Eveniment

Romanii cheltuiesc pe mancare o pondere tot mai mica din bugetul de consum

Romanii cheltuiesc pe mancare o pondere tot mai mica din bugetul de consum

Click pentru imaginea intreaga

23.08.2007, 18:47 45

Ponderea cheltuielilor pentru produse alimentare din bugetul lunar al romanilor a scazut continuu in ultimii 5-6 ani, de la 45% la sub 39%.
Practic, romanii cheltuiau in 2001 45% din veniturile lor lunare pentru a cumpara produse alimentare, in timp ce anul trecut ponderea a ajuns sub 39% din bugetul lunar, in scadere continua, conform datelor de la Institutul National de Statistica (INS). In termeni absoluti insa, datorita cresterii veniturilor, cheltuielile alimentare au crescut in ultimii ani.
Reducerea ponderii cheltuielilor alimentare in bugetul lunar este fireasca si releva cresterea veniturilor si a nivelului de trai, spun observatorii pietei de bunuri de consum.
"Ponderea alimentelor in cheltuielile curente ale gospodariilor releva, de fapt, nivelul de trai. Pe masura ce le cresc veniturile, consumatorii cheltuiesc mai mult pe activitati de petrecere a timpului liber, iar ponderea produselor alimentare scade", explica Andi Dumitrescu, managing director al companiei de cercetare a pietei GfK Romania.
De fapt, in toate statele dezvoltate consumatorii cheltuiesc, procentual, tot mai putin pentru a-si satisface nevoile de baza, iar cheltuielile alimentare intra in aceasta categorie. In schimb, in bugetul acestora creste ponderea unor cheltuieli pentru dotarea locuintei, petrecerea timpului liber si alte activitati - adica bunuri nealimentare si servicii.
Si in cazul romanilor, cresterea veniturilor din ultimii 6-7 ani a schimbat unele obiceiuri de consum si a creat altele noi. Reorientarea veniturilor disponibile suplimentar de la hrana catre servicii este doar una dintre aceste schimbari.
Conform unor studii ale GfK, in alte state din centrul si estul Europei, cum ar fi Polonia, Cehia si Slovacia, ponderea cheltuielilor alimentare in bugetul de consum este de pana la doua ori mai mica decat in Romania.
Pe masura ce si-au redus cheltuielile procentuale cu mancarea, romanii au inceput sa aloce mai multi bani pentru a-si petrece timpul liber sau pentru a-si imbunatati locuinta, de exemplu, reiese din aceleasi date ale INS.
De exemplu, in ultimii 5 ani a crescut sensibil ponderea cheltuielilor cu mobila si electrocasnice (de la 1,7% in 2001 la 2% in 2006).
In acelasi timp, au crescut mai accentuat cheltuielile cu articole cultural-sportive (de la 2,4% la 3,5%) si cele cu bunuri de igiena, cosmetice si medicale (de la 4,6% la 5,9%). Spre comparatie, conform studiilor GfK, cehii aloca anual 11% din venituri pentru a-si petrece timpul liber, in timp ce in Romania, numai 4%.
Tot in ultimii cinci ani, cheltuielile cu utilitatile au capatat o pondere mai mare in bugetul de consum, de la 8,6% la 10,1%, in principal din cauza scumpirii puternice a acestora.
Deocamdata, Romania se afla mult in urma statelor mediu-dezvoltate din Europa. PIB pe cap de locuitor, indicator utilizat frecvent pentru a compara nivelul de trai din diferite state, este estimat anul acesta la 5.620 de euro pe locuitor in Romania, fata de 7.900 in Polonia, 10.300 in Ungaria si 11.910 in Cehia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO