Eveniment

ZF Live Special. ZF 25 de ani. Dan Şucu, fondator, Mobexpert: Criza din 2009 a fost definitorie pentru modul în care mediul de business se uită către viitor. Modalitatea prin care România poate să crească şi să îşi atingă adevăratul potenţial în următorii ani este să pună neîncetat cărămidă peste cărămidă

ZF Live Special. ZF 25 de ani. Dan Şucu, fondator,...

Autor: Alexandra Matei

17.11.2023, 12:49 292

Dan Şucu, fondatorul Mobexpert, a spus la ediţia specială a emisunii ZF Live – ZF 25 de ani, care a avut loc vineri, 17 noiembrie, la BNR, că modalitatea prin care România poate să crească şi să îşi atingă adevăratul potenţial în următorii ani este să pună neîncetat cărămidă peste cărămidă şi să fie valorificată puterea intelectuală a conducătorilor de companii şi a oamenilor din echipele lor.

„Văd o construcţie făcută cu cărămidă peste cărămidă, fără încetare, cu tenacitate şi cu dorinţă de a reuşi. Acesta este modul în care eu cred că avem posibilitatea de a creşte. Ceea ce contează cu adevărat este omul. Totdeauna, diferenţa dintre reuşită şi mai puţină reuşită este dată de implicare, de competenţă, de aliniere de interese. Dacă tu, conducătorul companiei, eşti în stare să îţi aliniezi interesele tale şi ale altor cel puţin 30-40 de oameni din compania ta, aceste interese, împreună, vor fi cele care vor duce lucrurile înainte. Nu avem o reţetă, nu vine nimic din cer. Valoarea societăţii tale este formată din suma creierelor din societatea ta, nu din suma metrilor pătraţi de clădiri sau a tonelor de utilaje”, a spus Dan Şucu.

Lucrul care a fost definitoriu şi care a creat, într-o măsură destul de mare, modul în care mediul de business se uită către viitor, afirmă el, a fost ce s-a întâmplat în criza din 2009. Până atunci, timp de 18 ani, businessul românesc nu văzuse decât creştere cu două sau cu trei cifre, iar în 2009, antreprenorii s-au trezit într-o piaţă în care cererea scădea la jumătate.

„Atunci a fost o revelaţie. Fiecare dintre noi am înţeles şi ideea de prudenţă, nu numai ideea de a te avânta şi de a-ţi propune lucruri extraordinare”, a subliniat fondatorul Mobexpert.

Problema pe care Dan Şucu o vede în acest moment în mediul de business este că sunt mulţi antreprenori tineri care nu au trecut printr-o încercare similară crizei din 2009, care nu au văzut până acum scădere economică sau o situaţie de criză şi care nu sunt pregătiţi pentru aşa ceva.

Dan Şucu consideră că antreprenorii aflaţi astăzi la început de drum trebuie să citească, să se uite doi paşi în urmă şi să îşi facă acest scenariu cu ce s-ar întâmpla dacă, peste noapte, 20% din afacerea lor ar dispărea.

Totodată, tinerii care astăzi fac primii paşi în antreprenoriat, mai spune el, trebuie să înţeleagă că reuşita nu vine în urma unei încercări de 4-5 ore pe zi a unei activităţi de hobby, ci „în clipa în care eşti cu mintea şi cu sufletul acolo în permanenţă”.

„Nu poţi să ai şi slănina în pod, şi burta plină. Familia ta va avea de suferit, copiii tăi vor primi mai puţină atenţie, iar copilul tău principal va fi firma ta. Orice lucru de succes vine şi cu sacrificii pe care trebuie să le înţelegi, să le accepţi şi să mergi mai departe.”

Astăzi, fiecare actor din mediul de business, afrmă el, vede anul 2024 în funcţie de industria în care activează pentru că fiecare industrie se comportă diferit, în acord cu situaţia din piaţa din care face parte.

Spre exemplu, în pandemie, industria produselor de folosinţă îndelungată, din care face parte şi Mobexpert, nu a suferit pentru că oamenii au stat mai mult acasă şi au vrut să îşi îmbunătăţească pe cât posibil condiţiile de trai, investind mai mult în zona de decoraţiuni, mobilă şi real estate, a punctat acesta.

Acum, în schimb, aceste zone, afirmă el, sunt cele mai afectate.

„Noi ne uităm la anul viitor cu incertitudine şi cu speranţa că nu pierdem cifra de afaceri”, a mai adăugat Dan Şucu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO