"Avem o investigaţie legată de promoţii ce se va finaliza anul viitor, iar dacă se va finaliza pozitiv vom avea amenzi foarte mari pentru că sunt implicaţi retailerii, iar numai Metro are o cifră de afaceri de 1 miliard de euro (amenzile acordate de Consiliul Concurenţei se calculează ca procent din cifra de afaceri - n. red.)", a declarat vineri Bogdan Chiriţoiu la ZF Live.
"Noi suspectăm că retailerii se întelegeau cu distribuitorii şi îi obligau pe aceştia pe perioada când aveau promoţie să nu dea acel produs mai ieftin vreunuia dintre competitori. Problema este că zici: mie îmi dai cu 5 lei, dar în următoarele trei luni nu mai dai nimănui cu 5 lei. Acest lucru îl suspectăm că ar fi neconcurenţial", a explicat Chiriţoiu.
Preşedintele Consiliului Concurenţei a mai anunţat că până la sfârşitul anului va finaliza o investigaţie pe piaţa distribuţiei de medicamente. Această anchetă urmăreşte existenţa unor posibile întelegeri cu privire la preţ între Antibiotice Iaşi şi mai multe firme de distribuţie. În acest caz Chiriţoiu estimează că posibilele amenzi se vor ridica la câteva milioane de euro. "Antibiotice Iaşi este o firmă importantă, dar mai mari sunt distribuitorii, cea mai mare companie ajunge la jumătate de miliard de euro. Nu ştiu dacă este vorba de amenzi de zeci de milioane de euro, dar sunt posibile milioane de euro".
O altă investigaţie ce urmează a fi încheiată în primele luni ale anului viitor vizează companiile de pe piaţa comerţului cu echipamente electronice. Aceste companii, printre care numără retaileri precum Flanco şi Altex, sunt suspectate de Concurenţă că ar fi folosit banii obţinuţi din aşa-numitul "timbru verde", fonduri ce ar fi trebuit folosite pentru reciclare produselor electronice ieşite din uz, ca o metodă de promovare.
"Companiile sunt grupate în asociaţii pentru reciclare, ele strâng bani pentru a finanţa reciclarea. Se strângeau mulţi bani, dar nu se făcea foarte multă reciclare. Cu banii din timbrul verde îşi promovau vânzările, făceau buy-back. Analizăm dacă sistemul de buy-back era un sistem de promovare a vânzărilor şi nu unul pentru reciclare a deşeurilor."
Bogdan Chiriţoiu a declarat şi că estimează valoarea anuală a amenzilor aplicate de Concurenţă la aproximativ 10 milioane de euro, dar a menţionat că o bună parte din amenzile aplicate sunt anulate în instanţă.
"Noi contabilizăm rezultatul procesului. Când am venit eu (la conducerea Consilului Concurenţei în urmă cu trei ani şi jumătate - n.red.) procentajul de menţinere în topul celor mai mari zece amenzi era de 50%, iar anul trecut am avut 65%."
ZF Live. De luni până vineri de la 10:00 la 11:00 pe www.zf.ro
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels