Eveniment

Şova: Dacă pierdem banii UE din cauza drumarilor îi luăm de la ei

Şova: Dacă pierdem banii UE din cauza drumarilor îi...

Autor: Andreea Neferu

02.04.2014, 00:07 1659

Contractul de construcţie a unui lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu nu va mai fi reziliat, acciza la carburant va fi utilizată pentru construcţia de noi autostrăzi, dar şi pentru cofinanţare, autostrada Comarnic-Braşov nu are încă un termen cert de începere a lucrărilor – acestea sunt principalele concluzii ale conferinţei de presă organizate ieri de ministrul transporturilor Dan Şova, a doua în decurs de o săptămână.

Construcţia lotului al treilea al autostrăzii Orăş­tie-Sibiu va fi finalizată de italienii de la Im­pre­gilo, în contextul în care Compania Naţio­nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Româ­nia (CNADNR) a ajuns la o înţelegere cu con­struc­torul, care va încheia lucrările fără costuri su­pli­mentare, potrivit ministrului transporturilor Dan Şova. Anunţul vine la o săptămână după ce mi­nistrul ameninţase cu rezilierea contractului, în con­textul apariţiei unor alunecări de teren pe o por­ţiune din şantier, pentru care Impregilo cerea bani în plus.

„Pe Orăştie-Sibiu, Impregilo avea cereri inacceptabile şi atitudini contractuale inaccepta­bile. Le-am transmis să revină în limitele contrac­tuale şi să rezolve alunecările de teren fără costuri suplimentare, în caz contrar reziliem contractul“, a spus Şova, în cadrul unei conferinţe de presă. El a precizat că luni la prânz italienii de la Impregilo şi-au asumat să termine 16 din cei 22 de kilometri ai tronsonului până la 15 iulie 2014, în timp ce restul de 6 kilometri, afectaţi de alunecări de teren, vor fi terminaţi la 15 noiembrie 2014. Tron­so­nul, care costă 144 de milioane de euro, trebuia însă finalizat, potrivit termenelor iniţiale, în aprilie anul trecut. Lotul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu este finanţat din bani europeni în proporţie de 85%.

Şova are pe mână un buget de 1,4 miliarde de euro la Ministerul Transporturilor, care nu include însă şi CNADNR, o instituţie cu buget de 1,4 mi­liarde de euro. Deşi CNADNR se află în coor­do­narea operaţională a Transporturilor, din punctul de vedere al bugetului instituţia a rămas în con­tinuare la Secretariatul General al Guvernului.

 

Proiecte noi şi cofinanţări din acciza la carburant

Întrebat de ZF ce se va întâmpla în cazul în care România nu va reuşi să finalizeze până la sfârşitul anului 2015 proiectele de autostradă finanţate din bani europeni din exerciţiul financiar 2007-2013, Şova a arătat că statul şi-ar putea recupera banii de la constructori. „Riscăm să pierdem banii pe care i-am primit de la UE pentru aceste autostrăzi (dacă nu finalizăm până la sfârşitul lui 2015 lucrările), dar problema este că şi companiile care nu termină riscă să ne recuperăm banii de la ei. Pentru bunul şi simplul motiv că ele trebuie să termine cel mai târziu în octombrie 2015“, a explicat Şova. Şantierele de autostrăzi finanţate din bani europeni din exerciţiul financiar 2007-2013 ce trebuie finalizate până la sfârşitul lui 2015 sunt Orăştie-Sibiu (un lot), Nădlac-Arad (două loturi), Timişoara-Lugoj (un lot), Lugoj-Deva (trei loturi) şi Sebeş-Turda (patru loturi). Pe unele tronsoane însă, cum este cazul Sebeş-Turda, contractele nici măcar nu au fost semnate încă.

Legat de utilizarea banilor colectaţi din acciza suplimentară la carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, pentru construcţia de autostrăzi, Şova a arătat că aceste sume vor fi direcţionate atât către proiecte noi, cât şi pentru cofinanţarea unor investiţii. „Parlamentul împreună cu guvernul urmează să stabilească în fiecare an care sunt proiectele de autostrăzi care urmează să fie finanţate din acciză. Acciza poate fi folosită şi pentru cofinanţare, în ipoteza în care dorim să confinanţăm mai mult de 15%, sau poate fi folosită şi la proiecte noi“, a spus Şova.

 

Autostrada Comarnic-Braşov, în ceaţă

Pe de altă parte, în cazul autostrăzii Comar­nic-Braşov, deocamdată nu există certitudini cu privire la termenul de semnare a contractului de con­ce­siune sau de începere a lucrărilor. Şova a precizat că în prezent se poartă discuţii cu privire la „anumite modificări“ în forma finală a contrac­tului, cerute de Banca Euro­peană de Inves­ti­ţii (BEI) şi de Banca Euro­peană pentru Recon­struc­ţie şi Dezvoltare (BERD) pentru a se implica fi­nan­ciar în acest proiect.

El a mai spus că BEI şi BERD trebuie să realizeze o evaluare a contrac­tu­lui şi să aprobe finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov, lucru care s-ar putea întâmpla în iunie. „Banca Naţională, împreună cu Institutul Naţional de Statistică, au trimis încă de acum o lună, aproape, o scrisoare către Eurostat pentru a solicita o opinie ex-ante în legătură cu regimul fiscal care se aplică contractului, cu eventualele observaţii, pentru a încerca să scoatem acest contract în afara deficitului bugetar“, a afirmat Şova. .

 

Ce a mai spus Dan Şova

  • Despre pierderea contractului cu Bechtel: „Îl caută Parchetul de şase luni. Corpul de Control al premierului l-a cerut la Bechtel. Întrebaţi la ei“.

  • Despre studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti: „Documentaţia pentru Sibiu-Piteşti pleacă mâine la ANRMAP la evaluare şi după 10 zile se va publica anunţul“ (de participare la licitaţie - n.red.).

  • Despre tronsoanele de autostrăzi aflate în lucru: „Pe 25 decembrie anul trecut s-a dat ordinul de începere a lucrărilor pe loturile 2, 3 şi 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva. Pe 10 ianuarie 2014 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor pe lotul 2 din Timişoara-Lugoj, iar pe 22 ianuarie 2014, pe lotul 1 din Nădlac-Arad“.

  • Despre autostrada Nădlac-Arad (lotul al doilea, unde contractul a fost reziliat anul trecut): „Abia la începutul lunii martie a venit raportul evaluatorului cu privire la lucrările deja executate şi ce mai rămâne de făcut. Pe 10 aprilie vom avea în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – n.red.) publicat anunţul, iar termenul de depunere a ofertelor este sfârşitul lui mai“.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 02.04.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO