Info

(P) Angajamentul PepsiCo pentru sustenabilitate continuă cu lansarea ambalajelor rPET pentru Pepsi şi Mirinda

Silviu Popovici, Chief Executive Officer PepsiCo Europa

Silviu Popovici, Chief Executive Officer PepsiCo Europa

Autor: Publicitate

03.12.2020, 12:21 725

PepsiCo lansează în Europa, inclusiv în România, rPET, sticla obţinută din PET 100% reciclat, urmând să investească anual 16,4 milioane de RON pentru a face tranziţia către plasticul reciclat, ce are un cost mult mai ridicat, afirmă Silviu Popovici, Chief Executive Officer la PepsiCo Europa. Astfel în cursul anului 2021, întreg portofoliul Pepsi şi Mirinda va fi ambalat doar în rPET, după ce Lipton Ice Tea a făcut schimbarea la începutul acestui an.

“Viziunea noastră este de a construi o lume în care plasticul să nu mai ajungă niciodată deşeu lansarea de astăzi fiind în linie cu eforturile noastre din zona reciclării şi reutilizării ambalajelor.   Soluţia nu stă în eliminarea sticlelor din plastic, ci în crearea unui ecosistem în care acestea sunt colectate şi transformate din nou în sticle”, explică Silviu Popovici.

În România, PepsiCo va lucra cu companii locale precum Green Group, din domeniul reciclării PET. “Am introdus rPET pentru brandul Lipton Ice Tea şi am reuşit să asigurăm suficientă materie primă pentru a transforma şi ambalajele pentru brandurile Pepsi şi Mirinda din România în 2021”.

CEO-ul PepsiCo Europa crede că România are nevoie de o piaţă mai competitivă pentru plasticul reciclat. “Cu cât creşte rata de colectare şi calitatea reciclării deşeurilor cu atât plasticul reciclat devine tot mai disponibil”.

Pentru a asigura aprovizionarea cu material reciclat, PepsiCo susţine schemele de răspundere extinsă a producătorilor care contribuie la finanţarea colectării deşeurilor şi schemele de returnare a garanţiei, care, bine gestionate, pot conduce la o economie circulară a plasticului. “Pe baza exemplelor din alte ţări precum Germania şi Norvegia, introducerea schemelor de rambursare a garanţiei poate duce la o rată de colectare până la 97% din totalul de sticle”.

Angajamentul PepsiCo este de a construi o afacere pentru deceniile viitoare. Astfel, pe lângă reducerea cantităţii de plastic din ambalaje pentru combaterea schimbărilor climatice, la începutul acestui an, compania a anunţat intenţia de a trece la energie electrică obţinută 100% din surse regenerabile în toate fabricile până în 2022 şi de a atinge zero emisii poluante până în 2030.

“La nivel mondial, brandurile noastre ajung la peste 1 miliard de consumatori în fiecare zi, care se aşteaptă ca noi să fim responsabili şi sustenabili prin modul nostru de a face business. A face mai mult pentru mediu nu este ceva din categoria şi altele, ci este exact ceea ce consumatorul aşteaptă de la noi. Este suficient doar să urmărim ştirile sau să aruncăm o privire pe reţelele sociale pentru a vedea că interesul pentru sustenabilitate a atins noi cote, în ceea ce priveşte conştientizarea importanţei ei în societate”, explică Silviu Popovici.

De la sticlă la rPET

Astăzi majoritatea băuturilor răcoritoare din România sunt vândute în ambalaje din PET (87%) şi doar cantităţi mici sunt vândute în sticlă ce nu se poate returna şi în doze de aluminiu, dar ambalajele din industria băuturilor răcoritoare au o istorie interesantă, consideră Popovici.

”În copilărie, toate ambalajele erau returnate spre a fi refolosite sau reciclate, inclusiv sticlele de Pepsi. În rarele ocazii când găseam Pepsi, consumam produsul cu nerăbdare bucurându-mă de gustul uimitor şi returnam pe loc sticla în lada din plastic în care se distribuia. De acolo ajungea din nou la fabrică unde era spălată şi reintrodusă în circuit.

În ţară existau puncte de colectare pentru ambalaje în schimbul unei sume primite de consumator. A existat un prim sistem funcţional de economie circulară pentru sticlă, hârtie, metale”, îşi aminteşte Silviu Popovici.

Ambalajele din plastic au apărut în anii '90, iar societatea a trecut la o economie liniară, în care tot mai puţine erau reciclate şi multe erau aruncate sau ajungeau în mediu. “În timp ce ambalajele de unică folosinţă au devenit tot mai convenabile şi au condus la un nivel de trai mai bun, a apărut şi un preţ ce trebuie plătit dacă nu gestionăm corect acest stil de viaţă”.

Acum, în România, doar 40% din sticlele din plastic sunt colectate pentru reciclare. „Este nevoie să îmbunătăţim colectarea PET-urilor pentru a evita transformarea lor în deşeuri. Ambalajele PET au cea mai mică amprentă de carbon, deoarece energia necesară pentru fabricarea PET este mult mai mică decât cea necesară pentru sticlă sau aluminiu. Mă bucur să văd că în România suntem într-un proces avansat de definire a unor astfel de scheme de colectare”.

Impactul pandemiei COVID-19

Când pandemia a lovit Europa, principala preocupare a PepsiCo a fost siguranţa angajaţilor, a clienţilor dar şi a comunităţilor în care operează. “Încă de la început am simţit că trebuie să facem tot ce putem pentru a ajuta. În România am donat peste 2,14 milioane RON, către şase ONG-uri, astfel încât acestea să distribuie mese nutritive personalului medical şi copiilor din zonele defavorizate”, spune CEO-ul pe Europa.

De sprijinul PepsiCo au beneficiat şi clienţii din HoReCa care s-au confruntat cu dificultăţi pe fondul pandemiei. “I-am sprijinit oferind pentru mai bine de 1.000 dintre ei, webinarii de business management care să-i ajute să recupereze întârzierile apărute în timpul stării de urgenţă”.

În opinia lui Silviu Popovici, situaţia globală a creat un precedent unic PepsiCo reuşind trei lucruri: să demonstreze rezistenţă, să se adapteze rapid la noua realitate şi să facă lucrurile diferit. “Lanţurile noastre de producţie şi aprovizionare au funcţionat în continuare, am reuşit să punem în mişcare camioanele noastre peste graniţe şi am dezvoltat parteneriate şi mai strânse cu clienţii şi furnizorii noştri”.

La capitolul schimbări radicale Popovici notează modul în care PepsiCo a folosit tehnologiile digitate inovatoare, cum ar fi ochelarii Google pentru a putea lucra de la distanţă în fabrici. Tot la capitolul schimbări, strategiile şi parteneriatele în materie de marketing au fost adaptate la noile obiceiuri ale consumatorilor care petrec mult timp acasă.

“Niciunul dintre aceste lucruri nu ar fi fost posibile fără contribuţia uimitoare a colegilor noştri de pe întregul lanţ valoric de la aprovizionare, la echipa de vânzări şi, bineînţeles, la echipa din birouri”.

În ceea ce priveşte munca de acasă, în opinia lui Popovici aceasta vine cu beneficiul de a avea mai puţine maşini în trafic.

CEO-ul pe Europa al PepsiCo crede că toată experienţa acestui an ar trebui folosită şi în rezolvarea crizei pe care o aduce schimbarea climatică.

„Criza COVID-19 ne-a făcut să vedem cât de fragil poate fi sistemul nostru alimentar şi, deşi am ajuns să avem cel puṭin un vaccin pentru COVID-19, din păcate nu există vaccin pentru schimbările climatice. Planeta noastră se confruntă cu o criză ecologică, de la schimbările climatice şi până la deficitul de resurse”.

PepsiCo în România

PepsiCo este prezent pe piaţa din România din 1965 cu brandul emblematic Pepsi şi în timp a dezvoltat un business care valorează 370 de milioane euro, are 1.700 de angajaţi dintre care cei mai mulţi lucrează în producţie şi logistică şi oferă locuri de muncă indirecte pentru alte peste 13.600 de persoane.

“Pepsi este parte din istoria noastră din 1965 şi a fost perceput de consumatorii români ca un motiv de bucurie în acele vremuri dificile. În România în care am crescut, a primi o sticlă de Pepsi era ceva rar, ca un cadou de Crăciun. În ultimii 50 de ani, am creat o legătură puternică cu consumatorii noştri, iar această conexiune poate fi văzută în campania Pepsi Vintage. Această întoarcere în trecut – cu aceeaşi sticlă şi gustul inconfundabil – a fost atât de bine primită de consumatori, încât ne gândim să o includem în oferta noastră permanentă”.

PepsiCo şi-a extins prezenţa în România în 2004 odată cu achiziţionarea afacerii de snacks-uri. “Acest lucru a confirmat angajamentul nostru faţă de dezvoltarea societăţii româneşti, am creat locuri de muncă şi activităţi economice necesare pentru comunitate”.

România a devenit un centru important pentru regiune, cu fabrici care produc şi distribuie pe pieţele din apropiere. PepsiCo operează două fabrici, una în Dragomireşti, Ilfov, pentru portofoliul de băuturi răcoritoare: Pepsi, Mirinda, 7Up, Lipton Ice Tea şi Mountain Dew, şi alta în Popeşti-Leordeni pentru portofoliul de snacks-uri: Lay’s, Star, Doritos şi Krax Star. 

De asemenea, exportă anual un volum în valoare de 40 de milioane de euro în Grecia, Bosnia, Bulgaria, Serbia, Ucraina, Polonia, Bulgaria, Moldova şi Cipru.   

„Credem că România are personal competent şi produse agricole de înaltă calitate, ceea ce o face un centru ideal pentru producţie şi ne ajută să dezvoltăm o afacere regională solidă”.

Totodată, PepsiCo depune eforturi pentru a controla culturile pe care le foloseşte. “Suntem o afacere care se bazează pe agricultură, multe dintre produse începându-şi existenţa pe un teren agricol. Consumatorii sunt tot mai interesaţi cu privire la originea alimentelor şi vor să ştie unde şi cum sunt cultivate plantele din care provin. Aproape toate cele 50.000 de tone de cartofi pe care le folosim pentru a face snacks-urile din România provin de la fermieri locali, cu care lucrăm deja de mulţi ani”.

Parteneriatele cu fermierii români din comunităţi precum Covasna, Bacău, Braşov, Harghita asigură tot necesarul de cartofi pentru portofoliul din România. Prin programul Agricultură Durabilă, aceştia au acces la cartofi de înaltă calitate pentru însămânţat şi împrumuturi pentru investiţii în echipamente, astfel încât să se dezvolte şi să-şi crească veniturile folosind în acelaşi timp mai puţine resurse naturale.

CEO-ul pe Europa consideră că România este şi o sursă de oameni competenţi. “Îi angajăm pe cei mai buni absolvenţi şi apreciem că sunt bine pregătiţi. În ultimii trei ani, PepsiCo România a fost pe locul 1 ca Angajator de Top, ceea ce ne răsplăteşte eforturile de a dezvolta carierele angajaţilor noştri. Sunt bucuros să văd colegi români ce au fost promovaţi în roluri importante în companie. Bogdan Savin, Commercial  Senior Vice President şi Adrian Lăcătuş, Senior Commercial Director East Balkans, sunt doar două exemple ale exportului de oameni talentaţi în PepsiCo”, spune Silviu Popovici.

O altă consecinţă este faptul că proiectele echipei din România devin exemple de bune practici pentru colegii PepsiCo din alte ţări din Europa. Cel mai recent este “Pepsi Summer Program” creat special pentru a reface traficul în restaurante şi cafenele, afectat de restricţiile COVID-19. Această idee a fost dezvoltată de echipa din România şi este adoptată acum în întreaga Europă.

România este o piaţă deosebit de importantă deoarece continuă să fie una dintre pieţele cu cel mai rapid ritm de creştere din Europa. În ultimii zece ani PepsiCo a investit 1,4 miliarde RON în România în creşterea capacităţii de producţie şi construirea unui depozit automatizat de ultimă generaţie.

“Suntem foarte încrezători în România, în stabilitătea ei şi în perspectivele sale de dezvoltare. Vom accelera investiţiile în producţie, unde dorim să lansăm noi linii pentru chipsurile tortilla Doritos şi chipsurile Lay’s Baked cu conţinut redus de grăsimi saturate”.

Pe măsură ce sustenabilitatea devine prioritate, compania creşte investiţiile în agricultură durabilă şi în economie circulară, cu plastic 100% reciclat pentru ambalaje. “Bineînţeles, chiar dacă sustenabilitatea devine o însuşire esenţială a unui produs, consumatorii caută mărcile noastre şi pentru gustul şi aroma cu care s-au obişnuit dar şi pentru a se binedispune”, a spus Silviu Popovici.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO