Eveniment

Tanasescu (FMI) propune inghetarea salariilor, marirea CAS-ului si a taxelor pe proprietate

Solutia lui Tanasescu pentru deficit: salarii  inghetate, CAS si taxe pe proprietate mai mari

Mihai Tanasescu, reprezentant al Romaniei la FMI: Pastrarea si cresterea rezervelor internationale, si implicit stabilizarea cursului de schimb, trebuie sa reprezinte prioritatea numarul unu a institutiilor statului, iar pentru aceasta e nevoie de atragerea unor lichiditati externe durabile.

14.01.2009, 18:40 53

Inghetarea cheltuielilor cu salariile, reducerea celor pentru dotare, majorarea contributiilor sociale sau a taxelor pe proprietate ar putea fi luate in considerare pentru reducerea deficitului bugetar dupa ce in 2008 a fost inregistrat cel mai ridicat nivel de dupa 1990, afirma Mihai Tanasescu, fost ministru al finantelor si actual reprezentant al Romaniei la FMI.

"Bugetul pe 2009 trebuie sa porneasca de la posibilitatile de finantare si nu de la nevoile existente la nivelul fiecarui minister. Pe de-o parte trebuie sa repari o politica fiscala expansionista implementata anterior si care a condus la inregistrarea celui mai mare deficit bugetar din istoria postdecembrista, iar pe de alta sa ajustezi balanta externa la posibilitatile reale de finantare, ceea ce impune masuri sustenabile si durabile care sa conduca la o consolidare fiscala in urmatorii 2-3 ani", spune Tanasescu intr-un interviu pentru ZF. El sustine ca reducerea deficitului bugetar este "absolut necesara", dar nu trebuie privita ca pe un scop in sine, ci ca pe o componenta a unui proces mai larg de ajustare, ca urmare a deteriorarii indicatorilor macroeconomici. 
"Reducerea deficitului trebuie sa tina cont de doi factori: unul este legat de modul in care va fi alcatuit bugetul, pe programe si proiecte, pornind de la inceperea unor reforme structurale la nivelul administratiei publice, precum si de restructurarea unor cheltuieli publice in raport de prioritati, iar al doilea si cel mai important este legat de potentiabilitatea finantarii deficitului, in conditiile in care resursele interne si externe sunt limitate si costisitoare." Fostul sef al finantelor avertizeaza ca bugetul se confrunta deja cu cresterea arieratelor, generata de o schimbare de comportament al agentilor economici fata de plata obligatiilor bugetare.
"In acest moment, bugetul consolidat inregistreaza un volum al veniturilor, fara fondurile externe, la nivelul lui 2004 de circa 30% din PIB. Pentru 2009 veniturile vor avea o tendinta descrescatoare fata de 2008."
Alte solutii pentru cresterea veniturilor in afara majorarilor de impozite? "Consolidarea administratiei fiscale, prin continuarea reformelor structurale, inclusiv o restructurare a veniturilor parafiscale, precum si refacerea capacitatii administrative de a atrage resurse externe gratuite in cadrul programelor structurale si de coeziune. Cu cat reforma administratiei publice se va apleca mai mult pe cresterea capacitatii de atragere a resurselor externe nerambursabile, cu atat resursele bugetare vor fi mai mari."
Tanasescu afirma ca anul trecut Romania a inceput sa vada doar primele semne ale incetinirii economice, iar aceasta tendinta va continua accentuat in 2009, asa incat considera ca se profileaza chiar riscul unei cresteri economice negative la final de an.
"Lipsa reformelor structurale din ultimii ani va conduce la o amplificare a fenomenului de descrestere economica, iar dezechilibrele acumulate (deficit extern mare plus deficit bugetar nesustenabil) vor accentua aceasta deteriorare. Romania va trebui sa implementeze masuri structurale credibile pentru a nu accentua perceptia negativa a investitorilor si a pastra locurile de munca", spune reprezentantul Romaniei la FMI. El crede ca riscul intrarii in recesiune vine de la sectorul agricol, care are o pondere substantiala in PIB.
"Atata vreme cat masurile structurale de consolidare a acestui sector foarte volatil nu vor fi implementate, exista riscul major ca agricultura sa joace un rol mai mult negativ decat pozitiv, ceea ce poate sa duca la o crestere negativa a economiei in 2009."
Cat priveste modalitatea de finantare a deficitului bugetar, Tanasescu spune ca se pune problema momentului in care Trezoreria are nevoie de bani. "Periodicitatea si timpul optim de atras banii de pe piata reprezinta o provocare acum si cred ca numai coordonarea cu BNR este cea care va optimiza aceasta provocare, coordonarea fiind in cele din urma cruciala pentru stabilitatea cursului de schimb si pentru perceptia investitorilor vizavi de intregul necesar de resuse de care Romania are nevoie."
El considera ca schimbarea de perceptie a investitorilor nu va veni numai din masuri fiscale, ci in urma implementarii unui pachet de masuri-program pe termen mediu si lung care sa aiba in vedere pe langa reducerea deficitelor si consolidarea rezervelor valutare si continuarea reformelor structurale, inclusiv in sistemul financiar. "Credibilitatea se castiga greu si se pierde repede, atunci cand politicile nu sunt sustenabile." Tanasescu sustine ca refacerea credibilitatii externe poate fi sustinuta printr-un parteneriat cu FMI sau/si cu Comisia Europeana.
"Trebuie rezolvat modul de finantare a intregului deficit extern, in conditiile in care investitiile straine directe vor avea o tendinta accentuata de scadere. Pastrarea si cresterea rezervelor internationale, si implicit stabilizarea cursului de schimb, trebuie sa reprezinte prioritatea numarul unu a institutiilor statului, iar pentru aceasta e nevoie de atragerea unor lichiditati externe durabile care sa consolideze increderea si sa repuna economia reala din nou in stadiu de functionare."
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO