Eveniment

Sunt sau nu sunt necesare adeverinţele pentru sănătate, coşmarul salariaţilor?

Sunt sau nu sunt necesare adeverinţele pentru sănătate, coşmarul salariaţilor?

Autor: Ioana David

24.04.2012, 00:08 4925

Miile de adeverinţe eliberate zilnic de companii pentru angajaţii care merg la medicul de familie sau se internează în spitale nu ar fi necesare, spun reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), iar unele case judeţene au început deja să posteze pe site-ul propriu anunţuri referitoare la modul în care oricine poate să verifice dacă este asigurat sau nu.

"Începând de luni, 9 aprilie 2012, adeverinţa de asigurat vizată/eliberată de CJAS Sibiu (Casa de Asigurări de Sănătate a Judeţului Sibiu - n. red.) nu mai este obligatorie. Verificarea calităţii de asigurat se face direct de către furnizorul de servicii medicale prin introducerea CNP-ului în programul de mai jos", se arată într-un anunţat postat vizibil pe site-ul Casei de Asigurări de Sănătate a Judeţului Sibiu.

De fapt, oricine poate verifica dacă este asigurat

Şi pe site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) există aceeaşi aplicaţie, parte a unui sistem informatic complex, prin care orice persoană poate verifica, printr-o simplă introducere a CNP-ului, dacă este sau nu asigurată. Mai multe teste efectuate ieri de ZF au indicat faptul că sistemul funcţionează. Aplicaţia poate fi accesată din ianuarie 2011.

Calitatea de asigurat poate fi dovedită prin sistemul informatic, spunea recent şi Lucian Duţă, preşedintele CNAS.

Cu toate acestea, medicii de familie solicită pacienţilor înscrişi pe listele proprii să aducă adeverinţe, documente necesare şi în momentul externării din spital.

"În momentul în care m-am prezentat la Urgenţă, mi s-a cerut doar buletinul, iar pe fişa pe care ulterior mi-au făcut-o apăreau numele angajatorului şi dacă sunt asigurată sau nu, fără ca eu să fi comunicat aceste lucruri. Însă ulterior, pentru a mă externa mi s-a cerut adeverinţă", a spus Alina C, o tânără care recent a avut nevoie de spitalizare în Bucureşti.

Cu toate acestea, mai mulţi medici de familie care au dorit să-şi păstreze anonimatul au spus că solicită aceste documente pentru controalele de la casele de sănătate sau pentru unele rezultate confuze care apar în momentul interogării bazelor de date.

"Sunt cazuri în care o persoană apare asigurată în baza de date de pe site-ul CNAS, dar în bazele noastre de date apare neasigurată. Chiar acum am un domn care vine în cabinet cu această problemă", a spus un medic de familie din Bucureşti.

Totodată, medicul a spus că adeverinţele sunt necesare şi atunci când vin controale de la casa de sănătate fără a oferi însă mai multe detalii în acest sens.

Reprezentanţii CNAS au explicat în trecut că unele informaţii de la alte instituţii ajung cu întârziere în bazele de date, un exemplu fiind persoanele decedate.

Când e totuşi nevoie de adeverinţă

Există totuşi şi o situaţie în care asiguratul trebuie să aducă o adeverinţă: dacă în momentul accesării aplicaţiei, persoana nu apare a fi asigurată, deşi situaţia reală este alta, atunci persoana respectivă trebuie să aducă o adeverinţă de la angajator sau de la instituţiile în măsură să elibereze aceste documente.

În România există 18 milioane de asiguraţi.

Aplicaţia care permite verificarea calităţii de asigurat face parte dintr-un proiect complex, SIUI (sistem informatic unic integrat), finalizat în 2010 şi pentru care au fost alocate fonduri de aproximativ 100 mil. euro.

Acest SIUI reprezintă însă numai o parte din procesul de informatizare a sistemului de sănătate, care va continua în perioada următoare cu reţeta electronică şi cardul electronic de sănătate.

Medicii vor începe să prescrie electronic medicamentele din iunie, pentru ca timp de câteva luni să poată scrie reţete şi în varianta clasică, în timp ce distribuţia cardurilor de sănătate va începe din august.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO