Info

(P) Lucian Miess, fondatorul GETT'S: Sub brandul GETT'S sunt deschise astăzi nouă saloane de înfrumuseţare, care sunt împărţite în trei categorii - saloanele de cinci stele GETT’S Hair Studio, cele de patru stele GETT’S Color Bar şi GETT'S Men Barbershop

(P) Lucian Miess, fondatorul GETT'S: Sub brandul GETT'S...

Autor: Publicitate

03.09.2021, 09:00 357

 Lucian Miess, fondatorul lanţului de saloane de înfrumuseţare GETT’S, spune că pandemia de Covid-19 şi-a pus amprenta asupra businessului său şi asupra întregii industrii de profil, dar asta nu înseamnă şi blocarea dezvoltării, ci din contră.

„Pandemia a scos din priză mult elan antreprenorial. Totuşi, avem planuri de extindere intensivă (servicii şi produse noi) şi extensivă, atât pe verticală, cât şi pe orizontală.”

Încă dinainte de pandemie existau planuri de extindere, de M&A, poate de listare, de eficientizare, de lansare de servicii noi, de eshop.

„Pentru toate e nevoie de resurse, iar acum am prioritizat lucrurile cu rigurozitate. Avem planuri noi. În primul rând noi, GETT’S, am plecat de la 5*****, am completat cu 4**** şi barbershop, dar aceste pieţe sunt limitate prin mărime şi zone. Nu se pot franciza uşor, pentru că e nevoie de o populaţie suficient de mare, dinamică economic, social şi cultural, un nivel care nu se regăseşte în afara Bucureştiului, decât în câteva oraşe mari.”

Sub brandul GETT'S sunt deschise astăzi nouă saloane de înfrumuseţare, care sunt împărţite în trei categorii - saloanele de cinci stele GETT’S Hair Studio, cele de patru stele GETT’S Color Bar şi GETT'S Men Barbershop. Localurile GETT’S Hair Studio sunt amplasate în cadrul hotelurilor de cinci stele JW Marriott şi Radisson Blu, cele de patru stele sunt deschise în centre comerciale tip mall - Afi Cotroceni, Bucureşti Mall sau Mega Mall, Park Lake şi Plaza România în Bucureşti şi Iulius Mall în Cluj -, iar GETT’S MEN Barbershop se găseşte în Floreasca Agora, Plaza România, ParkLake şi Iulius Mall Cluj.      

„Ţinând cont şi de vulnerabilitatea cauzată de locaţiile din mall, luăm în considerare extinderea pe verticală cu un brand nou, de 3***+, stradal, mai ieftin ca investiţii şi mai uşor de francizat. Mai sunt planuri multe pe partea de tehnologie software a domeniului, noi fiind dezvoltatorii primului soft dedicat saloanelor din România.”

În afară de acţionar al firmei care deţine brandul GETT’S, Lucian Miess mai este şi publisher al revistei Estetica România & Republica Moldova, precum şi preşedinte al RoBeauty – Organizaţia Patronală a Industriei Beauty, care adună cele mai puternice nume din industrie.

„Sondajul RoBeauty arată aceeaşi tendinţă în cazul lanţurilor de saloane stradale, de extindere atât pe verticală, cât şi pe orizontală, atât intensiv cât şi extensiv, cu servicii noi, produse noi, zone noi.”

Antreprenorul spune că acesta este un domeniu dinamic, cu mult potenţial, departe de a fi reprezentat la adevărata valoare. Astfel, există loc de creştere.

„Chiar dacă acum industria înregistrează un regres, sperăm că acesta va fi unul temporar.”

Impactul pandemiei asupra industriei şi a businessului GETT’S a fost dramatic, dar sunt diferenţe între oraşe, branduri, locaţii la interior versus locaţii stradale.

„În afară de cifra de afaceri totală, monitorizăm şi alţi parametri, cum ar fi bonul mediu şi numărul de bonuri - atât pentru servicii, cât şi pentru produse. Bonul mediu este invers proporţional cu numărul de bonuri, respectiv frecvenţa de vizitare.”

Clienţii au preferat să vină mai rar, dar să-şi facă o gamă mai largă de servicii, alegând totodată să-şi cumpere pentru acasă produse profesionale pentru a se întreţine singuri.

În cazul GETT’S, dintre locaţiile de 4**** GETT’S COLOR BAR, cel mai puternic impactul pandemiei a fost resimţit în saloanele aflate în centrele comerciale de tip mall, pentru că au fost multe restricţii care au dus la scăderi.

„Dacă în Bucureşti am văzut o scădere de 30-45%, în salonul din Cluj, declinul a fost de 50%, iar asta în contextul în care Guvernul a considerat că poate interveni în relaţia dintre privaţi, suspendând dreptul de a desfăşura activitatea timp de două luni, dar şi că nu poate interveni în relaţia dintre privaţi în ceea ce priveşte obligaţiile de plată ale chiriilor, nedeclarând Forţă Majoră, ba mai mult, întărind prin acte normative faptul că obligaţiile se amână, nu se suspendă!”

Lucian Miess spune că, deşi a participat la negocierile cu Guvernele (trecut şi actual) prin RoBeauty, şi deşi acestea au promis ajutoare pentru susţinerea chiriilor din mall pentru perioada lockdown, nu s-a întâmplat nimic, iar jucătorii din industria de înfrumuseţare nu au primit niciun ajutor.

„Aşadar, impactul a fost drastic. Traficul în mall s-a redus substanţial înaintea deciziei de închidere a acestora. De la primele cazuri apărute în ţara noastră, recomandările date populaţiei prin intermediul media, de a evita zonele aglomerate şi centrele comerciale, au dus la anularea programărilor, care erau deja făcute şi evitarea mall-urilor de către clienţi.”

În acest context, GETT’S a creat campanii prin telefon pentru a anunţa clienţii că a luat măsuri suplimentare de protecţie, astfel încât aceştia să se simtă în siguranţă în saloanele din grup.

„Am încercat în acest fel să înţelegem şi care sunt problemele cele mai mari cu care clienţii noştri se confruntă pentru a le putea veni în ajutor.”

Astfel, din totalul clienţilor care frecventau saloanele situate în mall-uri, o parte dintre aceştia s-au reorientat către saloanele de cartier - nu au contat atât de mult măsurile sanitare, cât faptul că locaţia era amplasată în afara unui centru comercial. O altă parte din clienţi erau angajaţi ai clădirilor de birouri aflate în apropiere de malluri, iar aceştia lucrează acum de acasă pe termen nedeterminat.

Există şi aceia care au ales să nu mai externalizeze aceste servicii şi s-au străduit să şi le asigure singuri (strictul necesar), din motive financiare.

Iniţial, în 15 mai 2020, la redeschiderea saloanelor de înfrumuseţare, a fost cu adevărat ciudat. Toate magazinele din malluri erau închise, excepţie făcând supermarketurile şi farmaciile, îşi aminteşte Lucian Miess.

„Luminile erau stinse în tot mall-ul, lăsate fiind doar câteva trasee/culoare luminate. Linişte, chiar ecou. Înfricoşător. Ca şi impact asupra clientelei, s-a simţit puternic. Am avut o mică „zvâcnire” imediat după redeschidere, ceea ce era şi normal după două luni de lockdown.”

Ulterior, clienţii vechi au apelat strict la serviciile de maximă importanţă pentru ei. „Impactul a fost unul major începând de la demonizarea mall-urilor în media, desfiinţarea zonei de aşteptare în cadrul salonului, urmând cu distanţarea socială între posturile de lucru, între clienţi şi angajaţi şi limitarea numărului de persoane în salon – toate acestea au dus la o scădere a numărului de clienţi zilnic.”

În locaţiile de 5*****, GETT’S Hair Studio, scăderea a fost mai mică. Aici, clienţii au beneficiat de un acces mai direct din stradă şi declinul a fost între 36 şi 40%.

În saloanele GETT’S MEN Barbershop, scăderea a fost cea mai mică, de 13%, dat fiindcă bărbaţii au un coş de necesităţi mai mic. În situaţii de criză, doamnele îşi restrâng consumul la necesitate, în timp ce în cazul bărbaţilor consumul rămâne constant, ei având doar un singur serviciu de bază.

„În ansamblu, bărbaţii sunt cei care au susţinut încasările, doamnele au scăzut mult ca pondere, iar declinul pe grup a fost de 42%. Totul în condiţiile în care cheltuielile au crescut, iar chiriile, costurile comune de marketing şi utilităţile au fost facturate şi cerute în totalitate. Mai mult, a trebuit să plătim salariile pentru 200 de angajaţi, indiferent că noi încasam la jumătate şi în ciuda faptului că aveam stocuri dimensionate la un trafic normal, iar ele au expirat, toate ducând la un efect devastator financiar.”

Dintr-o firmă cu creştere anuală de două cifre şi un total de 150.000 clienţi în 2019, Lucian Miess spune că a ajuns să se teamă de insolvenţă. Cu toate acestea, a echilibrat balanţa prin negocieri şi cu sprijinul proprietarilor din majoritatea spaţiilor închiriate.

Cifra de afaceri a grupului GETT’S la sfârşitul anului 2019 a fost de 14,7 mil. lei. La sfârşitul lui 2020 ea scăzuse la 9 mil. lei.

Toată industria a înregistrat scăderi, în funcţie de zonă, brand, preţuri, poziţionare, declinul variind între 20% şi 60%.

„Dacă nu luăm în calcul un nou lockdown, ne dorim să avem un plus de 20% faţă de 2020 la GETT’S. Dar comparativ cu anul trecut, primele luni sunt cu mult sub. Anul trecut, până la lockdown, eram pe creştere faţă de 2019. Sperăm că vaccinul, normele cu care toţi ne-am obişnuit şi trecerea prin boală a unor procente importante din populaţie să genereze acea imunizare de turmă şi, dacă nu mai apar multe mutaţii diferite, să putem să ne reluăm viaţa normală.”

Sunt multe nunţi amânate şi multă dorinţă în societate să se manifeste, să circule, să facă business, să revină la birou, să consume cultură şi să petreacă, spune Lucian Miess.

„Se simte tensiunea şi aşteptarea în societate, auspiciile sunt de bun augur, trebuie doar să rezistăm până atunci.”

 

În cadrul GETT’S lucrează aproximativ 170 de oameni, mai puţini decât în 2019.

„Nu am făcut restructurări, am încercat să păstrăm întreaga echipă, atât din motive umane şi morale, cât şi cu speranţa că lucrurile îşi vor reveni”.

Cu toate acestea, angajaţii care nu aveau foarte mare vechime şi implicit nici clientela formată, care se bazau în mare parte pe clienţii ocazionali sau aduşi de către brand, s-au orientat spre alte domenii „mai sigure”. Şi nu doar aceştia, ci şi cei cu vechime mai mare s-au reprofilat.

„Chiar dacă nu au renunţat, au ales să facă în paralel cursuri sau şcoli pentru a avea şi alte opţiuni în viitor. Din păcate, nu toţi angajaţii au rezistat provocării de a depăşi cele mai grele momente.”

În locaţia GETT’S Color Bar Cluj a fost impactul cel mai mare, pentru că oraşul Cluj era un hub economic, de business, universitar, plin de studenţi, de viaţă socială şi culturală şi foarte turistic.

„Oraşul a crescut cu şapte cartiere în ultimii ani, iar acum e pustiu. Am pierdut şase persoane în perioada aceasta, nefiind din oraş, aceştia s-au întors în localităţile natale. Cheltuiau cu drumul mai mult decât generau ca venituri.”

A fost un an plin de cereri de demisie, marea majoritate dintre ele având legătură cu situaţia financiară a fiecărui angajat. Cei mai mulţi angajaţi au ales să schimbe domeniul de activitate. „Pe parcursul anului trecut am făcut angajări din cauza demisiilor.”

GETT’S a avut deschise 10 locaţii la începutul pandemiei şi a închis – speră antreprenorul Lucian Miess temporar - o unitate de 5*****, respectiv InCity Residences.

„Conform sondajului RoBeauty, în cazul lanţurilor de saloane de 3***, la locaţiile stradale din Bucureşti, scăderea a fost de 17-20%. Pentru saloanele de cosmetică declinul a fost în medie de 30%. Vânzările firmelor de distribuţie de produse profesionale pe segmentul saloanelor a scăzut în medie cu 50% în offline, dar a compensat cu o creştere în online.”

În concluzie, în pandemie, clienţii şi-au schimbat comportamentul pe fondul temerii, demonizării mall-urilor, scăderii veniturilor, lucrului de acasă, lipsei vieţii sociale, a închiderii HoReCa, a lipsei studenţilor, turiştilor, corporatiştilor la birouri şi a segmentului de business, a vacanţelor şi a evenimentelor.

Clienţii au migrat din centrele comerciale către locaţiile stradale, au dorit să plătească mai puţin, au venit mai rar, şi-au făcut servicii de strictă necesitate, s-au întreţinut singuri acasă, cumpărând mai multe produse profesionale, cu precădere din mediul online.

Doamnele au scăzut mult vizitele şi banii cheltuiţi, în timp ce bărbaţii au fost mai constanţi.

„În acest context, multe firme de profil au înregistrat pierderi masive şi continuă tendinţa aceasta, alimentând un fenomen de defragmentare a pieţei, de migrare de la alb către gri şi de la gri către negru pentru a supravieţui.”

Lucian Miess adaugă că impactul devastator asupra saloanelor din mall-uri faţă de celelalte este creat şi întreţinut artificial, deşi nu există în România vreo firmă sau instituţie care să fie mai bine pregătită şi organizată decât un mall pentru scenarii de protecţia populaţiei la orice fel de eveniment catastrofal, având dotări de ultimă generaţie, ca standard minim.

„Sute de mii de angajaţi pe verticală şi orizontală şi toate firmele în care aceştia activează în mall-uri se zbat la limita supravieţuirii şi sunt lăsaţi de izbelişte de autorităţi. ROBEAUTY, RORETAIL, FPRC, Asociaţia Librarilor, Hora, Organizaţia Locurilor de Joacă, toţi participăm din vară la întâlniri cu Guvernul şi nu se întâmplă nicio schimbare! Nu numai că nu există măsuri de sprijin, dar nici măcar codurile CAEN suspendate NU au fost introduse în măsurile 1, 2 şi 3. În acest sens am solicitat prelungirea sprijinului acordat angajaţilor păstraţi, de 41% din salariul brut, mai ales pentru firmele prestatoare de servicii afectate de Covid şi care dovedesc scăderea dramatică a cifrei de afaceri, mai ales dacă ne îndreptăm iar spre un lockdown.”

Astăzi, saloanele funcţionează sub aceleaşi reguli impuse de autorităţi încă de anul trecut, reguli şi măsuri care se aplică cu rigoare, explică antreprenorul.

„Suntem obligaţi de măsurile de distanţare să funcţionăm la jumătate din capacitate, deci încasările noastre pot ajunge la un maxim de 50-60%. Suplimentar, prin rotaţie, în fiecare săptămână, am trimis în izolare până la testare, câte o tură întreagă, pe fondul suspiciunilor de Covid-19.”

Deşi nu au fost înregistrate cazuri de transmitere clienţi-angajaţi, clienţi- clienţi, angajaţi-angajaţi, totuşi au fost angajaţi care au avut cazuri în familie. Aceasta izolare a adâncit şi mai mult pierderile prin înjumătăţirea jumătăţii rămase.

„Sondajul RoBeauty mai arată că sunt multe alte modificări ale activităţii salonului, modificări care ţin de prevenţia îmbolnăvirii cu Covid-19 a angajaţilor şi clienţilor: spaţierea programărilor, spaţierea tehnicienilor, completarea chestionarelor epidemiologice. Funcţionăm cu echipe restrânse, adaptate la ritmul scăzut al activităţii.”

Pentru limitarea interacţiunii între angajaţi şi angajaţi-clienţi, saloanele de cosmetică au redus programul de lucru strict la intervalul în care există programări. Orele de muncă, practic, s-au redus la jumătate în perioada 15 mai - 31 decembrie 2020 (deşi în cartea de munca s-au păstrat cele 40h/ săptămână).

„Nu am oferit servicii la domiciliu. Acest lucru, din punctul nostru de vedere, prezintă mai multe riscuri, în primul rând pentru angajaţii noştri. La salon, mediul este controlat, sunt impuse spre respectare reguli de igienă, atât pentru stilist, cât şi pentru client.”

Mai mult, mobilierul, echipamentele şi instrumentele de lucru din saloane sunt realizate de aşa natură încât să ofere confort şi siguranţă clientului şi stylistului pe întreaga durată a serviciului realizat.

„Plus că, saloanele noastre oferă servicii head to toe şi sunt aşezate în puncte cheie ale Bucureştiului. Clienţii GETT’S au fost „educaţi” în acest spirit, astfel încât cererea de servicii la domiciliu a fost foarte redusă.”

În al doilea rând, legislaţia din Romania autorizează locaţia şi nu serviciile, deci este interzisă prestarea serviciilor în afara spaţiilor autorizate ca fiind dedicate şi special amenajate.

„Începând încă din izolare am oferit clienţilor spre vânzare produsele profesionale cu care erau obişnuiţi, comunicând prin Social Media şi prin intermediul colegilor noştri; înainte de a avea activat shop-ul online.” Compania a lansat însă şi propriul magazin online - www.getts.shop. Mai mult, specialiştii GETT’S au ghidat clientele în realizarea serviciilor tehnice acasă, în izolare, prin tele-consultaţii.

„De asemenea, am oferit clientelor fidele posibilitatea de a achiziţiona abonamente preplătite de care să beneficieze, desigur, după redeschiderea saloanelor.”

Mediul online, spune Lucian Miess, ajută prin posibilităţile de promovare şi comunicare directă şi personalizată. Majoritatea clienţilor noi găsesc salonul în urma campaniilor online.

„Sondajul RoBeauty arată că în cazul saloanelor din Bucureşti, aproximativ 15-30% dintre programări vin din platforme online, din social media, din chat, email sau apeluri telefonice. Nu se folosesc sisteme automate de programări online.”

În cadrul GETT’S, există un modul de programări online finalizat de un an de zile, dar acesta nu a fost implementat din teama confuziilor potenţiale între serviciile tehnice de vopsire versus decolorare/ decapare.

„Preferăm ca aşteptările clienţilor să fie reale, în urma consultaţiei faţă în fată, cu stilistul. Vom introduce, totuşi, la serviciile de bărbaţi pentru că sunt mai simple.”

În cazul saloanelor de cosmetică, mediul online are acelaşi rol, de a atrage clienţi noi, dar şi de promovare a serviciilor şi produselor. Ponderea vânzărilor online din încasări a crescut aici de la 10% în 2018, la aproximativ 40% în 2020, în cazul jucătorilor care aveau deja shop online. 

Serviciile de înfrumuseţare reprezintă pulsul economiei, crede Lucian Miess. Pulsul se măreşte în perioadele de creştere economică şi se contractă în crize. Când oamenii merg la saloane, viaţa socială şi economia se mişcă. Când se opresc din a mai veni, sunt vremuri tulburi, incerte, iar oamenii nu mai cheltuie.

„Industria este însă ignorată de autorităţile române de 30 ani, este supra-reglementată şi împovărată dincolo de gradul de sustenabilitate. Suntem astăzi legaţi de Ordinele Ministerului Sănătăţii care ne obligă să devenim clinici medicale, cu linoleum medical pe jos, sală de aşteptare separată, iar salonul să fie plin de camere închise şi uşi. În loc să mergem în direcţia modernităţii, a open space-urilor, unde este toată lumea civilizată, noi suntem victimele unui sistem retrograd, care nu ştie de noi. Firmele corecte se luptă pentru sustenabilitate.”

Din 42.000 entităţi la sfârşitul 2019, doar 1% depăşeau pragul de plătitor de TVA, spune Lucian Miess. Piaţa nu joacă după reguli egale, echilibrate, ci este haos, lipsă de uniformitate. Este o lipsă acută de personal, şcolile formatoare profesionale sunt sub standarde.

„Nu este de mirare că o parte importantă a acestor entităţi aleg să rămână mici, să lucreze pe mai multe firme, să migreze către gri sau chiar negru. Ne trebuie o lege a domeniului, aşa cum există cam în 50% din ţările din UE, ne trebuie sistem redus de TVA, conform cu excepţiile acceptate deja de UE, pentru coafură, flexibilitatea raportărilor fiscale, a formelor de angajare pe PF sau PFA, de reglementare şi reprezentare.” Pentru aceste probleme a luat naştere ROBEAUTY, înfiinţată de GETT’S, Magic, El Studio, Chic Salon şi Chocolat şi care militează pentru îndreptarea industriei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO