolia face profit de 12,3 mil de euro din apa
Primul pas al francezilor pe piata utilitatilor a fost prin Apa Nova, al carui principal actionar este Veolia Water, una dintre cele mai cunoscute companii la nivel global in domeniul alimentarii cu apa potabila.
Evolutia companiei pe piata autohtona a fost presarata cu destul de multe scandaluri. In 2002, la doi ani dupa inceperea activitatii in Bucuresti, oficialii companiei recunosteau ca nu au reusit sa ofere servicii de calitate clientilor. Cam tot in aceeasi perioada, directorul companiei spunea ca efortul investitional depus de francezi era insuficient si se angaja la investitii de 100 de milioane de euro in perioada 2002 - 2004.
Dar poate cea mai grea lovitura adusa imaginii Apa Nova au fost inundatiile din septembrie anul trecut. Lipsa unor lucrari de proportii de inlocurire si marire a retelei de conducte a fost acoperita de catre reprezentantii companiei cu "predispozitia bucurestenilor de a face dusuri dimineata". Aceasta declaratie a fost destul de aspru sanctionata de opinia publica din Capitala. Totusi, anul trecut, Apa Nova a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 23%, pana la o valoare de 78,6 milioane de euro. In schimb, profiturile au scazut cu 10%, ajungand la 12,3 milioane de euro din cauza unui rezultat financiar negativ de 1,7 milioane de euro, dar si din cauza neplatii unor facturi de catre RADET, facturi a caror valoare a ajuns la 10 milioane de euro. In aceste conditii, rezultatele francezilor, doar pe piata de utilitati autohtona, depaseau 850 de milioane de euro. Roxana Petrescu

Grupul francez Lafarge a intrat in Romania in anul 1997, prin achizitionarea producatorului de ciment Romcim. Francezii au investit pana acum peste 300 de milioane de euro in operatiunile din Romania. Lafarge Ciment estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa 680 de milioane de lei (190 de milioane de euro), in crestere cu 7% fata de anul trecut.

Colas a intrat pe piata locala in 1991 si detine in prezent sase companii: Sorocam Bucuresti, Colas Romania SRL, SC Constructii Feroviare Iasi, Ancorad Craiova, Antrepriza Drumuri si Poduri Constanta si Antrepriza Drumuri si Poduri Timisoara. Compania franceza a obtinut mai multe contracte in Romania, participand si la constructia unui tronson al autostrazii Bucuresti-Constanta.

Saint-Gobain a intrat puternic pe piata romaneasca, investind pana in prezent peste 140 mil. euro in dezvoltarea unor capacitati de productie de materiale de constructii. Grupul francez produce si distribuie o gama larga de materiale, printre care sticla-geam, abrazivi, ceramica, articole plastice, izolatii si ambalaje. Saint-Gobain este unul dintre cei mai mari producatori de sticla-geam din lume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO