Femei în business

Proiect ZF/Vodafone. Femei în business. Natalia Chiriţescu,Director, Medium & Large Enterprises, Vodafone Business: Tehnologia ne eliberează de activităţi care nu ne aduc neapărat valoare. Inovaţia digitală abia începe

24.11.2021, 00:06 Autor: Ramona Cornea

„Începând din 2020, odată cu pandemia, am văzut cu toţii că doar datorită tehnologiei viaţa a putut merge înainte. De la educaţia online, la posibilitatea de a consulta un medic online de acasă, tehnologia ne permite să ne bucurăm mai mult de viaţă.“

Natalia Chiriţescu, Natalia Chiriţescu, director, Medium & Large Enterprises în cadrul Vodafone Business, afirmă că pandemia a dovedit că tehnologia ajută oamenii să se eli­bereze de activităţi care nu au multă va­loare şi a dat elevilor o şansă la educaţie şi angajaţilor şansa de a lucra de acasă.

„Începând din 2020, odată cu pandemia, am văzut cu toţii că doar datorită tehnologiei viaţa a putut merge înainte. De la educaţia online, la posibilitatea de a consulta un medic online de acasă, tehnologia ne permite să ne bucuram mai mult de viaţă. (...) Cred că tehnologia ne eliberează de activităţi care nu ne aduc neapărat valoare. Pe de altă parte, cred că tehnologia este o şansă pentru cei din regiuni geografice sau economice defavorizate care, datorită acestui acces la informaţie, au şansa la o educaţie sau au şansa să lucreze la distanţă şi să îşi pună în valoare competenţele într-o piaţă care poate este pe cealaltă parte a globului şi care le permite să câştige mai mult decât ar putea într-un mic oraş de provincie“, a declarat Natalia Chiriţescu în cadrul în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.  

Natalia Chiriţescu este absolventă a Facultăţii de Matematică şi Informatică din cadrul Universităţii din Bucureşti, iar în 2005 a absolvit şi cursurile programului de MBA al şcolii de afaceri franceze INSEAD. În prezent se ocupă de segmentul companiilor medii şi mari în cadrul Vodafone Business, unde este director al diviziei medium and large enterprises. De-a lungul carierei, ea a avut mai multe roluri în zonele de tehnologie, financiar, transformare strategică, vânzări de soluţii de comunicaţii şi tehnologie pentru clienţii globali sau strategici ai Vodafone.

În ceea ce priveşte evoluţia tehnologiei, Natalia Chiriţescu crede că noi suntem într-o fază în care mai degrabă digitizăm, adică luăm modele de viaţă, modele de business care existau înainte şi în offline şi le ducem în online.

”Cred că inovaţia cu adevărat digitală de abia acum începe să apară şi începem să vedem astfel de modele de business care înainte nu existau. Abia acum începem să vedem ce poate să facă inteligenţa artificială. Tehnologia există de zeci de ani, conceptele, algoritmii de inteligenţă artificială cred că sunt aceiaşi, însă de abia acum a apărut pe de o parte puterea de procesare şi pe partea cealaltă au apărut suficient de multe date, acest big data, care să le permită acestor algoritmi de inteligenţă artificiala să înveţe, să asocieze inputul cu outputul şi să îşi calibreze inteligenţa astfel încât să poată să facă o evaluare a unei radiografii pentru a detecta posibilele tumori, spre exemplu, sau să analizeze un contract pentru a identifica posibilele riscuri. (...) Cred că în următorii ani vom vedea şi mai mari schimbări permise de tehnologie decât ce am văzut până acum”, a explicat ea.

Despre evoluţia pieţei de IT&C în Romania, Natalia Chiriţescu este de părere că până acum creşterea a adusă fost foarte mult şi a fost împinsă şi de firmele din domeniu care au venit în România cu centre de servicii sau cu centre de dezvoltare şi care au dus la această creştere a industriei şi au condus şi la creşterea economică. Mai mult, ea spune că se aşteaptă să vadă din ce în ce mai multe firme în domeniul asta cu concepte şi produse inovatoare, viitori unicorni.

”Cred că va apărea această noua sursă de dezvoltare mai degrabă organică care va aduce o creştere accelerata. Că să încurajăm aceşti antreprenori să rămână în România sunt necesare mai multe lucruri, este necesară simplificarea, digitalizarea proceselor administrativ-publice, este important să păstram facilităţile fiscale pe care le avem pentru această industrie pentru că ea creşte accelerat în toată lumea şi avem nevoie să încurajăm programatorii să rămână în ţară. Pe lângă asta, cred că industria va continua să crească în Romania şi prin exploatarea acestor surse de finanţare, a direcţiei de digitalizare din PNRR, este important să nu mai întârziem şi să facem uşoară accesarea acestor fonduri, dar eu sper că se va întâmpla, iar în următorii ani vom vedea o creştere accelerată.”

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, ce oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

 

Ce a mai spus Natalia Chiriţescu, director Corporate & High Corporate în cadrul Vodafone România, în cadrul emisiunii Femei în Business:

Ce presupune mai exact rolul dvs. actual?

”Conduc o echipă care oferă soluţii pentru firmă care oferă tehnologia necesară pentru a face firmele mai solide, mai reziliente, mai pregătite pentru viitor, mai profitabile. Tehnologia ne permite să creştem împreună şi, în felul asta, să avem o creştere sustenabilă economică în România. Foarte concret, noi ducem tehnologia către firme, fac asta prin intermediul sutelor de responsabili de cont, account manageri, care acum au devenit mai degrabă consultanţi de digitalizare pentru clienţii cu care lucrează.”

Aţi avut vreodată dificultăţi în business sau de relaţionare cu colegii de la şcoală din cauza faptului că sunteţi femeie?

”Nu. Aş putea spune că din contră am fost poate avantajată, mai ales atunci lucrezi într-un mediu hightech. În România nu se vede această polarizare, dar atunci când lucram în Europa de Vest sau în America de Nord mediul tehnologiei era mai degrabă un mediu tipic masculin. Spuneam că am fost mai degrabă avantajată pentru că atunci când eşti femeie în acest mediu tipic masculin respectul pe care îl primeşti este mult mai mare. Am trecut uneori prin niste situaţii amuzante: cred că eram în Franţa într-o întâlnire cu un client unde toţi ceilalţi erau bărbaţi şi mi s-a cerut să iau notiţe, era evident asumpţia că eu sunt asistenta cuiva de acolo. Dar a fost suficient să încep să vorbesc şi lucrurile s-au clarificat rapid şi pe de o parte cel care mi-a cerut să iau notiţe şi-a cerut scuze, iar din momentul acela totul a fost foarte natural şi am colaborat ca şi cum nu ar fi existat acel moment.”

A crescut sau a scăzut numărul de întâlniri realizate de oamenii de vânzări în pandemie? S-au modificat ţintele oamenilor de vânzări?

”Pot să spun cu siguranţă că numărul de întâlniri a crescut pentru că de fapt cererea pentru tehnologie a crescut. Până în 2020 toate firmele aveau în plan să îşi digitalizeze activităţile, să îşi ducă datele în cloud, să îşi structureze informaţia. Dar erau nişte planuri pe 3-5 ani, acolo unde erau nişte planuri la nivel de intenţie. Anul 2020 ne-a făcut să punem aceste planuri în execuţie rapid şi, odată ce asta s-au întâmplat, firmele au descoperit beneficiul tehnologiei şi au început să îşi imagineze alte aplicaţii ale tehnologiei pentru a îşi face afacerile mai rezilienţe sau mai profitabile. În consecinţă, numărul întâlnirilor a crescut. Felul în care facem aceste întâlniri este diferit, într-adevăr.  A fost o perioadă în 2020 în care cea mai mare parte a întâlnirilor a fost online, acum folosim un model hibrid unde avem întâlniri în persoană, cu respectarea tuturor măsurilor de siguranţă, pentru că este foarte adevărat că nimic nu poate înlocui apropierea pentru crearea unei conexiuni umane.”

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone