Info

(P) Gruia Stoica : Implicarea Grampet în Polisano are potenţial, dar focusul rămâne pe feroviar. Este nevoie de un plan de ţară pentru transportul feroviar

(P) Gruia Stoica : Implicarea Grampet în Polisano are...

Autor: Publicitate

06.02.2017, 15:40 1760

Întrebare Investiţia în Polisano a surprins, pentru că este foarte diferită de afacerile din industria feroviară. Este un caz unic sau vor mai urma şi alte investiţii ?

Am decis să investim la Polisano pentru că este un nume pe piaţă, iar fabrica de oncologice cred că are potenţial. Este cumva o situaţie foarte bună: un startup promiţător cu un nume deja cunoscut în piaţă.  Aş mai adauga că mi se pare foarte bine că exista dorinţa de investiţii şi capital românesc care susţin afaceri româneşti, aşa cum este Polisano. Cred că este un lucru bun într-un moment de expasiune a capitalului străin, când sunt tot mai puţine afacerile româneşti şi când competiţia cu capitalul străin este dură.

Este foarte posibil sa mai fie astfel de investiţii mici în afaceri diferite ca profil de activitate, dar focusul rămâne în industria feroviară, zona în care am concentrat investiţiile. În 2014, Grampet Electroputere a produs împreună cu Caterpillar prima locomotivă românească după 24 de ani. În 2015, Electroputere şi Astra au pus pe şine tramvaiul Armonia care deja circulă în Timişoara. Anul acesta, Grampet Electroputere lansează un robot de manevră pentru tractarea de vagoane, un produs inovativ din punct de vedere tehnologic care funcţionează şi cu telecomandă, non poluant, uşor manevrabil. În România s-a distrus şi s-a pierdut mult din valoarea industriei grele, noi reuşim să producem şi să investim şi asta aduce plus valoare şi pentru industria românească, nu doar pentru grup. 

Întrebare Aţi mai încerca o dată să cumpăraţi CFR Marfă dacă ar exista ocazia ?

Nu ştiu, CFR este o companie cu mari probleme, care în ultimii 5 ani a ieşit an de an pe pierdere. Eu ca om de afaceri nu pot concepe cum poate funcţiona o companie în felul asta. Orice om de afaceri când iese pe pierdere ştie că trebuie să aducă bani de acasă ca să plătească angajaţii, chiria, utilităţile. La CFR este o minune: compania iese pe pierdere an de an, dar continuă să meargă înainte ca şi cum nimic nu s-ar întâmpla. Asta înseamnă că cineva dă bani ca această companie să funcţioneze, ori asta nu mai este afacere. Managementul de stat este depăşit de piaţă şi de vremuri şi spun asta fără nicio patimă. Având  experienţa conducerii unei companii private mari, ca Grup Feroviar Român ştiu ce eforturi uriaşe sunt necesare pentru a ţine o companie adaptată la realitatea pieţei; o companie de stat nu are nici pe departe capacitatea de reacţie şi de adaptare. 

Întrebare Cu toate problemele ei, mulţi spun că CFR este încă un nume foarte cunoscut. Nu credeţi că industria feroviară românească a fost distrusă. Mulţi spun că privaţii au crescut pe spatele CFR.

La CFR S.A. am plătit statului, ca privat, taxe de utilizare a infrastructurii, sute de milioane de lei. Da, CFR poate este un nume cunoscut pentru că a fost pe piaţă zeci de ani, singurul nume de companie din domeniul feroviar, dar o companie de stat, şi revin la problemele de la  CFR Marfă, nu are cum să performeze în aceste condiţii de piaţă foarte concurenţială. 

Cât despre firmele private, sunt firme şi firme. Au fost privaţi care au apărut peste noapte, s-au umflat ca baloanele şi tot ca baloanele s-au spart şi au dispărut. De 17 ani, grupul Grampet pune pe şinele României locomotive şi vagoane, în condiţiile în care industria feroviară românească a decăzut foarte mult după 1990 încoace.

Întrebare Dincolo de profitul pentru omul de afaceri, cu ce contribuie firmele din grup la economia locală?

Am făcut investiţii în tehnologie la Reva Simeria, la Electroputere VFU, la Reloc Craiova dar si la societatile din afara tarii.  Firmele pe care le-am creat sau pe care le-am cumparat şi-au consolidat reputaţia, GFR, Grampet-Electroputere VFU, Reva Simeria, Reloc, TVM , ITC sunt toate branduri locale şi naţionale.  

La Reva Simeria, în urma investiţiilor de milioane de euro în ultimii ani, fabrica a devenit primul reparator de vagoane din România care a obţinut certificarea Entity in Charge of Maintenance,  emisă de organismul de certificare elvetian Sconrail - este condiţia obligatorie pentru a activa pe piaţa UE.  La Reloc Craiova, când am cumpărat fabrica erau câteva zeci de angajaţi, acum sunt 700 de angajaţi şi fabrica este unul dintre cei mai importanţi angajatori din Craiova care a inceput productia de locomotive românesti după mult timp, în parteneriat cu Caterpillar. La Remar Paşcani, acum Grampet-Electroputere, când am cumpărat fabrica erau datorii de 20 de milioane de euro, primul lucru pe care l-am făcut a fost să achităm datoriile iar astazi sunt şi investitii  realizate de 35 milioane euro, ceea ce ne va permite în anul 2017 să prezentăm un DMU pur sânge românesc.

Investiţii, producţie, dezvoltare de vagoane şi locomotive asta înseamnă grupul de 17 ani de zile şi este un lucru care aduce plus valoare şi pentru comunităţile locale şi pentru industria românească. Datorită investiţiilor făcute avem o rată de defecte la producţia de vagoane de până în 2%, ceea ce înseamnă o garanţie a durabilităţii şi a costurilor reduse de reparaţie şi, in acelasi timp  cost mai redus de întreţinere pentru partenerii noştri. În România s-a pierdut industria feroviară, noi am investit în industrie, am creat locuri de muncă şi am dezvoltat proiecte şi produse care funcţionează, care se duc la export şi care aduc bani la bugetele locale şi la bugetul de stat. 

Întrebare Mai este industria feroviară o industrie a viitorului în România?

Industria feroviară este o industrie a viitorului, dar din păcate, în România statul nu vine cu un plan de susţinere şi de investiţii în infrastructură feroviară. S-a distrus foarte mult şi nu s-a construit nimic în loc. Asta este realitatea. Există multa critică şi multe lucruri nedrepte se spun şi nu vreau să le comentez. Las realitatea să vorbească. Când am pornit în domeniul feroviar am avut o viziune de dezvoltare regionala a grupului Grampet. Am realizat până acum acest plan, care înseamnă extinderea regională a grupului prin companiile care activează şi în Bulgaria, Bulgarian Railway Company, în Ungaria - Train Hungary, care în 2015 a obţinut licenţă de transport feroviar şi în Croaţia; în Germania-Eurorail, Austria- GP Cargo, Serbia, Moldova şi Ucraina. Am spus şi mai repet: am creat o coloană vertebrală de fier care se întinde de-a lungul Europei şi conectează Marea Nordului, la Marea Neagră şi Marea Adriatică. Grupul Grampet este un operator feroviar regional, care activează la nivel european şi asta este şi în câştigul României. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO