La un dolar investit într-un angajat, o companie câştigă de 11-12 ori mai mult, au spus managerii de HR şi consultanţii care au participal ieri la cea de-a XIl-a ediţie a ZF HR Conference, evenimentul anual dedicat pieţei muncii, la care au participat 200 de persoane.
„Există studii care spun că 64% dintre CEO-ii de companii văd oamenii ca pe o linie de cost. Cred că cel mai bine ar trebui să se gândească ce s-ar întâmpla dacă acei oameni nu ar mai fi în companie“, a spus Bogdan Popescu, marketing & operations director în cadrul Microsoft România.
Pe de altă parte, fluctuaţia de personal este un proces care trebuie atent monitorizat şi nu trebuie privit neapărat ca un lucru negativ pentru companie, acesta putând fi o modalitate de a redefini profilul unor joburi în beneficiul firmei.
„În cazul fluctuaţiei de personal trebuie să măsurăm, să monitorizăm şi să facem un management al fluctuaţiei. Fluctuatia este o oportunitate de altceva mai bun, poate ne uităm să redefinim jobul respectiv să schimbăm“, a spus Smărăndiţa Schnel, director HR BPO al Telekom România, companie cu peste 6.100 de angajaţi.
ZF HR Conference a fost organizată de ZF în parteneriat cu companiile Adecco România, Romanian Software, Colliers International, Telekom, SAP, CEB SHL Talent Measurement şi Humangest.
Chiar dacă specialiştii îndeamnă companiile să investească în pregătirea angajaţilor, aceştia cred că firmele trebuie să-i identifice pe angajaţii cheie şi să concentreze eforturile de training pe această masă critică pentru performanţa de ansamblu.
„În performanţa organizaţiilor un număr de 20% din forţa de muncă generează o proporţie foarte mare din performanţele unui business. De aceea trebuie aplicat principiul Pareto atunci când investiţi în dezvoltarea oamenilor: 80% din bugetul de training ar trebui investiţi în cei 20% din oamenii care dau randament“, a spus Andrei Ion, managing director al CEB/ SHL Talent Assessments România. De asemenea, el mai spune că cea mai mare parte a angajaţilor unei companii au un nivel mediu de performanţă.
Problemele deficitului şi ale fluctuaţiei de personal se pot rezolva şi prin importul de angajaţi din afara ţării, însă România nu este considerată încă o ţară suficient de atractivă.
„Mobilitatea este foarte importantă, însă România mai are de lucru pentru a ajunge să fie atractivă pentru oamenii din afară. Cehia, spre exemplu, angajează oameni din sudul Spaniei şi din sudul Italiei“, a explicat Florin Godean, country manager, Adecco România.