Facem România bine

Cercetarea COVID-19, ca un joc de puzzle: MedLife a investit 1 mil. euro în cercetare în 2020. Mihai Marcu, CEO: „În medicină nu este suficient să fii lider în cifre, e nevoie să fii lider şi în zona de inovaţie şi cercetare”

21.04.2021, 10:00
Cercetarea COVID-19, ca un joc de puzzle: MedLife a investit 1 mil. euro în cercetare în 2020. Mihai Marcu, CEO: „În medicină nu este suficient să fii lider în cifre, e nevoie să fii lider şi în zona de inovaţie şi cercetare”

♦Pandemia de COVID-19 a accentuat nevoia de cercetare în domeniul medical pentru a putea răspunde rapid crizelor sanitare ♦Departamentul de cercetare al MedLife a început să se dezvolte în urmă cu circa 13 ani

Sistemul medical MedLife, grupul românesc de firme activ în domeniul sănătăţii private de 26 de ani, a investit peste 1 milion de euro în 2020 doar în domeniul cercetării medicale, care a devenit principalul aliat al oamenilor şi al medicilor în faţa coronavirusului. De la aparatură PCR, noi laboratoare, la studii imunologice şi secvenţierea variantelor noi de virus, operatorul medical a încercat să adune informaţii despre noul virus pentru a descoperi o imagine mai concretă a crizei sanitare.

„În ceea ce priveşte MedLife, a trebuit să ne reinventăm, să vedem cum putem face aceste teste peste noapte despre care nu ştia nimeni cum arată. Primul laborator PCR l-am construit în şapte zile. De cercetare vorbim din momentul în care ne-am dat seama că trebuie să vedem urgent cum reacţionează această boală. Primele momente ale cercetării noastre au fost după ce am avut câteva cazuri în unităţi, am făcut anchete epidemiologice. Prima dată am vrut să ne dăm seama cum se transmite, am văzut că infectarea este mai complexă”, a spus Mihai Marcu, preşedintele şi CEO al MedLife.

MedLife a făcut până acum şapte studii pentru a vedea care este impactul COVID-19 în rândul oamenilor infectaţi sau care au dezvoltat anticorpi după boală sau vaccin. Compania a mers în Suceava, cel mai mare focar de coronavirus din ţară la debutul pandemiei şi a anunţat primele noi tulpini ale virusului care au ajuns şi în ţară. De asemenea, s-a uitat inclusiv la dinamica anticorpilor post infecţie sau vaccinare.

„Studii de cercetare există dintotdeauna, în general sunt făcute de companii farmaceutice. Cred că anul acesta începe cu o paradigmă a faptului că avem o schimbare în ceea ce înseamnă lumea medicală şi farmaceutică, cele două s-au apropiat foarte mult”, a mai spus Mihai Marcu.

El a adăugat că două companii private care au pornit ca nişte hub-uri de cerectare – BioNTech şi Moderna, au reuşit să pună astăzi eticheta pe cele mai multe vaccinuri produse vreodată şi distribuite în masă. Astfel, tehnologia câştigătoare pusă pe piaţă de cele două companii a fost punctul de referinţă al oamenilor pentru a reveni la normalitate prin vaccinare.

Printre cele mai importante „piese de puzzle” în gestionarea pandemiei au fost măsurile de protecţie, în special purtarea măştii. Pentru a vedea care este cea mai sigură măsură pentru răspândirea virusului la debutul pandemiei, MedLife a testat medicii, având astfel acces la o bază de cercetare semnificativă. Rezultatul cercetării a arătat că persoanele care aveau mască şi vizieră nu se infectau.

„Am descoperit că valorile de anticorpi sunt aleatorii, am lansat un studiu împreună cu Spitalul Matei Balş, acolo principala caracteristică a fost că titrul de anticorpi nu depinde neapărat de vârstă, rezistenţa la boală are mai multe componente. Cred că în primă fază ne dădeam seama de cât de puţine ştiam”, a mai precizat preşedintele MedLife.

Iar după studiile privind anticorpii, pandemia de COVID-19 a impus intrarea într-o nouă fază - descoperirea mutaţiilor virusului. MedLife are posibilitatea secvenţierii virusului, a monitorizat evoluţia tulpinii britanice şi a descoperit tulpina sud-africană în România, fiind totodată primul laborator privat care a cercetat această zonă.

 

Bazele cercetării – un pariu câştigător

Mihai Marcu a precizat că în urmă cu 13 ani a decis împreună cu echipa de management, să investească în cercetare şi în specializarea angajaţilor în această zonă, trimiţând medici în Statele Unite ale Americii să studieze genetica. Cu toate că în România nu s-a pus accent pe această zonă, compania a continuat să investească, iar ceea ce iniţial era un domeniu care consuma resurse, în pandemie şi-a arătat importanţa.

„E frustant să vezi că ani de zile un departament consumă pentru că personalul este specializat şi echipamentele sunt foarte scumpe. Dacă nu exista pandemia, s-ar fi dovedit doar o loterie. Cine a reuşit să vină peste noapte cu tehnologii şi să dea informaţii cruciale în timp real înseamnă că avea oamenii pregătiţi să facă ceea ce trebuie. MedLife are capacitatea să devină un lider naţional şi regional. Nu o să fie nicio ţară după această pandemie care să îşi permită să nu aibă laboratoare cu tehnologie înaltă şi specialişti”, susţine Mihai Marcu.

 

Investiţii noi în cercetare

MedLife a cumpărat un teren lângă laboratorul central al companiei pentru a creşte capacitatea în acest domeniu, în contextul în care nevoia de cercetare este din ce în ce mai mare. Astfel, pe lângă investiţiile în zona medicală, în extindere şi resurse umane şi materiale, compania continuă să investească şi în partea de laborator.

„Zona de biologie moleculară şi cercetare va căpăta cu totul alte valenţe. Avem specialişti foarte buni, mai nou avem şi medicamente, dacă vrem, le aducem, se pot face. Cred că este vorba de mai mult curaj, de un spirit antreprenorial pentru cercetare”, a mai spus Marcu.

 

Trei soluţii pentru a ieşi din criza economică, socială şi medicală

Deşi România a început bine campania de vaccinare, fiind printre ţările cu cele mai bune rate de imunizare a popularţiei, ritmul trebuie accelerat pentru că este singura soluţie de ieşire din pandemie. Iar această criză are de fapt trei braţe, crede Mihai Marcu, prima fiind o criză economică, cea de-a doua – una socială, dată de sentimentul de înstrăinare, iar cea de-a treia criză fiind cea medicală, a pacienţilor cu alte afecţiuni decât COVID.

„Pentru prima criză (economică), aş face cât mai multe vaccinuri pe zi pentru că astfel economia îşi va reveni mai repede. Pentru cea socială, pentru a duce copiii la şcoală şi a ne revedea oamenii dragi trebuie să facem cât mai multe vaccinuri. Pentru criza de sănătate aş vaccina cât mai mulţi oameni pe zi. Aş face câte 150.000 – 200.000 de vaccinuri. Cred că cine va face un astfel de lucru ca ţară va ieşi întărită din criză. Trebuie să convingem nehotărâţii să se vaccineze”, a mai spus Mihai Marcu.

El a precizat că România are şansa de a se remarca în regiune în domeniul medical pentru că deja este un trend de a nu mai depinde de ţările asiatice pentru importuri şi de a încerca să producem local materialele de care avem nevoie.

MedLife are 7.500 de angajaţi şi colaboratori, dintre care aproape jumătate sunt medici. Sub brandul companiei funcţionează clinici, spitale, laboratoare, cabinete dentare, de imagistică, farmacii, distribuţie, zona corporate. Compania are 12 spitale, 50 de clinici, şapte laboratoare COVID, 32 de laboratoare de analize, patru maternităţi, bancă de celule stem. Zilnic, 30.000 de analize sunt procesate în cadrul companiei, iar 5,5 milioane de pacienţi unici trec anual pragul reţelei MedLife. Compania este listată la bursa de valori Bucureşti şi este deţinută de Mihail Marcu (16,2%), Mihaela Gabriela Cristescu (14%) şi Nicolae Marcu (10,6%).

 
 
 
O campanie Facem România bine

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.