Eveniment

Tragedia din Muntenegru: zi de doliu naţional şi niciun responsabil concret la două zile de la accident

Un număr de 18 persoane şi-au pierdut viaţa în urma acci­dentului de autocar de du­mi­nică, iar alte 29 sunt rănite, acestea din urmă ajungând ieri în ţară pentru îngrijiri medicale.

Ultima dată în România a fost doliu naţional acum trei ani pentru comemorarea victimele accidentului aviatic de la Smolensk, în care şi-a pierdut viaţa şi preşedintele polonez Lech Kaczynschi.

Ambasadorul român în Muntenegru Mihail Florovici a adus ieri o perspectivă nouă. El a declarat, la Realitatea TV, preluată de Mediafax: „Şoferul a ieşit din tunel, erau copii şi pe stânga şi pe dreapta viaductului, a încercat să ferească copiii, dar a lovit unul dintre ei. E o tra­gedie, cu adevărat. Nu este posibil ca şoferul să nu fi fost atent. Cunosc bine zona, e muntoasă, pe o parte este pră­pastie, pe alta ver­santul. Era o vreme ploioasă, era mâzgă pe jos“.

Cu o zi înainte o turistă aflată în autocar şi care a scăpat doar cu răni declarase la Pro TV că şoferul avea o viteză foarte mare, peste 90 de km la oră, în vreme ce limita de viteză era de 50 km oră şi că pasagerii i-au cerut şoferului să meargă mai încet.

Patru spitale bucureştene îi primesc pe răniţi

Ministerul Afacerilor Externe a anunţat ieri că a finalizat operaţiunea de repartizare a victimelor accidentului la patru spitale din Bucureşti după ce trei aeronave militare au plecat ieri dimineaţă către Muntenegru pentru a transporta răniţii români în ţară.

Prima aeronavă, care asigură transportul a 11 persoane aflate în stare gravă dinspre Muntenegru spre ţară, urma să ajungă aseară în Bucureşti. Din totalul de 29 de răniţi, 11 persoane vor fi îngrijite la Spitalul Universitar, 10 la Floreasca, patru la Elias şi patru la Bagdasar-Arseni. Cele patru spitale de urgenţă din Capitală au asigurate stocuri de sânge pentru răniţii aduşi din Muntenegru, cantităţi importante fiind asigurate şi din centrele hematologice din judeţele limitrofe.

Doar şase morţi au fost identificaţi?

Ambasadorul României în Muntenegru Mihail Florovici a spus că doar şase dintre cei 18 români decedaţi în urma accidentului de duminică seară au putut fi identificaţi, procedura de identificare fiind imposibil de finalizat în Muntenegru. Însă datele sunt contradictorii, pentru că autorităţile din Mun­te­negru au spus că au finalizat operaţiunea de identificare a victimelor. Ministerul de Interne a precizat că trupurile celor decedaţi vor fi preluate de 20 de autospeciale ale ministerului.

Unul dintre şoferii autocarului era agent de poliţie, angajat al Poliţiei Capitalei

Premierul Victor Ponta i-a cerut ieri ministrului de interne Radu Stroe să elucideze problema şoferului din autocarul prăbuşit în Muntenegru şi care era şi angajat al Poliţiei.

Decesul şoferului care conducea autocarul a fost anunţat ieri de adjunctul şefului Poliţiei din Muntenegru, care a mai spus că al doilea şofer este în stare gravă la Terapie Intensivă.

Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei Alexandru Niculae a declarat că unul dintre şoferi era angajat al Poliţiei Capitalei, se afla în ziua accidentului în afara programului şi nu şi-a anunţat superiorii că părăseşte localitatea şi ţara, aşa cum prevede legea, şi nici că are un alt loc de muncă.

Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei a mai arătat că, în urma verificărilor făcute de Serviciul de Investigare a Fraudelor (SIF) Sector 2, s-a stabilit că poliţistul lucra din septembrie 2012 ca şofer la firma care a dus turiştii în Muntenegru. Potrivit lui Niculae, verificările au fost făcute de SIF Sector 2, întrucât societatea comercială respectivă are sediul social în sectorul 2.

Întrebat dacă Poliţia Capitalei ştia că subofiţerul avea un alt loc de muncă, Niculae a declarat că acesta „trebuia să anunţe că mai are o altă activitate pe lângă cea de poliţist“, însă nu a făcut acest lucru.

Totodată, întrebat dacă s-a stabilit când a plecat poliţistul spre Muntenegru, reprezen­tan­tul Poliţiei Capitalei a spus că acesta, urmare a faptului că lucrează într-o structură neoperativă şi nu efectua serviciu de permanenţă sâmbătă şi duminică, a plecat de la serviciu vineri, iar de marţi se află legal în concediu de odihnă pentru patru zile.

De asemenea, purtătorul de cuvânt al in­stituţiei a menţionat că nu se ştie dacă poli­ţistul se afla la volan în momentul pro­du­cerii accidentului.

Potrivit Poliţiei Capitalei, agentul de poliţie res­pectiv este posesor al permisului de con­ducere din anul 1989, având categoriile BE, CE, DE şi al atestatului profesional eli­berat de ARR Bucureşti la data de 17.03.2012 cu vala­bilitate până la data de 16.03.2017, fiind cunoscut ca un bun profesionist.

„Agentul de poliţie are 45 de ani, este că­să­torit şi are un copil. Este angajat în cadrul Di­recţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bu­cureşti din aprilie 1991 în cadrul structurilor de ordine publică, ulterior din anul 1994 a ac­tivat în ca­drul structurilor de intervenţie ra­pi­dă, iar din anul 2000 în structurile de logis­tică, în funcţia de conducător auto“, a precizat un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne.

Sursa citată a mai explicat că, în con­for­mitate cu prevederile legale în vigoare, poli­ţistul putea să îndeplinească şi alte activităţi remunerate, în condiţiile în care acest lu­cru nu împieta desf­ă­şurarea optimă a acti­vităţii de funcţio­nar pu­blic cu statut spe­cial.

Deocam­dată nu a fost găsit un vinovat con­cret pentru tragedia din Munte­negru. După o zi de luni, de sărbătoare, în ca­re reac­ţia autorităţilor ro­mâne cu privire la găsirea unui res­ponsabil pen­tru acest accident a în­târ­ziat să apa­ră, abia marţi acestea au în­ceput să iasă în pu­blic cu declaraţii.

Ministrul justiţi­ei Robert Cazan­ciu a precizat că există în derulare mai multe proceduri: „E o pro­cedură în derulare la Ministerul de Externe şi din câte ştiu şi la nivelul Mi­nisterului Public a fost deschisă o cau­ză penală. Haideţi să încercăm să finalizăm pro­cedura de repatriere şi de spri­jin pentru cei implicaţi şi să tragem ulterior concluzii. E foarte greu să spui ce poţi să faci pentru a evita un accident rutier, mai ales produs în străinătate, dar cu siguranţă prin forme de intervenţie s-ar putea face unele lucruri“.

În acelaşi timp, patronii firmei de transport Gre­gory Tour, care deţinea auto­carul pră­buşit, au fost chemaţi ieri la audieri la Parchetul General, potrivit Mediafax.

Accidentul din Muntenegru este a doua mare tragedie din turismul românesc, după incidentul de la Baloteşti din 1995, când un avion cu 60 de persoane la bord s-a prăbuşit. Chiar dacă accidentul a avut loc în Muntenegru şi nu pe teritoriul României, ceea ce s-a întâmplat duminică a amintit şi de problemele existente în rândul licenţierilor transporta­torilor rutieri, dar şi ale agenţiilor de turism. De asemenea, a scos la lumină şi tra­gediile care se petrec an de an pe şoselele locale: în România în ultimii 12 ani au decedat în medie 2.483 de oameni anual în urma acci­dentelor rutiere, vârful fiind atins în 2008 cu 3.000 de decese, potrivit datelor Comisiei Europene. De altfel, România ocupă al cin­cilea loc în Uniunea Europeană în funcţie de numărul total de accidente rutiere.

Autocarul cu turişti români s-a răsturnat duminică în jurul orei 18.00, ora României, într-o prăpastie din Muntenegru, accidentul sol­dându-se cu 18 morţi şi 29 de răniţi. Acci­dentul s-a produs la Grlo, pe o şosea dintr-o regiune montană la 30 de kilometri nord de Podgoriţa, capitala Muntenegrului.

Printre victime se numără persoane din Curtea de Argeş, Timişoara şi Piteşti.

Comunicat ANT afirmă: agenţia funcţiona cu licenţa expirată.

Mareea Comtur spune că e vorba doar de un punct de lucru şi, mai mult, doar de o anexă a licenţei

Comunicatul ANT:

„Autoritatea Naţională pentru Turism a declanşat două acţiuni de verificare a agenţiilor de turism implicate în incidentul petrecut în Muntenegru. Cele două agenţii sunt „Mareea“, administrată de SC Mareea Comtur SRL, şi „Gregory Tour Holiday", administrată de  SC Gregory Tour Holiday SRL.

În urma verificărilor efectuate la SC Mareea Comtur SRL, la punctul de lucru situat în Şoseaua Ştefan cel Mare, reprezentanţii ANT  au constatat că agenţia funcţiona cu licenţa de turism expirată. Acest lucru reprezintă contravenţie şi a fost sancţionată cu suma de 20.000 lei, conform prevederilor legale în vigoare. Referitor la acest aspect, Autoritatea Naţională pentru Turism va sesiza organele abilitate cu privire la aspectele ce depăşesc aria sa de competenţă. La acest punct de lucru a fost încheiat un singur contract de comercializare a serviciilor turistice, cu una din persoanele implicate în incidentul din Muntenegru.“

Ce spune Mareea Comtur:

„Este o informaţie eronată. De fapt este vorba de o anexă a licenţei punctului de lucru situat în şoseaua Stefan cel Mare, iar şi pentru această anexă a fost depusă astăzi la ANT documentaţia pentru reînnoire. Societatea mamă are o singură licenţă emisă în anul 1998. Este o eroare umană, a managerului punctului de lucru“, a spus Dan Dumitru, director de marketing. El a mai spus că firma putea vinde prin acest punct de lucru excursia către Muntenegru. „Prin acest punct de lucru am vândut pentru o singură persoană.“

Patronii firmei care deţine autocarul implicat în accident, audiaţi la Parchet

Patronii firmei de transport Gregory Tour, care a dus în Muntenegru românii din autocarul prăbuşit duminică, Ştefan Grigore şi Mihaela Iuliana Grigorea, au fost audiaţi marţi după-amiază la Parchetul General, potrivit Mediafax.

La ieşirea de la Parchet, Ştefan Grigore a spus că la volanul autocarului se afla, în momentul accidentului, şoferul care era angajat al Poliţiei Capitalei, despre care ştia că era un şofer bun şi o fire calmă. Patronul de la Gregory Tour a mai spus că a fost solicitat de procurori să aducă documente justificative de la firmă şi că va sprijini, în acest caz, şi cercetările Inspectoratului Teritorial de Muncă.

La Parchetul General a fost chemat, marţi, şi directorul agenţiei de turism Mareea Travel, Marius Usturoiu. Acesta a venit însoţit de un avocat şi a declarat la intrare că a fost chemat pentru a i se spune ce documente necesare pentru anchetă să aducă. Cei 47 de români implicaţi în accidentul din Muntenegru erau într-un circuit cultural în Muntenegru, organizat de agenţia de turism Mareea Comtur. Autocarul care s-a răsturnat aparţine familiei Grigore, care administrează două companii în turism. Gregory Tour Serv este deţinută de Iuliana Mihaela Grigore şi Ştefan Grigore. Firma a avut afaceri de 5,7 mil. lei  (1,3 mil. euro) şi pierderi de 515.000 lei (circa 119.000 euro), la opt angajaţi, potrivit datelor de la Finanţe. Gregory Tour Holiday, cea de-a doua firmă, este deţinută de Viorica Ioana Grigore.

Reacţiile întârziate demonstrează un fapt grav: administraţia şi politicul nu ştiu cum să reacţioneze adecvat la situaţiile de criză

Reacţia întârziată a autorităţilor şi a oamenilor politici în cazul accidentului din Muntenegru arată că nici unii, nici alţii nu ştiu să reacţioneze la o situaţie de criză gravă.

Aşa cum în timpul celei mai grele ierni din ultimii ani, în 2012, cu trenuri blocate în câmp şi maşini îngropate de zăpadă pe şosele Guvernul Boc nu găsea altceva mai bun de făcut decât să demisioneze pentru a mai păstra o brumă de speranţă pentru PDL în alegeri, Guvernul Ponta a reacţionat încet, iar opoziţia nu a găsit altceva de făcut decât să speculeze momentul în căutarea unui câştig politic.

 

Premierul Victor Ponta

a fost informat despre accident la cinci ore după producerea lui

 

Nici la două zile de la eveniment Ministerul Transporturilor nu a scos niciun cuvânt, deşi problema este şi în curtea sa, ministrul responsabil cu turismul Maria Grapini a anunţat abia ieri după-amiază că a cerut un control la agenţia care a pus la dispoziţie autocarul pentru organizarea circuitului, în vreme ce patronii firmei au fost audiaţi tot abia ieri la Parchet, la aproape 24 de ore de la tragedie.

„Cred însă că acum nu e momentul să căutăm pe cine să ne răzbunăm, cred că e momentul să fim solidari şi să încercăm să arătăm respect şi compasiune pentru cei care au avut de suferit“, spune premierul Victor Ponta. Dar nimeni nu a cerut răzbunare, ci o clarificare rapidă: cum a fost posibil aşa ceva, cine se face vinovat, cum sunt acordate autorizaţiile în România şi alte probleme ce ar fi putut conduce spre un asemenea deznodământ.

Ministrul de externe Titus Corlăţean

trebuia să-l caute pe premier şi să-l anunţe, dar s-a întâmplat invers

 

Şi chiar cum a fost posibil ca premierul să fie anunţat despre accident duminică la ora 22.55, după ce întreaga România aflase deja despre drama petrecută în jurul orei 18.00, de vreme ce şeful Guvernului şi preşedintele României trebuie să fie primii informaţi prin intermediul reţelelor diplomatice despre un eveniment de o asemenea dimensiune.

Ministrul de externe Titus Corlăţean a fost în ultimele două zile mai preocupat să se disculpe pentru această disfuncţionalitate, afirmând că autorităţile române „s-au mişcat foarte repede“ şi au comunicat „atunci când au avut informaţia certificată de autorităţile din Muntenegru“.

Dar premierul, după cum singur spune, a aflat despre accident de la subsecretarul de stat Raed Arafat, nu de la ministrul său de externe.

„Aş vrea ca opinia publică să fie corect informată, pentru că am văzut nişte neînţelegeri în presă şi simt nevoia să fac această precizare: conform listingului telefonului meu - şi îl pun la dispoziţia presei - eu am aflat despre tragedia din Muntenegru la 22.55, când am fost prima dată sunat de domnul Arafat, deci înainte de ora aceea nu am ştiut, după care, sigur, am luat legătura cu ministrul de externe, cu ministrul apărării şi toţi ceilalţi“, a spus luni seara Ponta pentru Mediafax.

Preşedintele PDL Vasile Blaga

a exploatat politic evenimentul şi a cerut demisia lui Titus Corlăţean

 

Primele informaţii despre accident au fost transmise de MAE într-un comunicat publicat duminică seara la ora 22.31. Iar premierul a aflat la aproape 25 de minute distanţă şi el a fost cel care i-a sunat pe miniştri cu atribuţii în astfel de situaţii şi nu ministrul de externe l-a sunat pe el, cum era normal. Câteva minute mai târziu MAE anunţa convocarea celulei de criză de la nivelul ministerului. O situaţie de acest fel de proastă comunicare s-a mai petrecut la începutul anului în timpul atacului terorist din Algeria în care şi-au pierdut viaţa şi cetăţeni români.

Speculând momentul, Vasile Blaga, şeful PDL, principalul partid de opoziţie, a cerut ieri demisia ministrului de externe, în vreme ce fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu îl criticase luni pe premier pentru că în ziua accidentului a jucat baschet în cadrul unui turneu, ceea ce l-a făcut pe Ponta să susţină: „Personaje politice ca domnul Mihai Răzvan Ungureanu se comportă ca nişte hiene politice, încercând ca, din moartea unor oameni, să aibă câştiguri politice“.

Mihai Răzvan Ungureanu

a exploatat politic momentul şi l-a acuzat pe premier pentru fapte care nu au legătură cu tragedia

 

Cum reacţiile oamenilor de la putere au fost întârziate, cele ale opoziţiei - în afară de declaraţiile politice – aproape au lipsit. Fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu a acuzat faptul că sistemele de acordare a licenţelor în transportul rutier de călători ascund o adevărată „mafie“. „Există o mafie a licenţierilor şi de aceea, ca ministru al transporturilor, am creat Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, unde s-au reunit experţi în transportul rutier (…). Din păcate, ministrul Fenechiu a distrus noul sistem şi preferă să moară oameni, dar să trăiască reţele mafiote de licenţiere, control, acreditare“, a susţinut Anca Boagiu, dar abia după ce a fost întrebată, în vreme ce titularul portofoliului transporturilor Relu Fenechiu a continuat să tacă.

Ministrul Maria Grapini, care este responsabilă de turism şi care a tăcut toată ziua de luni, a spus abia ieri pentru Mediafax că a cerut în scris Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT) să verifice agenţia de transport care a oferit autocarul pentru circuitul turistic şi că aşteaptă concluziile până la sfârşitul zilei.

În privinţa Parchetului, abia ieri-după amiază patronii firmei Ştefan Grigore şi Mihaela Iuliana Grigore, care a dus românii în Muntenegru urma să fie audiaţi, după ce luni instituţia transmisese că „se va autosesiza“.

Mareea, compania de turism care a organizat circuitul turistic, nu are nicio vină în cazul accidentului din Muntenegru, iar toate obligaţiile revin firmei de transport, sunt concluziile care reies în urma controlului făcut marţi de Autoritatea Naţională pentru Turism la sediul din Bucureşti al Mareea, a declarat ministrul Maria Grapini.

„Agenţia nu are nicio vină. Toate obligaţiile şi toată răspunderea în cazul unui accident revin, prin contract, firmei de transport ( ai cărei patroni au fost audiaţi ieri la parchet – n.n.)“, a spus Grapini.

În ciuda declaraţiilor ministrului ANT a transmis aseară că a declanşat două acţiuni de verificare a agenţiilor de turism implicate în incidentul petrecut in Muntenegru. Cele două agenţii sunt „Mareea“, administrată de SC Mareea Comtur SRL, şi „Gregory Tour Holiday“, administrată de  SC Gregory Tour Holiday SRL.

În urma verificărilor efectuate la SC Mareea Comtur SRL, la punctul de lucru situat in Şoseaua Ştefan cel Mare, reprezentanţii ANT au constatat că agenţia funcţiona cu licenţa de turism expirată. Acest lucru reprezintă contravenţie şi a fost sancţionată cu suma de 20.000 lei, conform prevederilor legale în vigoare. Referitor la acest aspect, ANT va sesiza organele abilitate cu privire la aspectele ce depăşesc aria sa de competenţă. La acest punct de lucru a fost încheiat un singur contract de comercializare a serviciilor turistice, cu una din persoanele implicate în incidentul din Muntenegru.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 26.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO