Companiile au început să-şi facă bugetul pe 2020, dar sunt multe întrebări legate de situaţia macro a României şi de schimbările legislative şi fiscale care ar putea veni din cauza fragilităţii interne - deficit bugetar în creştere, venituri bugetare insuficiente, deteriorarea poziţiei externe - care ar reclama corecţii, dar şi din cauza schimbărilor fiscale pe fondul transpunerii unor obligaţii europene - reguli anti-abuz, transparentizarea aproape totală a operaţiunilor diverşilor plătitori de taxe în faţa autorităţilor fiscale, etc.
ZF împreună cu casa de avocatură NNDKP Consultanţă Fiscală organizează miercuri, 6 noiembrie, conferinţa „Cum administrăm riscurile fiscale şi macro-economice în 2020?“.
Noul guvern, indiferent de numele lui, nu are prea multe marje de manevră pentru a mai oferi reduceri de taxe şi impozite. De fapt, investitorii susţin că taxarea fiscală în România pentru companii este foarte bună şi nu vor mai mult, ci vor doar predictabilitate şi stabilitate fiscală şi legislativă. Nimeni nu mai vrea surprize de genul OUG 114, care a afectat percepţia investitorilor asupra climatului investiţional din România. Situaţia macro este vulnerabilizată de deficitul bugetar în creştere şi de nivelul redus al veniturilor bugetare, care nu pot acoperi angajamentele de plată pentru 2020, respectiv majorările de pensii şi salarii date de guvernul PSD. Tot mediul de afaceri este conştient că ar putea urma corecţii pentru a readuce echilibrul bugetar, dar speră ca aceste corecţii să le afecteze cât mai puţin afacerile.
Firmele speră ca această instabilitate politică se va termina cât mai repede, astfel încât modificările fiscale discutate - consolidarea din punct de vedere al impozitului pe profit la nivelul grupului de companii, luarea în considerare a rezultatelor controalelor fiscale anterioare în cadrul controalelor fiscale curente/viitoare pentru a asigura predictibilitate - să fie adoptate cât mai repede.