Femei în business

Proiect ZF/Vodafone. Femei în Business. Aliz Kosza, business mentor: În perioada asta s-au văzut cu adevărat aptitudinile de leadership. Cei care au avut aceaste abilităţi de lider au reuşit să gestioneze mult mai bine situaţia

31.12.2021, 16:35 Autor: Ramona Cornea

Aliz Kosza, business mentor cu experienţă vastă în 17 industrii diferite, afirmă că antreprenorii care au avut abilităţi de lider în această perioadă dificilă pentru mediul de afaceri local au fost cei care au reuşit să gestioneze mai bine această situaţie.

”Sunt câteva mituri în rândul antreprenorilor, aceste mituri sunt o piedică uriaşă, de nesurmontat în activitatea lor şi evident că provocările sunt mai materiale, mai concrete, mai palpabile, cum ar fi partea de cashflow, creşterea preţurilor la nivel global la toate materiile prime, criza transporturilor, mai ales din zona Asiei, creşterea costurilor la utilităţi. Au foarte multe provocări şi în perioada asta s-au văzut cu adevărat aptitudinile de leadership. Cei care au avut aceasta sămânţă de lider au reuşit să gestioneze cu mult mai bine situaţia, în special prin rezilienţă şi comunicare”, a declarat Aliz Kosza în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

Aliz Kosza a lucrat în 17 industrii diferite, în care de patru ori a fost CEO. De-a lungul timpului a condus companii de top precum Orkla Foods România, MOL România sau Fabryo Corporation şi a contribuit la modelarea şi inovarea altor companii din industrie variate.

Ea spune că pandemia nu i-a afectat foarte mult business-ul, ba chiar anul 2020 a fost cel cu cele mai mari încasări de când este mentor.

”Pandemia m-a afectat pentru că am renunţat la conferinţele offline, conceptul meu suflet în business unde pot prezenta şi putem transfera acest knowhow. Online nu am prea ţinut, chiar nu am ţinut deloc, am acceptat foarte puţine invitaţii pentru că nu mi s-a potrivit să transfer acest knowhow, nu puteam să simt audienţa şi mai degrabă m-am retras doi ani din conferinţe, dar am avut proiecte şi pot să spun că 2020 a fost anul meu, nu ştiu dacă spune multe pentru că eu nu fac pentru bani ceea ce fac, pentru că nu mai sunt în etapa respectivă a vieţii. Nu fac lucrurile gratis, dar nici drive-ul pentru bani nu există. Am avut cele mai mari încasări în 2020 de când sunt mentor. Adică aşa s-a întâmplat. Am avut şi eu un proiect international BERD, acolo sunt consultant şi pe intern şi pe extern”, a explicat Aliz Kosza.

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, ce oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

Ce a mai spus Aliz Kosza, business mentor, la emisiunea Femei în Business:

Dacă ar fi să introduceţi o materie în sistemul de învăţământ, care ar fi aceasta?

”O materie ar fi obligatorie din punctul meu de vedere în orice sistem, mai ales în universităţi,  ar fi comunicarea. Oamenii ies cu diverse profesii şi aici pot să facă referire la medici. Sunt atât de mulţi medici atât de buni şi nu stiu să comunice. Empatia nu se poate învaţă, dar comunicarea se poate învaţă. Comunicarea este absolut necesara în relaţiile interumane. Comunicarea corectă şi eficientă. Şi asta ar fi cred că obligatorie peste tot, în orice domeniu, nu contează că este inginer sau altceva. Şi aş introduce noţiuni minime de antreprenoriat pentru că oamenii ajung, chiar am discutat odată cu un prieten, am spus că aş face o şcoală unde să primească fiecare înainte de un startup un paşaport de antreprenor cu care să se prezinte la Camera de Comerţ să îşi facă firmă. Trebuie să ai noţiuni de bază, minime, măcar să ştii dacă sari etapele să ştii că le sari conştient şi în cunoştinţă de cauză. Deci cam astea ar fi.”

Dacă aţi fi premier, care ar fi primele măsuri pe care le-aţi lua şi de ce?

”Eu, personal, daca ar fi să fiu premier mâine, mi-aş aduce în guvern consultanţi din străinătate. Oameni care nu sunt politicieni, sunt specialişti. La fiecare minister aş alege dintr-o ţară pe care o admir pe zona respectivă, pe domeniul respectiv cu realizări şi performanţă, fie că este Germania, fie că este Norvegia sau orice altă ţară şi aş pune cei mai tari specialişti consultanţi ca să ştiu cu adevărat că nu o iau razna. Pentru că nu poţi să te pricepi la toate. Fiecare ministru ar trebui să aibă un consultant în domeniu, cineva cu adevărat profesionist, fară interese.”

Dacă ar fi să vă uitaţi peste studiile de caz pe care le prezentaţi şi le propuneţi ca exemple pentru clienţii dumneavoastră, aţi învăţat mai multe sau sunt mai bune studiile de caz de la români sau de la străini?

”Eu zic că pentru România de la români pentru că am remarcat asta, valoarea acestor studii de caz, indiferent cine le pune pe masă, sunt mult mai relevante. Dacă antreprenorii accepta să zic că proiectul lor să fie prezentate în public, ceea ce în cazul meu nu am întâmpinat nici o rezistenţă, tot timpul am prezentat acele studii de caz, şi am remarcat asta şi când am prezentat în universităţile de marketing şi la ASE şi la cursuri de MBA când am venit cu studiile de caz pentru că ei vor practica profesia lor aici, în România şi atunci este normal să vezi studii de caz din context şi să ştii la ce să te aştepţi, ce provocări ai”.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone