Eveniment

Tu ştii ce mai fac banii tăi? Oamenii din umbra prezidenţiabililor. Cum ajunge o factură „şi de şapte cifre” să ocolească registrele contabile ale campaniei electorale

Tu ştii ce mai fac banii tăi? Oamenii din umbra...

Autor: Gândul

06.10.2014, 09:40 389

Aflaţi în umbra candidaţilor, consultanţii politici aduşi de partide de cele mai multe ori cu 7-8 luni sau chiar cu un an înaintea alegerilor, ajung să câştige în campaniile electorale cu miză maximă, cum este cea pentru prezidenţiale, de la câteva zeci de mii de euro până la „o sumă cu şapte cifre”, în funcţie de durata contractului sau de calibrul lor. O cheltuială care poate depăşi, aşadar, 15-20% din bugetul maxim legal de campanie (4,8 milioane de euro în 2014) este însă făcută cu mult înainte, neregăsindu-se decât paţial în registrele electorale oficiale. Surse din partide au explicat pentru Gândul că, şi în acest an, marile contracte de consultanţă s-au făcut cu mult înainte de 3 octombrie, data de la care Autoritatea Electorală Permanentă urmăreşte cheltuielile electorale. Plăţile sunt făcute fie din conturile partidului, fie prin intermediul unor firme sau asociaţii „prietene” cu prezidenţiabilii.

Victor Ponta a ridicat ştacheta, aducând în campanie un consultant care a lucrat pentru preşedintele american Barack Obama şi primeşte, indirect, sfaturile lui Tal Silberstein. Klaus Iohannis colaborează cu Felix Tătaru pe cont propriu, agenţia sa, GMP, neîncheind până la această dată un contract cu ACL. Călin Popescu Tăriceanu a apelat la o serie de consultanţi români, în timp ce Elena Udrea lucrează cu foşti angajaţi ai lui Dan Andronic. Sebastian Lăzăroiu o ajută cu sfaturi pe Monica Macovei. În seria "Tu ştii ce mai fac banii tăi?" vă arătăm astăzi circuitul banilor în jurul unora dintre cele mai semnificative cheltuieli ale unei campanii prezidenţiale: contractele de consultanţă.

Un contract de consultanţă pe piaţa din România se înscrie de regulă în limita a 15.000-25.000 de euro pe lună la care se poate adăuga o primă de succes care dublează sau triplează suma în cazul în care candidatul accede la funcţia dorită. Sumele cresc considerabil dacă un consultant autohton îşi aduce în campanie un partener străin, aşa cum Tal Silberstein şi Arthur Finkelstein au venit în campanii anterioare, în 2004 (pentru Adrian Năstase), 2008 (pentru Călin Popescu Tăriceanu) sau 2009 (pentru Traian Băsescu), prin firma lui Dan Andronic.

Doar serviciile de consultanţă sunt tarifate de strategii americani consacraţi la peste 150.000 de euro, prima de succes a lui Tal Silberstein fiind în campania prezidenţială din 2009 de 300.000 de euro peste suma iniţială, a arătat un precontract  semnat la acea vreme între PDL şi firma acestuia, Greenberg Quinlan Rosner. Consultanţii lui Mircea Geoană în 2009 au costat, potrivit unor surse din partid, între 600.000 de euro şi un milion de dolari.

Citiţi articolul integral pe gandul.info.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO