Potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS), dar şi pe baza estimărilor jucătorilor din piaţă, anul trecut în România s-au consumat circa 5,8-6 milioane de tone de carburanţi, piaţa înregistrând o uşoară creştere faţă de volumele înregistrate în 2010. Din acest total, 70% din vânzări au fost realizate pe segmentul de retail. Aproape toată benzina consumată în România a fost comercializată în segmentul de retail. Astfel, posesorii de maşini au cumpărat în 2011 peste 1,3 milioane de tone de benzină. În ceea ce priveşte consumul de motorină pe segmentul de retail, acesta s-a ridicat la 2,6-2,8 milioane de tone. Pornind de la cotaţiile internaţionale înregistrate de produsele petroliere anul trecut, în total românii au dat pe benzină şi motorină aproape 3,2 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF.
Aceasta este una dintre cele mai importante piaţe non-alimentare spre care se îndreaptă veniturile românilor. În contextul în care în total masa salarială netă se ridică la circa 17,5 miliarde de euro, iar valoarea pensiilor plătite a fost de circa 10-11 miliarde de euro, rezultă că mai bine de 10% din tot ceea ce au câştigat anul trecut românii s-au vărsat în contul companiilor petroliere.
Cei mai mari jucători din acest domeniu sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil România şi MOL România. Potrivit informaţiilor disponibile, anul trecut litrul de motorină s-a scumpit cu 25%, iar cel de benzină cu 22%. În ciuda acestei creşteri semnificative, atât datele INS, cât şi estimările jucătorilor din domeniu arată că anul trecut piaţa a crescut uşor, cu 1,5%, carburanţii nefiind o cotegorie de cheltuială la care românii sunt dispuşi să renunţe uşor.
Ratele sunt cele mai importante
Însă piaţa non-alimentară spre care se duce cea mai mare parte din câştigurile românilor dintr-un an este cea reprezentată de ratele la bănci. Potrivit informaţiilor disponibile, anul trecut românii au avut de dat înapoi la instituţiile financiare sume cuprinse între 4 şi 5 miliarde de euro. Astfel, aproape 18% din salariile şi pensiile de anul trecut, a căror valoare cumulată a fost de circa 28 de miliarde de euro, au mers în conturile bancherilor. În total, circa 3,5 milioane de români au azi o rată de plătit pentru un credit luat.
O altă categorie pe care se duc sume importante din câştigurile românilor este reprezentată de cheltuielile cu alcoolul. În total, anul trecut românii au cumpărat alcool în valoare de 2,5 miliarde de euro, băutura cu cel mai semnificativ aport în această sumă fiind berea, produs pentru care românii au scos din buzunare circa 1,7 miliarde de euro.
Printre primii la bere
România se află în topul ţărilor cu cel mai mare consum de bere la PET alături de alte state din Europa Centrală şi de Est precum Bulgaria.
În cazul României, unul dintre principalii factori care au contribuit la o creştere puternică a consumului de bere la PET a fost consumul casnic. În România doar 25% din vânzările de bere se realizează în HoReCa, iar restul din retail.
La polul opus, în state precum Irlanda, Portugalia, Spania şi Grecia ponderea consumului în HoReCa depăşeşte 50, chiar 60%.
În pofida scăderilor faţă de perioada de boom, România rămâne în top zece băutori de bere din UE. Cu un consum anual per capita de 89 de litri, România se situează pe poziţia a şaptea (aceeaşi poziţie pe care o deţinea şi în 2008), fiind devansată de ţări cu tradiţie precum Cehia (144 l), Germania, Austria, Norvegia, Irlanda şi Lituania.
Telefonul şi ţigările, peste 2 miliarde de euro
O altă cheltuială spre care se îndreaptă o bună parte din câştigurile românilor este telefonia. Potrivit informaţiilor disponibile, această categorie acaparează anual circa 1,3 miliarde de euro din câştigurile românilor.
În medie, fiecare utilizator persoană fizică de telefonie mobilă plăteşte lunar circa 6 euro, în România fiind active 20 de milioane de cartele sim de telefonie mobilă.
Pe ultimul loc în topul cheltuielilor non-alimentare făcute de români se situează ţigările.
În România sunt circa 4,8 milioane de fumători care dau anual pe pachetele de ţigări circa un miliard de euro. Astfel, într-un an românii dau 13 miliarde de euro pe rate, carburanţi, alcool, telefon şi ţigări, în contextul în care salariile nete şi pensiile au o valoare cumulată de circa 28 de miliarde de euro. Restul banilor se duce pe alimente, utilităţi, haine sau educaţie.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels