Femei în business

Proiect ZF/Vodafone. Femei în Business. Violeta Ciurel, profesor ASEBUSS: Avem nevoie de cote obligatorii pentru femeile din consiliile de administraţie, pentru că trendul de promovare a femeilor este foarte lent în ţările în care nu există aceste cote

02.01.2022, 12:51 Autor: Ramona Cornea

„Dacă mergem numai pe aşa-zisa autoreglementare, dorinţă sau declaraţii de intenţie, lucrurile nu se mişcă şi asta se vede în orice domeniu.“

Violeta Ciurel, profesor în cadrul şcolii de afaceri ASEBUSS, este de părere că în unele state ar trebui impusă o cotă obligatorie de femei în consiliile de administraţie ale companiilor, având în vedere că trendul de promovare a femeilor este foarte lent în ţările unde o astfel de cotă nu este instituită.

„Principial, eu sunt împotriva acestui lucru pentru că nu îmi place ideea de a pune cote, nu trebuie să vedem niciun fel de favoritisme sau discriminare pozitivă, important este să pui cei mai competenţi oameni. Dar având în vedere că observăm că acest trend de promovare a femeilor este foarte lent în ţările în care nu există aceste cote, iar faptul că în alte ţări accelerarea a fost vizibilă, cred că este singura soluţie. Dacă mergem numai pe aşa-zisa autoreglementare, dorinţă sau declaraţii de intenţie, lucrurile nu se mişcă şi asta se vede în orice domeniu“, a declarat Violeta Ciurel în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

Mai mult, ea spune că a avut ocazia să lucreze pentru European & International Affairs, unde se ocupa de partea de legislaţie şi conectarea cu Comisia Europeană pe diverse componente legislative, iar acolo a observat că autoreglementarea nu se întâmplă în ceea ce priveşte această temă.

„Atâta vreme cât nu vii cu nişte lucruri foarte clare, cu deadline-uri clare şi eventual cu sancţiuni în acest fel, lucrurile nu se mişcă. În Norvegia, atunci când s-au înfiinţat cotele de 40% să fie femei în consiliile lor de administraţie, dacă nu se îndeplinea acest procent în termenul menţionat în lege, pedeapsa nu era alta decât de listare a companiei, nu poate fi nimic mai dramatic decât atât şi atunci sigur că lucrurile s-au mişcat mult mai repede. Poate că este foarte mult o asemenea condiţie impusă, dar a dat rezultate. De asemenea, alte ţări au luat exemplul Norvegiei, în Franţa, în Belgia, în Spania sunt asemenea cote şi lucrurile s-au mişcat“, a detaliat profesorul ASEBUSS.

Violeta Ciurel are peste 25 de ani de experienţă internaţională în management în industria asigurărilor. A fost CEO în companii de asigurare din România şi Portugalia, a deţinut roluri regionale şi globale importante în cadrul grupurilor ING şi AXA, iar în paralel a fost profesor la ASE Bucureşti.

Absolventă a Facultăţii de Comerţ şi a unui doctorat în economie la ASE, a urmat diverse programe de educaţie în leadership în cadrul unor şcoli internaţionale de renume printre care Harvard Business School. În prezent, ea predă la şcoala de afaceri ASEBUSS şi are alte colaborări în domeniul asigurărilor.

„Am început în asigurări prin activitatea mea didactică în cadrul Academiei de Studii Economice la catedra de relaţii economice internaţionale unde am început să predau câteva cursuri, unul de cooperare economică internaţională şi altul de transporturi, expediţii şi asigurări internaţionale şi domeniul acesta al asigurărilor mi s-a părut extrem de interesant şi de complex. (...) Între timp am avut o colaborare cu Asociaţia Profesională a Asigurătorilor (UNSAR) începând cu 1995 şi mai interesant mi s-a părut acest domeniu nu numai din punct de vedere al teoriei şi al predării, dar şi din punct de vedere practic şi ulterior când grupul olandez NN a venit în România mi-a oferit poziţie de director de marketing şi training pentru vânzări pe care am luat-o, am acceptat-o şi de acolo a început parcursul meu în domeniul business-ului“, a povestit Violeta Ciurel despre parcursul său profesional.

Ea spune că studiile pe care le-a făcut la şcolile de business i-au fost de mare folos în business.

„Lucrurile în business se schimba foarte rapid şi trebuie să ţii pasul cu ele dacă vrei să evoluezi. Mai mult decât atât, nu poţi să coordonezi sau să conduci o companie, o organizaţie dacă nu eşti tu cel care înţelegi ceea ce se întâmplă în lume şi cum poţi să devii proactiv şi cum să poţi să anticipezi tendinţele pieţei, inovaţia, tehnologia, cum poţi să implementezi ultimele dezvoltări, să descoperiri în businessul pe care îl conduci, acest lucru are foarte mare influenţă asupra angajaţilor şi asupra clienţilor. Nu putem să vorbim despre un business fară să ne concentrăm pe client. În ziua de astăzi, dacă te limitezi doar la ce ai învăţat în facultate este total insuficient, adică ieşi afară din business în termen foarte scurt.“

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, ce oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

 

 

Ce a mai spus Violeta Ciurel, profesor în cadrul şcolii de afaceri ASEBUSS, la emisiunea Femei în Business:

Cum aţi reuşit să îmbinaţi atât de mult timp viaţa de femeie în business la nivel de top cu viaţa de profesor la ASE?

„Foarte bine. M-a ajutat foarte mult activitatea didactică atunci când am început să lucrez la compania de asigurări la NN. În primul rând că pe cei mai buni studenţi ai mei, cei pe care i-am avut şi la lucrarea de diplomă,  i-am recrutat la companie şi au fost extraordinar de buni şi serioşi. Nu am avut nici cea mai mică dezamăgire de la nici unul dintre ei şi mi-am continuat această activitate, până când în 2004 am plecat în Olanda, în acea perioadă am mai şi îndrumat doctorate vreo câţiva ani până am plecat şi sigur că am întrerupt ativitatea didactică cât am fost în străinătate, dar acum revin la activitatea de predare şi mă încântă foarte mult, mă încarcă energetic foarte tare.“

Cum vedeţi evoluţia industriei asigurărilor şi cum putem să evităm falimente precum City Insurance?

„Este un subiect foarte important şi la ordinea zilei în piaţă, unul care a creat un cutremur mare şi, din păcate, nu este primul. Cred că din situaţiile anterioare ar fi trebuit mai multe lecţii învăţate şi ar fi trebuit să existe o atitudine mult mai serioasă şi mai temeinică în prevenirea unor situaţii de acest gen. Asemenea situaţii sunt de nedeorit în orice piaţă, nu aduc nimic bun şi slăbesc încrederea clienţilor în industria asigurărilor. Asigurările, ca şi domeniul bancar, sunt de fapt domenii care au absolută nevoie de încrederea clienţilor pentru a se dezvolta. Cred că acum este foarte importat că toată industria asigurărilor, toate companiile, precum şi distribuitorii să se străduiască prin eforturi mult mai mari să reinstituie această încredere şi să o crească.“

Sunt discriminate sau nu femeile în business în România?

„Eu cred că nu sunt discriminate. România stă mai bine decât alte ţări, dar nu suficient de bine. Dacă ne uităm în ultimul studiu pe care l-au făcut cei de la revista Forbes 500, în momentul de faţă în SUA din top 500 de companii S&P 500 41 de femei reprezentând sub 8% sunt femei în poziţii de CEO. Procentul a mai crescut. Europa stă puţin mai bine, dar sigur sunt diferenţe între ţări. Ceea ce mi se pare foarte important este că aşa cum în alte ţări în Europa s-au luat anumite măsuri legislative pentru a obliga într-un anumit interval de timp să se ajungă la un anumit procent de femei în consiliul de administraţie, cred că acest lucru a ajutat foarte mult pentru accelerarea procesului de promovare a femeilor. În România stăm mai bine, dar încă spuneam că este mult loc de dezvoltare. Cred că la noi contează foarte mult şi faptul că în România femeile au muncit dintotdeauna sau cel puţin de când îmi aduc eu aminte de la părinţii mei şi de la generaţia mea şi eu nu am simţit personal niciodată o discriminare în acest sens nici în România, nici în străinătate, în niciunul din joburile pe care le-am avut de a lungul cariereri mele.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone