Femei în business

Proiect ZF/Vodafone. Femei în business. Cristina Chiriac, preşedinte, CONAF: Antreprenorii sunt cei care construiesc viitorul. 40% dintre firmele din România au acţionari sau asociaţi femei. Cea mai dură lecţie pe care am învăţat-o în antreprenoriat a fost aceea de a accepta că există şi concurenţă neloială

10.11.2021, 00:07 Autor: Ramona Cornea

Antreprenorii sunt cei care construiesc viitorul, iar pen­tru a reuşi în antrepre­no­riat ai nevoie de curaj şi de perseverenţă, este de părere Cristina Chiriac, preşedintele Con­fe­deraţiei Naţionale pentru Antre­prenoriat Feminin (CONAF).

„Atunci când visul tău este atractiv, oamenii nu se mai gândesc neapărat dacă eşti femeie sau bărbat. De aceea şi vedeţi procentul acesta frumos de aproape 40% femei implicate în antreprenoriat, pentru că acolo ai libertate, ai curaj, poţi să dai dovadă de perseverenţă poţi să îţi alegi clienţii şi furnizorii. Nu te obligă nimeni să te ra­por­tezi la nivel naţional şi poţi să activezi la ni­vel european sau chiar mondial şi atunci lu­crurile se schimbă într-un mod foarte alert şi frumos“, a declarat Cristina Chiriac în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

Cristina Chiriac este doctor în econo­mie şi are o vastă expertiză în management, do­bân­dită atât în sectorul adminstrativ, cât şi în cel privat.

Preşedintele CONAF este specializată în finanţe-bănci, burse de valori şi asigurări, este evaluator, consultant şi auditor financiar, practician în insolvenţă, mediator şi arbitru international în mediere.

„A venit natural să înfiinţăm Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin pentru că, din punctul meu de vedere, antreprenorul trebuie să fie întotdeauna cu un pas înainte. Aş putea să mă aventurez şi să spun că noi suntem cei care construim viitorul. M-am uitat ce se întâmplă în celelalte ţări, am cules tot ceea ce însemnă trend în antreprenoriat şi am spus hai să inversăm topicul acela cu care românii sunt obişnuiţi, adică să fie codaşi. Astăzi îţi spun că România se află în top 10 mondial în ceea ce priveşte susţinerea antreprenoriatului feminin“, a detaliat Cristina Chiriac.

Conform unui clasament citat de preşedintele CONAF, antreprenoarele au o pondere de circa 39% în structura asociativă privată din România.

„Clasamentul este făcut de MasterCard. An de an, ei fac o evaluare în ceea ce priveşte implicarea femeilor în economie şi lucrul acesta denotă că femeile au o pondere în jur de 38,9% în tot ceea ce înseamnă structura asociativă privată în România. Din acest punct de vedere suntem în top 10, din alte puncte de vedere nu suntem atât de prezente în ceea ce priveşte rolul nostru, ca funcţii deţinute. Practic, avem o pondere de 13%. Germania sau Italia care au o pondere mult mai mare a femeilor cu funcţii de conducere, dar facem progrese“, explică ea.

În ceea ce priveşte cea mai dură lecţie pe care a învăţat-o în antreprenoriat, Cristina Chiriac vorbeşte despre concurenţa neloială de pe piaţă.

„Mi-a fost foarte greu să cred că există o junglă pentru că aşa se întâmplă în antreprenoriat şi cred că cel mai greu lucru pe care ar trebui să-l învăţ a fost să accept că există şi concurenţă neloială. De aici pornesc extrem de multe, dar acesta a fost lucrul cu care m-am confruntat pentru că, având foarte multe contacte în exterior şi făcând business foarte mult în afara graniţelor României, lucrurile acolo se percep altfel şi există un fel de gentleman care în România încă nu a ajuns să funcţioneze la nivelul la care eu mi-aş dori să funcţioneze“, spune ea.

 

Ce a mai spus Cristina Chiriac, preşedintele CONAF, în cadrul emisiunii Femei în Business:

Cea mai mare eroare pe care aţi făcut-o?

A fost să aplic principiul oferta cea mai bună este oferta cu preţul cel mai mic şi m-a costat atât din punct de vedere financiar, cât şi din punctul de vedere al timpului pierdut pe care mulţi antreprenori fac greşeala să nu îl cuantifice. Abia când am înţeles că nu preţul este cel care dictează calitatea unui produs sau a unui serviciu, ci randamentul pe care acel produs sau serviciu îl aduce în compania ta, abia atunci am înţeles că acesta este un principiu greşit pe care eu cel puţin în antreprenoriat nu trebuie să îl mai folosesc niciodată.

În ce măsură v-a afectat pandemia?

Foarte mult, mă refer la activitatea economică pe care o desfăşor în cadrul companiei Flori de Ie. În primul rând, în 2020, când s-a decretat starea de urgenţă, a fost o îngheţare a tuturor comenzilor timp de trei luni de zile, activitatea economică a fost paralizată. (...) Anul 2020 s-a soldat cu pierderi destul de semnificative, inclusiv în 2021 putem să spunem că am ajuns  la nivelul anului 2019 la vânzări, am îngheţat tot ceea ce înseamnă expoziţii. Sperăm ca în 2022 să reuşim să reluăm această activitate.

Care sunt planurile de viitor pentru CONAF?

Ca obiective pentru 2022 avem două priorităţi: educaţia, pentru că de acolo porneşte totul şi ne-am implicat foarte mult începând din 2020 în acest segment, precum şi susţinerea tuturor femeilor care îşi doresc să intre în antreprenoriat ca să-şi dezvolte o carieră. Mai presus de toate acestea, ne dorim să avem reprezentativitate. Lucrul acesta presupune 7% din totalul angajaţilor, mai avem ceva de muncă, dar nu mă descurajez, suntem doar la nivel de existenţă de trei ani de zile. În consecinţă, sunt adepta lucrului făcut treptat, cu bune intenţii pentru că îmi doresc să fim un exemplu nu doar pentru România, dar şi pentru celelalte ţări membre ale Uniunii Europene.


Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, ce oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone