Eveniment

Valoarea adăugată a dispărut din exporturile relevante ale României între 2002 şi 2012

Autor: Andrei Cîrchelan

09.01.2015, 00:07 1252

Ziarul Financiar a dat star­tul proiectului „România 5%“ care are ca obiectiv crearea unei platforme de relansare economică, în condiţiile în care România are nevoie de o creştere economică anuală de 5% pentru a prinde din urmă Occidentul.

Exporturile au susţinut economia în perioada 2008-2014, însă, fiind de­pen­dente de evoluţiile din pieţele ţintă, în perioada de criză, ele nu au avut forţă su­ficientă pentru a stimula o creştere eco­nomică mai puternică. Acum, ex­por­turile ar putea stimula creşterea eco­no­mică în funcţie de competitivitatea Ro­mâniei la nivel global.

„Au crescut ca pondere în exporturi ramurile cu valoare adăugată mai mare decât înainte. Dacă în 2002 era o cotă de pia­ţă mare pe haine şi alte produse cu valoare adăugată medie, acum există con­curenţă extrem de puternică din est pe astfel de produse, iar în România cei mai mulţi bani vin din ex­por­turi de maşini“, a decla­rat pen­tru ZF analistul eco­no­mic Aurelian Dochia.

Din punctul de vedere al cotei în piaţa modială, Ro­mâ­nia avea în 2002 o pozi­ţie puternică pe expor­tu­rile de vagoane pentru căi ferate, cu o cotă de 8,3%, şi pe încălţăminte, însă după 10 ani cele mai relevante exporturi ale României erau oile şi ca­pre­le vii, cu o cotă de 18,4% în piaţa globală.

Cifrele arată cum în perioada ana­li­za­tă puterea de export a României a tre­cut de la produse procesate, cu va­loare adăugată şi, deci, potenţial de creş­tere economică, la exporturi de ma­te­rii prime, preponderent din lemn, care ulterior sunt procesate cu valoare adăugată de alte state.

Cota de piaţă globală deţinută de ex­por­turile de vagoane ale Ro­mâniei a scăzut de la 8,3% la 0,9% în perioada ana­lizată, în timp ce expor­tu­rile de sticlă trasă, pălării de fetru sau compuşi pe ba­ză de nitrili au dispărut complet.

În aceeaşi perioadă, însă, cota de piaţă deţinu­tă de expor­turile de oi şi capre vii a sărit de la 5,1% la 18,4%, iar alte creşteri puternice s-au înregistrat la exporturile de fire de mătase şi seminţe de floarea-soarelui.

„Acum avem potenţial în agri­cul­tu­ră, dar nu cred că acesta va fi principalul pro­dus de export, pentru că a fi com­pe­ti­tiv înseamnă să exporţi produse mai com­plexe. Asia e o piaţă foarte mare dar pentru a intra acolo cu produse mai com­plexe trebuie să fii foarte bine pre­gătit, cu produse de calitate, pentru a face faţă concurenţei acerbe“, a mai adăugat Dochia.

România are o pondere de 0,35% în ex­porturile mondiale. În 2013, exportu­rile României au ajuns la 50 miliarde de euro, iar maşinile şi echipamentele de trans­port au avut o pondere de peste 40%, în timp ce materiile prime şi ma­te­ria­lele au avut o pondere de 5,9%. Astfel, cei mai mulţi bani vin din ex­porturi pe segmente în care, din punctul de vedere al cotei de piaţă, România are o prezenţă neînsemnată.

Cea mai importantă piaţă de export pentru România este Europa, cu o pon­de­re de aproape 80% din total, iar a doua piaţă ca relevanţă este Asia, unde România exportă majoritar cereale şi materii prime.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO