Franta

Francezii veniti in Romania vad profiturile in afaceri doar pe termen lung

14.07.2005, 16:32 24

"Investitiile franceze in Romania sunt in primul rand un pariu pe termen lung", spune Herve Bolot, ambasadorul Frantei la Bucuresti. "Asta se vede din faptul ca suntem prezenti pe piata romaneasca cu investitori care au facut deja traditie, precum Renault, care a achizitionat Dacia, BRD in sectorul bancar, Carrefour, care se dezvolta din ce in ce mai mult in retail, Air France in transport aerian sau Lafarge in constructii", a adaugat Bolot.

In general, spune el, investitorii francezii au venit pe criterii bine stabilite; ei urmaresc in primul rand criterii financiare, ca randamentul pe termen lung al investitiei, dar si de ordin psihologic sau geopolitic. "Sa ne gandim, in primul rand, la apartenenta Romaniei la familia europeana, care a fost foarte puternic marcata acum cateva decenii. Acum este timpul ca aceasta tara sa revina in sanul Europei, iar investitorii sunt interesati de ea prin proprietatile intrinsece, cum ar fi pozitia geografica centrala", spune Bolot.

Valoarea investitiilor realizate de companiile franceze in Romania a atins la sfarsitul anului 2004 trei miliarde de euro, conform ambasadei franceze. Cifra reprezinta atat investitiile finantate local prin reinvestirea profiturilor, cat si prin credite contractate de la banci autohtone, dar si investitii recente ca ale grupurilor Gaz de France sau Saint Gobain.

"Daca as caracteriza investitiile franceze prin cateva cuvinte, atunci lucrurile stau in felul urmator: sunt investitii puternice, in sectoare cheie, si majoritatea vizeaza sa prinda radacini adanci in Romania. De altfel, atat eu, cat si predecesorii mei am incercat sa incurajam foarte mult viziunea pe termen lung".

Principalele investitii franceze sunt orientate catre sectorul bancar prin BRD, membra a grupului Societe Generale, catre cel automobilistic, prin Renault si reteaua de parteneri si furnizori din jurul sau, constructii - prin prezenta companiei Lafarge, zona de retail - Carrefour si Cora, sau telecomunicatii, prin Orange si Alcatel."

"Daca ar fi sa dau un sfat unei companii frantuzesti care vrea sa vina in Romania i-as spune sa vina cu o investitie structuranta. Asta inseamna investitie gen Renault, care atunci cand a cumparat Dacia a avut capacitatea de a reduce numarul de angajati de la 28.000 la 12.000 pentru ca acum, prin totalul furnizorilor si partenerilor constructorului, in sistem sa fie angrenati peste 30.000 de lucratori", afirma Bolot.

De asemenea, ambasadorul francez considera ca randamentele imediate nu ar trebui sa fie principalul scop al investitorilor.

"De exemplu, sunt foarte multe alte domenii in care viziunea in timp conteaza enorm. Daca te duci intr-un satuc si inchei un contract pentru utilitati legate de apa sau de mediu, contractul respectiv se incheie pe 25-30 de ani. Mai mult, daca guvernul a reusit sa introduca o cota unica de impozitare in urma careia se va aduce la suprafata o mare parte din economia subterana, asta nu inseamna ca a doua zi cineva a iesit din pamant, agitand un steag rosu. Toate lucrurile bune se intampla in timp."

Pe de alta parte, riscurile unei investitii sunt de mai multe feluri, spune ambasadorul.

"Trebuie mentionate aici cele mai importante aspecte: riscul pedagogic si aspectul integrativ al unei afaceri. Iti trebuie pedagogie ca sa inveti piata cu oferta ta, sa o obisnuiesti cu noutatea. Majoritatea companiilor franceze din Romania au adoptat si tactica managementului integrativ, prin care conducerea firmei este incredintata cadrelor autohtone. Intr-adevar, rata integrarii managementului este foarte crescuta, cum ar fi la Alcatel, ceea ce reprezinta un semnal forte si promitator legat de intentiile firmei."

"In orice caz, cand vad Romania de acum ma gandesc la Spania de acum 25 de ani, cand o multime de investitori francezi au mers acolo si nu a regretat nimeni dupa aceea, desi la inceput toti se temeau sa demareze o afacere", spune Bolot.

Totusi, Romania beneficiaza in Europa Centrala si de Est de o pozitie strategica si, in plus, de un capital de simpatie din partea Frantei datorat proximitatii culturale. "Romania este o adevarata platforma regionala. E o situatie de tip win-win, pentru ca daca afacerile se dezvolta local, cresc exporturile si importurile, deci se intensifica relatiile cu partenerii comerciali."

Relatiile comerciale dintre Romania si Franta s-au intensificat anul trecut, exporturile Romaniei catre piata franceza fiind cu 40% mai mari, in timp ce livrarile Frantei catre piata autohtona au crescut cu 29%.

"Dau din nou exemplul Renault, care este cel mai mare investitor francez din Romania, sau al BRD, care e o investitie vizibila in alt mod, dar ambele sunt diversificate si atrag, la randul lor, alte investitii. Pot spune ca investitorii francezi au vant bun, daca romanii sufla din directia acestui vant", spune Bolot.

"Ca sa atraga investitori, mediul de afaceri romanesc trebuie sa depaseasca doua probleme: pe de o parte sa desteleneasca sistemul administrativ, iar pe de alta parte sa aiba o deschidere si o transparenta mai mari".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO